Padlásfelújításról általában a Lakáskultúra magazinban, illetve a hasonló jellegű lapokban vagy internetes felületeken szokás beszámolni, ezúttal azonban teljes joggal kapott helyet egy ilyen tematikájú írás a színházkritikák között, rögtön mutatjuk, hogy miért, és hogyan.

Presser Gábor, Sztevanovity Dusán és Horváth Péter sikerdarabja, A padlás 2021 novemberében ezredik előadásához érkezett a Vígszínházban, ám a musicalt az 1988-as ősbemutató óta a legkülönfélébb koncepciók mentén haladva az ország csaknem valamennyi teátruma bemutatta. A székesfehérvári Vörösmarty Színház idén februárban jelentős szereplőcserékkel, sőt, egy egyáltalán nem kis volumenű szerepváltással megtűzdelve illesztette be újra a repertoárjába az általa határozatlan ideig pihentetett mesejátékot, amelynek felújítása számos következtetést von maga után a történet egészére vonatkozóan.

Ég és föld között, azaz egy régi padláson ragadó szellemek, sok-sok humor, kis szerelem, csipetnyi bűnügy és misztikum: ez az a recept, ami elkészítés után látszólag ugyanazt a színházi csemegét adja ki, az ízesítés mikéntje azonban nem másokon, mint magukon a közreműködőkön múlik: a személyi változások eredményeképpen tehát ezért láthat most a Fejér megyei játszóhelyen egy szinte premierértékű előadást a közönség.

Jelenetkép A padlás című előadásból (Fotó: Vörösmarty Színház)

Aki jó szívvel őrizte meg emlékezetében a 2014-es helyi bemutató, majd az azt követő szériák sajátosságait, annak a legnagyobb meglepetést 2022-ben a Rádiós nevű főhős szó szerinti értelemben vett fizikai megújulása okozhatja. Keller János, a bohém fiatal tudós addigi megformálója az ikonikus szerepet ugyanis a harmincas színészgeneráció egyik népszerű tagjára, a televízió képernyőjéről és a rivaldák világából egyaránt ismerhető Tóth Károlyra ruházta át, aki egyébként pályája során már a sokadik Padlásbéli karaktert tudhatja magáénak. A Kassai Thália Színházban még Üteg, a kétbalkezes bombaszakértő figuráját alakította, később Méhes László rendező Barrabás B. Barrabás, a Révész szerepét bízta rá a Komáromi Jókai Színházban, most pedig minden korabeli musicalszínész álmát játssza alkalomról alkalomra – átéléssel, lelkesedéssel és némi férfias vagánysággal.

Mindeközben elmondható, hogy Rádiós tulajdonképpen a musical jellegének emberalakot öltött kivetülése. Ugyanazt a kétpólusú mentalitást képviseli, mint a teljes színdarab. Játékos oldala a gyermekközönségnek kedvez, filozofikus vénája pedig a felnőttek számára mondhat sokat. A padlás sikere is ezen a mezsgyén keresendő, ahol történetszövés technikája nagyfokú könnyedséggel szolgálja ki az egymástól távol eső generációkat, melyek tagjai ennek okán szívesen váltanak jegyet akár többször is az előadásra.

Jelenetkép A padlás című előadásból (Fotó: Vörösmarty Színház)

Egy másfajta, igen nemes szolgálat az, amit az egykori Rádiós, Keller János Lámpás szellemként visz véghez a produkcióban. Az új felállás szerint ugyan nem ő kerül már a musical fókuszpontjába, de kifejezetten törekszik arra, hogy saját feladatát tökélyre vigye, és inkább alájátsszon, semmint egy szlengbéli fordulattal szólva „alátegyen” a mostani főszereplőnek.

Egy másik merész színészválasztás értelmében ezentúl Váradi Eszter Sára bukkan fel a padláson az életrevaló nagymama, Mamóka jelmezében, énektudása és színészi kvalitásai pedig nem hagynak azokban sem kérdőjeleket, akik normál körülmények között okkal tartanák őt túlzottan fiatalnak erre a szerepre. Összességében elmondható, hogy nemcsak ez a színésznő, de valamennyi közreműködő birtokában van a muzikalitásnak, a Kölyökként színpadra lépő Kiss Diána Magdolna azonban közülük is kitűnik azzal, hogy nem pusztán rendelkezik a karakterének megformálásához szükséges hangi adottságokkal, de jócskán meg is haladja, túl is szárnyalja az ebbéli elvárásokat. Katona Klaudia a Rádiósért végletekig rajongó fiatal lány szerepében szintén magabiztosan képviseli a musicalvonalat, ugyanakkor arra is odafigyel, hogy ehhez kellő mértékben passzoljon minden egyes prózai megnyilvánulása. Erre Sághy Tamás az általa hozott Gengszter és Révész megelevenítése során egyaránt nagy hangsúlyt fektet a saját vonatkozásában, tekintve, hogy a rá osztott komplex karakternek jelentős jellemfejlődésen kell átesnie, amit igen jól nyomon követhetően kell beteljesítenie, és megmutatnia a jelenlévőknek.

Jelenetkép A padlás című előadásból (Fotó: Vörösmarty Színház)

A párbeszédek mellett a felcsendülő énekszámok sem funkciótlanok, szerves részét képezik az előadásnak, és amellett, hogy javarészt a témához illően éteri hangulatot árasztanak, a felnőtt nézőkben előhívnak egyfajta nagyon intenzív nosztalgiát, már csak azért is, mert sokan közülük jó néhány esztendeje, talán még gyermekkorukban látták először ezt a színdarabot.

A másik célkorosztály inkább a történet főként helyzetkomikumra épülő humorforrására, továbbá a látványos fény-és hanghatások tucatjaira koncentrál, és eltérő mértékben, valamint a cselekmény különböző pontjain ugyan, de előbb-utóbb megadja magát a színpadon látottaknak, és ettől válik az előadás igazán interaktívvá. A jóféle cinkosság, a nézőkkel való összekacsintás, és a közreműködők közötti összetartás amúgy is alapkelléke kell legyen Presser Gábor musicaljének, amely az emberi jóság és a tiszta lélek győzelmét hirdeti amellett, hogy arra is választ kínál: mi van a földi lét vége után, illetve mi kerekedik ki abból, ha az anyagi világ kis időre is, de összefonódik a szellemvilággal.

Jelenetkép A padlás című előadásból (Fotó: Vörösmarty Színház)

A padlásnak egyszerre van egy nagyon szórakoztató felhangja, és lengi ugyanakkor be jól érzékelhető módon némi melankólia, ebből a kettősségből születik meg aztán a kizárólag erre a zenés darabra jellemző egyedi atmoszféra, amelyet szintén nem nélkülöz a Székesfehérváron bemutatott felújított változat.

A szereplőváltás ténye, amely a jelen írásban máris annyi szót kap, nem puszta érdekesség: saját üzenete van. Arra világít rá A padlással kapcsolatban, hogy amint az a fentiekből is kiderült, meghatározó, ki játszik benne, és hogyan, színházi évadok, színpadi trendek, társulati tagok és vendégművészek jönnek-mennek, de maga a darab örökérvényű igazságokat hordoz, és bőven túlmutat ezeken a körülményeken.

Ráth Orsolya írása

Kiemelt kép: Jelenetkép A padlás című előadásból (Fotó: Vörösmarty Színház)