Négy magyar bemutatóval, két külföldi előadással, egy új kiállítással és egy kamaraopera-játék magyarországi “offline” premierjével kezdi meg 2022/23-as évadát a Trafó. 

Kárpáti Pál Hogy a barátaim egyszer végighallgassanak című, szeptember 6-án debütáló társas monodrámájában a főhős kirándulni viszi a függőségét, hogy tíz napot kettesben töltsenek az erdőben. Az előadás egy személyes történet mozaikjain keresztül szól arról a pillanatról, amikor megtalálunk valami lényegeset, de még nem tudjuk, hogy mitévők legyünk. A magyar bemutatók sorát a Soharóza Keleti blokk című catwalk koncertje folytatja szeptember 9-én. A történet egy fiktív közép-kelet-európai országban játszódik, valamikor a jövőben – ám ez a jövő néha nagyon is emlékeztet a jól ismert múltra. Az egyetlen TV-csatorna ünnepi műsort sugároz, amelynek kincstári derűje mögül néha fel-felsejlik a kevésbé idealisztikus valóság. Szeptember 13-án a Góbi Rita Társulat: 2 nm című táncelőadása érkezik a Trafóba, amely az időskori elmagányosodást állítja a középpontba. A produkció egy táncos, koreográfus és egy bábrendező közös munkája, melyben az emlékekkel, az emlékezéssel és a magány kérdéskörével foglalkoznak. Végezetül: szeptember 22-én érkezik Fodor Orsolya, Holczer Sára és Illés Haibo Ha megtapsolom a harangot címet viselő szcenírozott dokufikciója. A saját interjúk, a témában már létrejött művészeti kísérletek, írott anyagok, előfeltevések, cáfolatok, elbizonytalanodások, ráébredések, beszélgetések alapján készült előadás az autizmus spektrumzavarral élő fiatal felnőttek egymásétól is eltérő, sokféle és egyedi világtapasztalatát, külvilághoz, egy másik emberhez, egymás belső világaihoz való kapcsolódásait helyezi fókusz alá.

Jelentkép az Emberek című előadásból (Fotó: Charlotte Audureau)

A hónapban két külföldi előadásnak is otthont ad a Trafó. A marokkói Cie Massala és Fouad Boussouf koreográfus Emberek című előadásának energiái regionális táncokból és a Gnawa hagyomány miszticizmusából fakadnak. Időtlen idők megszállott hangjai mentén feszül a ritmusra a hét táncos közösségének ereje, a nagyvárosi hip-hop és az ősi rituálék fúzióin át olyan energiákat felszabadítva, melyek az emberek zsigeri mozgatóit, evolúcióját és gyökereit kutatva magukkal ragadnak minden nézőt. A produkciót szeptember 15-én és 16-án tekinthetik meg az érdeklődők. A hónap végén, 29-én érkezik a spanyol Agrupación Señor Serrano A hegy című előadása, amely az igazság mítoszát vizsgálja. A Mount Everestre induló első expedíció kérdéses sikerét vegyíti Orson Welles pánikkeltő Világok harca nevű rádióműsorával, Vlagyimir Putyin bizalomról szóló lelkes szónoklataival, egy fake news honlappal, baseballt játszó tollaslabdázókkal, rengeteg hóval, és egy, a közönséget pásztázó drónnal.

Hogyan lehet egy téglával betörni a bank ablakát, ha még ahhoz sincs erőnk, hogy kikeljünk az ágyból? címmel nyílik szeptember 2-án kiállítás, amely a betegség, az egészség, a sérülékenység, a gyógyulás, valamint a gyógyítás és a gondoskodás állapotaiba, gesztusaiba és intézményeibe nyújt betekintést. A bemutatott művek a betegség és az egészség szféráját egy olyan spektrum részeiként értelmezik, amin életünk során folyamatosan helyet változtatunk testi és lelki közérzetünk, mobilitásunk, bizonyos dolgokra való képességünk és képtelenségünk függvényében. A tárlat október 16-ig tekinthető meg. Szeptember 24-én Gryllus Samu, Varga Vince és az osztrák MuPATh kamaraoperája, a Túszopera is bemutatásra kerül. A dokumentum alapú kortárs kamaraopera-játék a szabadság és diktatúra működéséről, az 1973-as Balassagyarmati túszejtés valós eseményei alapján készült. Az este célja a történelmi eseményen keresztül rálátni, megérteni és feldolgozni az emberi és hatalmi viszonyainkat. Az előadásban elhangzó szövegek jelentős része valós dokumentum, amelyek forrása Hatala Csenge Hírzárlat című regénye.

Kiemelt kép: Soharóza: Keleti blokk (Fotó: Kovács Márton)