A budapesti Márai Színház és a Veszprémi Petőfi Színház együttműködésében viszik színpadra Lezsák Sándor Nyolcvan vödör levegő című tragikus komédiát. A darab múlt héten tartott olvasópróbáján jelen volt maga a szerző, Fekete Péter, korábbi kultúráért felelős államtitkár, a darab színrevitelének ötletgazdája, Oberfrank Pál, az előadás rendezője, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója, Vas Anna, a Márai Színház igazgatója, a darab producere, és Módri Györgyi, a Veszprémi Petőfi Színház színművésze.

„A nyolcvanas évek elején született a darab egy éjszaka alatt. Maga az ötlet egy túlélőcsomaggal kezdődött, mely segítséget nyújthat az embereknek egy háború és különféle előre nem látható események bekövetkezése esetén. Beleborzongtam, hogy a túlélés esélye attól függ, hogy az embernek mennyi pénze van. Ahogy nézegettem ezeket a csomagokat az jutott eszembe, hogy lent az alföldi tanyavilágban, ahol élek, sokat gyakorolták háborúk idején, hogy hogyan lehet túlélni azt, hogyan lehet elrejtőzni, elrejteni az asszonyokat, leányokat… különféle történetek voltak előttem, melyek bennem dolgoztak és igazából ennek köszönhetően született meg a darab.” – emlékezett vissza Lezsák Sándor a mű keletkezésére, a darab cselekményéről pedig így fogalmazott: „Egy ezermester öregember a kútban megteremt egy olyan bunkert, óvóhelyet magának és a feleségének, melyet az évtizedek alatt történelmi és egyéb ismereteinek köszönhetően alkalmassá válik egy atomháború túléléséhez is, majd az egész bonyodalom egy veszekedéssel kezdődik igazából.” 

Fekete Péter korábbi kulturális államtitkár szerint jelentős műveknek nem kell aktualitás, a rendező munkája nyomán válik azzá. A darab bemutatásának ötlete még jóval a háború kitörése előtt, a Covid idejében született meg benne, de a mostani helyzet nagyobb hangsúlyt ad neki. Oberfrank Pál, az előadás rendezője úgy fogalmazott, nagy megtiszteltetés a veszprémi színház számára, hogy bemutathatják Lezsák Sándor darabját. „Ez egy jól megírt, nagyszerű és mellbevágó mű, egyre erősebb a valóságtartalma. Most különösen nagy szükség van arra, hogy társulatban létezzünk, egymásba kapaszkodjunk, elfogadjuk, tiszteljük a másikat.” Oberfrank szerint ezekben a vészterhes időkben segítheti utunkat egy ilyen előadás, hogy feldolgozzuk, szembesüljünk, tükörbe nézzünk és ki-ki megtalálja önmaga felelősségét, helyét. „Helyt kell állni és megcsinálni mindenkinek a maga küldetését, maga dolgát, és ha ez hiteles és őszinte, akkor hibázni nem lehet.”

Módri Györgyi és Lezsák Sándor a Nyolcvan vödör levegő olvasópróbáján (Fotó: Urbán Ádám)

Vas Anna elmondta, hogy „a Márai Színház fő célkitűzése a vidéki kőszínházak válogatott darabjait elvinni Budapestre, a színészeket megismertetni a fővárosi közönséggel. Így nem volt kérdés, hogy a Nyolcvan vödör levegőt is egy olyan erős, nagyon jó társulattal, csapattal rendelkező színházzal együttműködve valósítjuk meg, mint a Veszprémi Petőfi Színház. Köszönöm Nekik, hogy ilyen lelkesen vágnak bele a munkába.”

A kamaradrámát első ízben a Térszínház játszotta, a zalaegerszegi Nyílt Fórum 1988-ban mutatta be, majd 1989-ben a Hevesi Sándor Színház. Most pedig, hosszabb szünet után kerül újra a közönség elé: a kétszemélyes kamaradarabban Oberfrank Pál alakítja az öregembert, Módri Györgyi az öregasszonyt, a premiert október 8-án tartják Veszprémben, a Latinovits–Bujtor Játékszínben. Az előadást a Veszprémi Petőfi Színházban, a felújítást követően Budapesten a Márai Színházban, valamint tájelőadásokon, fesztiválokon, különböző rendezvényeken lehet majd látni.

Kiemelt kép: Lezsák Sándor a Nyolcvan vödör levegő olvasópróbáján (Fotó: Urbán Ádám)