Az animációs művészet rendkívül kivételes alkotói terület, hiszen a nagy technológiai és társadalmi változások mellett is érvényes tudott maradni a legegyszerűbb megjelenési formáiban is. Az alkotói gesztus, a személyes kézjegy érzékletes jelenléte kivételesen fontos eleme a műfajnak, a magyar animációs művészet pedig egyedülállóan gazdag izgalmas egyéniségekhez kötődő alkotásokban, nagyívű alkotói életművekben és határművészeti kísérletekben.
A Műcsarnok Vízió, gesztus, kísérlet… című kiállítása kifejezetten a szerzői animációs filmművészetre fókuszál, amely erős és meghatározó terület a magyar animációtörténet egészében, ugyanakkor a legkevésbé ismert a nagyközönség előtt. Még kevésbé ismertek azok a határművészeti alkotások, amelyek nehezen kategorizálhatók, és amelyek optimális megjelenítési felületeit is nehéz meghatározni.
A tárlat a magyarországi autonóm animációs törekvésekre és a Magyarországon készült alkotásokra fókuszál, három megközelítést érvényesítve a Műcsarnok három központi termében. A Vízió nevet viselő első teremben négy nagy álmodó – Gauder Áron, Gémes József, Jankovics Marcell és Reisenbüchler Sándor – fogadja a látogatókat, egy-egy emblematikus alkotással, személyes filozófiája animált összegzésével.
A lázadó ’60-as évektől a digitális forradalomig és azon túl, mozgóképes trendektől független művek vendégeskednek tehát a Műcsarnok különleges bemutatóján, a művészet, a gondolkodás szabadságát hirdetve, minden korosztályt megszólítva. A kiállítás kurátora M. Tóth Éva.
Kiemelt kép: Vízió, gesztus, kísérlet a Műcsarnokban (Fotó: kronika.hu)