A Vígszínház idén második alkalommal fogad fiatal külföldi rendezőket Classperimental elnevezésű workshopjára, az Európai Színházi Unió támogatásával létrejött program szakmai vezetője Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatónője, nemzetközileg elismert rendező. A kurzus során előadást tart Claudio Longhi, a Bolognai Művészeti Tanszék professzora mellett Antal Csaba díszlettervező, az UTE saját jogú tagja, továbbá Vörös Róbert dramaturg, Csontos Balázs világítástervező, Vecsei Kinga Réta jelmeztervező és Mester Dávid zeneszerző.

A szeptember 21. és 29. között megrendezésre kerülő sorozaton részt vesz a Vígszínház részéről Vecsei H. Miklós színművész, illetve a program koordinátoraként Kopek Janka színművésznő, aki beszélt arról, hogy idén Törökországból, Görögországból, Olaszországból, Romániából, Ukrajnából és Oroszországból is érkeztek rendezők a Classperimentalra. „A program során nem csak ők tanulnak, mi magunk is rengeteg információt kapunk az ő színházművészetükről már abból, ahogyan a feladatokhoz hozzányúlnak. Nagyon érdekes látni, hogy hogyan gondolkodnak, hogyan készítenek el egy díszlettervet, hogy instruálják a színészeket, sokszor teljesen más módszereket alkalmazva, mint amit mi megszoktunk. Közben meg annak ellenére, hogy a különböző kultúrák és iskolák miatt máshogy közelítünk meg egy-egy dolgot, mégis ugyanoda jutunk: a lényeg mindig a színház, az mindenhol ugyanaz!” – folytatta.

Pillanatkép a tavalyi Classperimentalról (Fotó: Szkárossy Zsuzsa)

A művészeti képzés idén is Csehov Sirályára épül. A fiatal alkotók amellett, hogy átfogó képet kapnak a dráma történelmi hátteréről, Eszenyi Enikő szakmai útmutatása alapján Trepljov szemszögén keresztül vizsgálják a művet. A workshop során feladatuk lesz az is, hogy jeleneteket rendezzenek, ebben a társulat színművészei lesznek majd segítségükre.

Arra a kérdésre, hogy a Vígszínház számára miért fontos ez a program Kopek Janka kifejtette: „Egyrészt azért, mert a nemzetközi együttműködések mindig nagyon inspirálóak. Ilyen helyzetben tudja az ember igazán jól lemérni, hogy hol tart szakmailag, hiszen nem csak a közvetlen környezetével dolgozik együtt, hanem látja azt is, hogy a nagyvilágban a hozzá hasonló korú alkotók mivel foglalkoznak, milyen kihívásokkal néznek szembe, mivel küzdenek. Létezik egy nemzetközi versenypálya, amibe a Vígszínház többek között a Classperimentallal kapcsolódik be, ez pedig rendkívül hasznos a társulat minden tagjának. Másrészt itt van egy ekkora színház ilyen gazdag múlttal és hagyományokkal, ami egy izgalmas, fiatal alkotócsapattal működik, és estéről estére megtölti mindhárom nézőterét. Ez egyszerűen egyedülálló jelenség a nemzetközi színházi életben. Enikő pedig lehetőséget biztosít a programon keresztül arra az ide érkező fiatal rendezőknek, hogy lássák, hogy ez hogyan lehetséges. Nyitott színház vagyunk, számunkra az a fontos, hogy minél nagyobb legyen az itt megforduló alkotók diverzitása.”

Az évente megrendezésre kerülő program hosszútávú célja amellett, hogy lehetővé tegye a társulat számára az angol szakmai nyelv elsajátítását, az is, hogy minél több külföldi fiatal rendezőt vonzzon Magyarországra. Így az ide érkező alkotókból nemzetközi színházi közösség szerveződhet az évek során a Vígszínház köré, ezzel is inspirálva a színművészeket, a hazai szakmai életet illetve a közönséget.  

Pillanatkép a tavalyi Classperimentalról (Fotó: Szkárossy Zsuzsa)

Kiemelt kép: Eszenyi Enikő (Fotó: Dömölky Dániel)