A negyedik napkeleti bölcs történetét dolgozza fel Pacsay Attila Ókovács Szilveszter ötlete nyomán írt Artaban című adventi szeánsza, amelyet december 9-én láthat először a közönség a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.

Henry van Dyke Jr. presbiteriánus lelkész 1896-ban jelentette meg nagy hatású karácsonyi történetét A negyedik keleti bölcs címmel. A könyv hőse Perzsiából indul útnak, hogy a bibliai mágusokhoz hasonlóan hódoljon az újszülött betlehemi király előtt, akinek drágaköveket visz ajándékba, viszontagságos útja során azonban csak a keresztfához érkezik meg, ajándékai időközben elfogynak, útközben tett jó cselekedetei révén mégis tudatán kívül megéli a krisztusi tanítás lényegét. A könyv számos irodalmi, színpadi, filmes, sőt, operai adaptációt is megélt az elmúlt évtizedekben angolszász nyelvterületen, a Magyar Állami Operaház előadása azonban új koncepció alapján jön létre. Ókovács Szilveszter főigazgató, aki a dalszövegek írója és a darab rendezője is egyben, sötétben meghallgatható hangjáték formájában képzelte el az előadást, ahol a közönség körben elhelyezett nyugágyakban ülve, maszkkal a szemén hallgatja végig a felemelő történetet, miközben a produkció a többi érzékszerveire is hatni kíván.

Az OPERA vezetése eredetileg Selmeczi Györgyöt kérte fel a darab megírására, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth- és Erkel-díjas zeneszerző ihletett alkotása azonban a megrendelők megítélése szerint színpadi megvalósításért kiált, ezért azt a dalszínház a következő évadok egyikében, hagyományos keretek közt tervezi bemutatni. Az eredeti koncepció mentén így Pacsay Attila (akinek többek között a Maestro című animációs rövidfilm és a Semmelweis című film zenéjét is köszönhetjük) írt meditatív muzsikát. Az egyórás darab érdekessége, hogy egyszerre használja az Eiffel Műhelyház 44 hangszórós térhatású Dolby Atmos hangrendszerét, amelyen a Magyar Állami Operaház zenekarának felvétele hallható, valamint élőben működik közre hegedűn Dimcevski Alexandre szóló első koncertmester és Csongár Péter klarinétművész. Az előadások zenei vezetője a sokoldalú karmester, Dubóczky Gergely, a darab librettóját Almási-Tóth András, a dalszövegeket Ókovács Szilveszter írta, a prózai részeket Rátóti Zoltán narrálja, míg az énekes részekben Létay Kiss Gabriella, Kriszta Kinga, Kovács István, Fried Péter, Najbauer Lóránt és Fülep Máté működik közre, két szereposztásban. Az előadás konzultánsa Érdi Tamás zongoraművész.

Kiemelt kép: Ókovács Szilveszter (Fotó: Berecz Valter)