Szókratész címmel indított osztálytermi előadássorozatot a szegedi Kooperáló Színházpedagógiai alkotótér. A színészek (Molnár Erika, Sziládi Hajna, Kállai Ákos) improvizációi és Platón Szókratész védőbeszéde című műve nyomán készült produkciót eddig 5 iskola 150 diákja tekintette meg.

A darab kiindulópontja egy komikus alaphelyzet: a történet fiatal főhősei egy különös szertartás során megidézik Szókratész szellemét, hogy az egyikőjük válaszokat kapjon élete nagy dilemmáira. A varázslat nem úgy sül el, ahogy tervezték, és a görög gondolkodó megszállja nagymamájukat, aki Szókratészként igyekszik bejutni a város középiskoláiba, hogy a boldog és helyes élet mibenlétéről filozofáljon a diákokkal. Amikor pedig sikerrel jár, akkor nincs más hátra, végig kell „játszani” vele védőbeszédének történetét. Az események egyre komolyabb fordulatokat vesznek; a szereplőknek nem csak a kialakult helyzettel, de életük sorsdöntő kérdéseivel is szembe kell nézniük.

Kállai Ákos és Molnár Erika a Szókratész című osztálytermi előadáson (Fotó: Szabó Luca)

Az alkotók elsődleges célja, hogy a diákokkal együtt játszanak és gondolkodjanak arról, hogy a tudás miként függ össze az erkölccsel, az erkölcs pedig a boldogsággal. A darab történetét kiindulási pontként használva, a saját tapasztalataikból merítve vizsgálják a döntéseik természetét, valamint a számukra helyesnek vélt élet ismérveit. Az előadás lényeges eleme, hogy további kérdéseket generáljanak a fiatalokban, illetve megadják az esélyt, hogy releváns válaszokat találhassanak a saját életükre nézve, így a diákok aktív, a történet cselekményét és gondolatiságát befolyásoló résztvevőivé válnak az előadásnak. A színészek szinte végig interaktívan tartják velük a kapcsolatot, hogy a kölcsönös párbeszéden keresztül alaposabban megérthessék a kialakult helyzeteket és kérdéseket.

Kiemelt kép: Sziládi Hajna a Szókratész című osztálytermi előadáson (Fotó: Szabó Luca)