Tegnap zárult a világ egyik legjelentősebb színházi találkozójának tartott Avignoni Fesztivál, amelyet idén 73. alkalommal rendeztek meg a Pápák városában. Az idei seregszemlén 35 színházi és táncelőadás vett részt, amelyek mind a történelemhez való viszonyulásunkat, a nagy mítoszok újragondolását, a migrációt, illetve a népek együttélésének kérdéseit feszegették.

A közönség és a kritikusok vegyes érzésekkel fogadták a kiválasztott produkciókat, többen kifogásolták, hogy a szakma legelismertebb alkotóinak munkái hiányoztak a programból, mivel a szervezők főleg a fiatal művészekre koncentráltak. Így fordulhatott elő, hogy az előadások rendezőinek kétharmada először kapott meghívást a fesztiválra. „Szándékos választás volt. Direkt akartunk a holnap sztárjaival, nem pedig a tegnap nagyjaival fesztivált rendezni” – mondta Olivier Py fesztiváligazgató, aki kiemelte nyilatkozatában Clément Bondu, Julie Duclos,  Maelle Poésy és Tommy Milliot előadásait.

Jelenet az Architecture-ből (Fotó: Christophe Raynaud de Lage)

A Fesztivál nyitóelőadása sem aratott osztatlan sikert, Pascal Rambert, a világon legtöbbet játszott kortárs francia író Architecture (Építészet) című darabját ő maga rendezte. A történet egy értelmiségi család szétesését dolgozza fel, amelynek tagjai a két világháború közötti Bécs gyűlölködéssel teli légkörében próbálnak boldogulni. Ám hiába az érdekes téma, illetve a világhírű színészgárda (a főszerepekben Emmanuelle Béart, Denis Podalydes, Jacques Weber és Stanislas Nordey volt látható), a kritikusok elismerését nem tudta elnyerni.

A közönség és a szakma egyöntetűen egy monodrámát tartott a legjobb előadásnak a teljes programból, Francois Gremaud rendezésében egy tanár próbálja elmagyarázni és eljátszani, természetesen rendkívül humoros formában, Racine Phaedra című tragédiájának összetett történetét, nyelvezetét és problematikáját. A Phedre! című előadást Romain Daroles francia színész játssza.

Kiemelt kép: Romain Daroles a Phedre!-ben (Fotó: Christophe Raynaud de Lage)