Október 12-én, pénteken este mutatják be a Pesti Színházban Hegedűs D. Géza legújabb rendezését, a Bíborszigetet. Mihail Bulgakov drámájában egy színház és társulata küzd az életben maradásért, és mindössze egy órájuk van arra, hogy színpadra állítsanak egy új előadást. A cenzor ugyanis elutazik, és ha nem engedélyezi, kész a katasztrófa. Az előadás egyik szereplőjét Varju Kálmán alakítja, aki közel egy év után próbál új darabot a Vígszínházban. A szerepéről, az előadásról, és jövőbeli munkáiról is kérdeztük.
2015-ig voltál a Vígszínházban társulati tag, milyen érzés volt visszatérni?
Nem mentem el teljesen, játszottam azóta is több előadásban, A velencei kalmárban, a Don Juanban és a Szentivánéji álomban is. A tavalyi évadban viszont nem próbáltam itt a Vígben, volt ebben így egy kis szünet, de nem szoktam el annyira ettől a helyzettől, hogy furcsa lett volna visszatérni. Géza (Hegedűs D. Géza, a rendező) keresett meg a Bíborszigettel, és azonnal igent mondtam, vele nagyon szívesen dolgozom, régi az ismeretségünk, rendezett már engem és többször is játszottunk együtt.
Mesélnél arról, kit alakítasz az előadásban?
Ez egy színház a színházban történet, és egy társulatról szól, akik előadják a Bíborsziget című darabot. Én vagyok ebben a társulatban az egyik vezető színész, de ennek a karakternek csak pár pillanatra van ideje megvillanni. A szereposztás után pedig az előadásbeli darabban szereplő egyik törzs, a fehérek testőrségének parancsnokát alakítom.
Miről szól a darab az előadásban?
Nem egyszerű. A történet szerint a vörös óruszlim törzs a fehér újruszlim törzs elnyomása alatt él egy szigeten. A vörös bennszülöttek azonban egyszer csak fellázadnak, elűzik a fehéreket, közben európai gyarmatosítók érkeznek és mi, akiket elüldöznek, elmegyünk Európába, segítséget kérni, hogy visszafoglalhassuk a szigetet. Az eredeti darabot Vecsei Miki és Géza közösen dolgozta át, sok minden változott, de a sztori alapvetően ugyanaz maradt.
Az előadásban ennek a darabnak kell hirtelen színpadra kerülnie, egy órája van erre a társulatnak. Ahogy kiosztják a szerepeket, máris elkezdjük előadásra kész állapotba próbálni a dolgokat, és mielőtt végezhetnénk, megérkezik a cenzor, akinek a döntésén múlik, hogy játszhatja-e a társulat az előadást, megmenekül-e a színház vagy sem.
Olyan kicsit, a színház a színházban effektus miatt, mint az Egy egyszerű szemöldökráncolás, amit Hegyi Barbarával és Telekes Péterrel játszol.
(nevet) Nagyon szeretem a Szemöldökráncolást, a szívem csücske. Tele van számtalan olyan pillanattal, amikor a néző már azt hiszi, hogy rájött a titkokra, de folyamatosan ugrálunk a síkok között. Egy idő után emiatt el is kell engednie a nézőknek azt, hogy megpróbálják követni benne a dolgokat, megfejteni mikor látják az előadást, és mikor az előadást az előadásban. A Bíborsziget ebből a szempontból egy picit egyszerűbb.
Ezen felül milyen bemutatóid lesznek még az évadban?
A Centrál Színházban próbáljuk majd a Kasimir és Karoline-t, amit Alföldi Róbert rendez. Emellett vannak a futó produkciók, például a Kálvária lakópark, amit pedig a Trafóban játszom, és hamarosan elkezdek forgatni egy sorozatban is, de erről még nem mondhatok többet.
Jasinka Ádám írása
Kiemelt kép: Várady Nikolett