Michael Kunze szövegíró és Lévay Szilveszter zeneszerző világhírű musical-e, az Elisabeth hozzánk magyarokhoz talán közelebb áll, mint bárki máshoz, hiszen a mi Sisi néven ismert Erzsébet királynőnkről szól, akinek tragikus sorsát mindannyian ismerjük. A korábban az Operettszínházban óriási sikereket elérő darab most Győrbe érkezik, méghozzá a Nemzeti Színház igazgatójának rendezésében. Forgács Péterrel beszélgettünk.
Miért pont az Elisabeth?
Játszottam 1996-tól az egyik főszerepet benne Budapesten az Operettszínházban (Luigi Luchenit, Elisabeth gyilkosát – A szerk). Aztán megtudtam, hogy nem tartja a darabot tovább repertoáron a teátrum, ezért megkérdeztem, hogy mi vele a céljuk, terveznek-e vele valamit a jövőben. Az ottani vezetés azt mondta, hogy nem, így megkerestem a Vereinigte Bühnen Wien-t, akik a jogok felett rendelkeznek.
Rengeteg feltételnek kell megfelelni, így amikor elkezdtünk a jogokról tárgyalni, még egyáltalán nem volt biztos, hogy megkaphatjuk. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy minden követelménynek eleget tudtunk tenni, és végül viszonylag gyorsan megállapodásra jutottunk. Szeretem ezt a musicalt, régóta vágytam rá, hogy megrendezzem és most nagyon nagy öröm, hogy lehetőségem nyílt rá.
Jól tudom, hogy az Operettszínház jelmezei fognak most Győrben is játszani?
Igen, megvettük ezeket. Persze több olyan is van köztük, amit újra kellett varratnunk, hiszen eltelt 23 év, de a legtöbbön csak igazítani kellett.
Hogy állt össze a szereposztás?
Több szerepet castingoltunk, de Elisabeth-et pont nem. Voltam Bori Réka egyik vizsgaelőadásán, és nagyon tetszett, amit ott láttam tőle, ezért elhívtam, hogy jöjjön el Győrbe, és énekelje itt is el a fő dalokat. Réka olyan szinten énekel, hogy az valami fantasztikus, és ugyanez mondható el Fehér Nóráról is, akit szintén felkértem a szerepre. A Halál castingja egyébként nagyon izgalmas volt, mert arra több mint húszan jelentkeztek, közülük választottuk ki Csiszár Istvánt és Kocsis Dénest.
Közreműködik a színészek mellett a Győri Nemzeti Színház zenekara, énekkara és tánckara is, szóval ez egy monumentális előadásnak ígérkezik.
Igen! Pedig azt szoktam mondani, hogy én a jövőben már csak néhány fős kamaradarabokat veszek elő, aztán végül mindig úgy alakul, hogy egyre több és több szereplő lép színpadra… (nevet) Az Elisabeth-nél nagyobb mű nem igazán létezik a musicalirodalomban, a zenekar, a kórus, a kar és a színészek szempontjából. Nem könnyű feladat, hiszen 80-90 embert kell mozgatni benne, ennyien játsszák majd estéről estére, de a próbafolyamat mostani állapotában azt gondolom, hogy a bemutatóra minden a helyére kerül benne.
Hol tartanak most?
Szűk egy hónap van még a bemutatóig. Az első felvonás szinte áll a lábán, a zenekar most kezdett próbálni és azt gondolom, hogy a hátralevő idő elég lesz arra, hogy az előadás zökkenőmentes legyen a premierre.
A mostani próba alapján nagyon izgalmas lesz a látványvilág.
Örülök, hogy tetszik! Bátonyi György munkája egyébként. Persze számos elem hiányzik még, egyelőre nincsenek fények, aztán lesz füst és köd is, illetve még néhány kiegészítő is készülőben van, de törekszünk rá, hogy a látvány méltó legyen a darab monumentalitásához.
Nem egy könnyű, vidám történet, ami happy enddel záródik.
Valóban nem, hiszen a történelem maga sem volt vidám. Az Elisabeth Sisi történetét meséli el egy meglehetősen furcsa, és ettől különleges nézőpontból: a valóságot és a fikciót elegyíti olyan módon, amitől egészen egyedivé válik a darab. A fikciót a Halál képviseli, a valóságot Luigi Lucheni jelenléte. Ettől lesz nagyon izgalmas az egész anyag, hiszen folyamatosan váltakozik a musical során, hogy mikor melyikben vagyunk. Annak ellenére, hogy valóban nem happy enddel záródik, mégis azt gondolom, hogy nagyon szép a befejezés, magasztos pillanatokkal ér véget a darab.
Fantasztikus mű, zeneileg hibátlan, magával sodró. Budapesten ez az előadás már-már kultikusnak számított, hiszen több 100-szor ment. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy a győriek hogy fogadják majd, mert ők nem feltétlenül asszociálnak a cím alapján Sisire. Emiatt is találtuk ki, hogy mindenhol szerepeljen jó előre, hogy ez az Elisabeth bizony a mindenki által ismert és kedvelt Sisi igaz története. (mosolyog)
Mi a legfőbb szempont a rendezés során?
Tulajdonképpen nem is a mondanivaló a legfontosabb, hanem hogy a néző milyen katarzissal hagyja el a színházat, melyet remélhetőleg a gyönyörű zene, látvány, az általunk megálmodott nagy képeken és a szerepelők csodálatos játékán keresztül érünk el.
Kiemelt kép: Forgács Péter (Fotó: Zsigmond László)