November 24-én fejeződött be a 60. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé. A kiállítás idén 86 ország részvételével zajlott, több mint 7 hónapon át, ez idő alatt 700 ezer látogató kereste fel. A kulturális eseményt hatalmas médiaérdeklődés kísérte, több mint 4000 újságíró tudósított az eseményről, mind az olasz, mind a nemzetközi sajtóban.
A Biennálé elnöke, Petrangelo Buttafuoco úgy véli az idei, Adriano Pedrosa főkurátor nevével fémjelzett biennálén megtanulhattuk, hogy ,,idegenek vagyunk mindenütt”. Pedrosa megköszönte a kiállítás létrehozásában közreműködők munkáját, kiemelte, hogy kíváncsian várja, hogy a déli félteke művészei, az indián, a queer vagy az autodidakta művészek munkássága jobban elfogadott és megértett lesz-e a jövőben.
Az idei díjazás is a globális dél felé nyitást tükrözi, az Oroszlán-díjat a brazil Anna Maria Maiolino és a török Nil Yalter kapták. Ausztrália kapta a legjobb nemzeti pavilonnak járó díjat, legjobb résztvevőnek pedig a maori Mataaho kollektívát választották. A Magyar Pavilonban idén Nemes Márton festőművész Techno Zen kiállítása volt látható, melynek kurátora Kopeczky Róna.
A magyar kiállítás tartalmilag nem kapcsolódott az idén előtérbe helyezett témákhoz, mint a dekolonializáció, a migráció vagy a másság problematikája, s ezzel kivételesnek számított. Nemes Márton kiállítása bővített formában 2024. december 19-től 2025. március 2-ig a Ludwig Múzeumban is látható lesz.
Már az intézményben is elkezdték a felkészülést a 2026-os képzőművészeti biennáléra, melynek kurátori posztjára kiírt felhívás már elérhető honlapjukon, pályázni egészen 2025. január 20-ig lehet.
Kiemeltt kép: Véget ért a 60. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé (Fotó: kultura.hu)