Hetvenöt évvel ezelőtt, 1945. január 7-én született Szirtes Tamás, színházi rendező, a Madách Színház jelenlegi igazgatója.

Szirtes Tamás 1964-1968 között végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskola színházrendező szakán, Major Tamás osztályában. 1968-1972 között a József Attila Színház, 1972-1973 között pedig a Miskolci Nemzeti Színház társulatához tartozott. A Madách Színházban 1973 óta dolgozik rendezőként, 2004. február 1-jétől a teátrum igazgóti posztját tölti be, megbízatása jelenleg 2022-ig szól. 1977-2005 között a Színház és Filmművészeti Főiskola színészhallgatóinak tanára és egyetemi docens volt.

Az ő rendezésében, Seregi László koreográfiájával mutatták be 1983-ban a Macskák című musicalt, amely azonnal óriási sikert aratott, jelenleg Magyarország leghosszabb ideje futó és legtöbb előadást megélt zenés darabja. Az 1991-es József és a színes szélesvásznú álomkabát, valamint az 1999-es A Nyomorultak rendezése a ’90-es évek kultikus előadásává vált. 2003-ban, hosszas tárgyalások után a Madách Színházat és Szirtest érte az a megtiszteltetés, hogy a világon először non-replica (vagyis saját rendezésben, saját díszlettel, jelmezzel, koreográfiával) mutathatta be Andrew Lloyd Webber egyik legnépszerűbb musicalét, Az Operaház fantomját. Innentől kezdve a Madách Színház a hazai musicaljátszás fellegvárává vált, olyan előadások kerültek bemutatásra, mint a Volt egyszer egy csapat (2005), a Producerek (2006), a József és a színes szélesvásznú álomkabát (2008), a Spamalot (2009), a Jézus Krisztus Szupersztár (2010), a Mary Poppins (2012), a Mamma Mia! (2014), a  Les Misérables – A Nyomorultak (2016), a Rocksuli (2018), a Once / Egyszer… (2019). A musicalek sikerét nem csak a magas előadásszámok és a jegyekért vívott folyamatos közelharc jelzik, hanem az is, hogy a Mamma mia! – példátlan módon – négy éven keresztül, évente 5-6 alkalommal, míg a Les Misérabeles – A nyomorultak két éven át volt látható a Szegedi Szabadtéri Játékokon, ahová idén a Jézus Krisztus Szupersztár tér vissza.

Szirtes Tamás (fotó: Madách Színház)

Szirtes Tamás nagy hangsúlyt fektet továbbá a magyar musicalek támogatására is, az ő igazgatása alatt kétszer írtak ki a Madách Színházban pályázatot új zenés színdarab megírására. Ennek eredményeként mutatták be a Csoportterápiát (amely több, hasonló hangvételű musical comedy-t vonzott maga után a későbbi években), vagy az Én, József Attilát, amelyek a mai napig a repertoár részét képezik. Emellett jelentősek még prózai rendezései is (a teljesség igénye nélkül): Vízkereszt, vagy amit akartok, Tévedések vígjátéka, Az üvegcipő, Ne most drágám!, Sors bolondjai, Páratlan páros 2., Ördöglakat, Napsugár fiúk, Szerelmes Shakespeare. Idén tavasszal ő viszi színre a Thália Színházban Agatha Christie krimi-klasszikusát, a Gyilkosság az Orient Expressent.

Szirtes Tamást 1981-ben Jászai Mari-díjjal, 1998-ban A Magyar Köztársaság Érdemrend tisztikeresztjével, 2008-ban Nádasdy Kálmán-díjjal, 2009-ben Kossuth-díjjal tüntették ki. 2006-ban Pro Urbe Budapestért, 2019-ben Pro Urbe Erzsébetváros díjat kapott.

Szirtes Tamás (fotó: Madách Színház)

Kiemelt kép: Szirtes Tamás (Madách Színház)