Bár jelenleg a színházak még zárva tartanak, a Budapesti Operettszínház színészei is alig várják, hogy újra személyesen találkozhassanak a közönséggel. Az újranyitást egy új, nem mindennapi produkcióval szeretnék ünnepelni, éppen ezért már megkezdődtek a következő nagy musicalbemutató próbái. A művészek műhelymunkával és koncepció-megbeszélésekkel kezdték meg a próbafolyamatot.

Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című remekműve a filmtörténet első rendezői önvallomása, egy zseniális és újító alkotás, ami nagy hatást gyakorolt más művészekre is. Ahogy az lenni szokott, idővel a zenés színpadokra is eljutott a mű, az 1980-as évek elején Mario Fratti feldolgozásában, Arthur Kopit librettójával és Maury Yeston (Titanic – a musical) zenéjével és szövegével készült el a Nine című musical. A darabot elkészülte után fél évig kisebb vidéki színpadokon játszották, míg végül 1982. május 9-én megérkezett a New York-i Broadway-re, ahol óriási sikert aratott nemcsak a nézők, hanem a kritikusok körében is: 12 Tony-díjjal jutalmazták, többek között a legjobb musicalnek, a legjobb eredeti zenének és szövegkönyvnek, valamint a legjobb jelmeztervezésnek járó elismeréseket is besöpörte. Az előadást az összesen 729-szer tűzték műsorra itt, mindeközben pedig elindult nemzetközi hódító útjára: színpadra állították szerte az Egyesült Államokban, majd Dél-Amerikában, Londonban és Európa több országában is. A musical zenéje sokféle műfajból merít, igazán színes, magával ragadó hangzásvilágot teremtve, több igazi sláger is felcsendül a darabban. Idén tavasszal pedig – remélhetőleg – a magyar közönséget is elvarázsolja a történet a Budapesti Operettszínháznak köszönhetően.

Vágó Bernadett a Nine olvasópróbáján (fotó: Budapesti Operettszínház)

Az elmúlt napokban a darab olvasópróbáját is megtartották, ezzel kezdetét vette a munka. A darab rendezője, a Jászai Mari-díjas Balázs Zoltán elárulta, hogy a nézőknek egy igazán újszerű, rendhagyó, futurisztikus látványvilágban lehet majd részük. A darab egyik különlegessége, hogy bár három szereposztásban lesz látható, az egyes előadások mégis kissé különbözni fognak, például mindhárom bemutatón más jelmezekben tűnnek fel a művészek. A különleges darabban az Operettszínház sztárjain kívül visszatérő művészek és új arcok is feltűnnek: A főszereplőt, Guido Continit Dolhai Attila, Homonnay Zsolt és Szomor György alakítja (utóbbinak köszönhetjük a magyar nyelvű dalszövegeket), feleségét, Luisát Széles Flóra, Vágó Zsuzsi és Nádasi Veronika, szeretőjét, Carlát Gubik Petra, Kékkovács Mara és Dancs Annamari, múzsáját, Claudiát Polyák Lilla, Füredi Nikolett és Janza Kata megformálásában láthatjuk majd, de négy év szünet után ismét színpadra lép Vágó Bernadett is, Stephanie Necrophorus, az újságíró szerepében.

A musical főszereplője Guido Contini – filmrendező, aki épp alkotói válságban szenved, nem találja önmaga kreatív énjét. A darab egy belső utazásra hívja a nézőt, egyfajta teremtőjátékra. A szokatlan, formabontó rendezéseiről ismert Balázs Zoltán nagy szerepet szán a darabban a szimbólumoknak is, a sokszor megdöbbentő látványvilág, a kaleidoszkópszerű történések mind értelmet nyernek a cselekmény során. Guido gazdagon áradó fantáziája a szélsőségek tárhelye, az ő világába minden belefér. Egyfajta dimenziójáték, tele izgalmakkal. A darab egyszerre modern és korhű, Németh Anikó jelmezei a ’60-as évek ikonikus ruhadarabjait elevenítik meg, de a látvány (díszlettervező: Szendrényi Éva) és a szöveg is modern könnyedséget ad a darabnak.

A musical tervezett bemutatója március 26-án lesz.

Kiemelt kép: Dolhai Attila a Nine olvasópróbáján (fotó: Budapesti Operettszínház)