A koronavírus-járvány okozta intézkedések formabontó megoldásokat kívánnak március óta a színházaktól, emiatt is döntött úgy a Pesti Magyar Színház igazgatója, Zalán János, hogy a teátrum több előadását is elérhetővé teszik a következő hónapokban az online térben. Vele beszélgettünk a Pesti Magyar hamarosan induló, új szolgáltatásáról.

Miért választotta ezt a formát a Pesti Magyar Színház?

A koronavírus mindannyiunk életére hatással volt, és hatással van. Elsősorban az új évadra, amely most aztán nem csak a közhelyek szintjén „új kihívás”. Tényleg az. Változtak és a jövőben is változni fognak a színházba járási szokások és a színházbeli szabályok. Valami sosem látott helyzetbe csöppentünk, és csak tőlünk függ, hogy szemlélők akarunk-e lenni, vagy alkotók. Nem titok, hogy az utóbbit választjuk. A megszokott, bejáratott, már-már rutinszerű rendszereket és működési mechanizmusokat át kellett gondolnunk, át kellett alakítanunk. Megértettük, hogy ha az emberek és az ötletek is összeadódnak, az online tér nem valamiféle ketrec, hanem perspektíva.

Elsődleges célunk, hogy ne hagyjuk kultúra nélkül a közönségünket, hogy azokkal a nézőkkel is „találkozhassunk” akik nem mernek vagy nem tudnak eljönni személyesen a színházunkba. A Magyar Színház számára nagyon fontosak a fiatal, iskoláskorú nézők is, nekik korábban is számtalan tanítási időben megrendezett előadással kedveskedtünk, melyhez igényelhettek drámapedagógiai foglalkozást is. Jelenleg ők a Tankerületi döntések értelmében nem látogathatják a színházakat. Így az iskolai csoportoknak is készülünk előadásokkal, változatlanul a tanítási időhöz illeszkedve, – hétköznap délelőtt, délután.

Ezekhez kapcsolódóan drámapedagógusaink online, szintén streamként elérhető drámapedagógiai foglalkozásokat tartanak, melyhez tanári segédletet is kínálunk. Hétvégénként pedig a családoknak és felnőtt nézőinknek szeretnénk kedveskedni, jobbnál jobb színházi előadásokkal.

Kovács Panka a Rumini című előadásban (Fotó: Juhász Éva)

Hogyan választották ki, hogy melyik előadások kerülnek rögzítésre? Mi alapján válogattak? Kiket akarnak elsősorban megszólítani?

A válogatás során megpróbáltunk úgy kijelölni előadásokat, hogy minden korosztály megtalálja a megfelelő szórakozást, kisgyerektől, az iskolákon át, de természetesen gondoltunk a családokra és felnőtt nézőinkre is. Figyeltünk arra is, hogy mind a zenés, mind a prózai műfaj kedvelői találjanak maguknak színvonalas produkciókat. Fontos szempont volt továbbá, hogy ebben a sokak által nehezen megélt egzisztenciális helyzetben egy jegy költségén akár családok, baráti társaságok közösen élhessék át a színházi élményt.

Csak néhányat említenék meg, hiszen a lista még koránt sem teljes, folyamatosan bővítjük, figyelembe véve nézőink kívánságait is.

Felvételre került színházunk egyik zászlóshajója, Berg Judit Rumini című előadása, valamint a napokban rögzítettük idei első premierünk darabját, Shakespeare Rómeó és Júlia című drámáját. Továbbá gyermekek számára a Tom Sawyer kalandjait, családoknak a Valahol Európában musicalt, felnőtteknek pedig Háy János Házasságon innen, házasságon túl című drámáját.

Zalán János még annyit fűz mindehhez:

A színházunk legmodernebb eszközeivel és legkreatívabb szakembereink ötleteinek alkalmazásával kísérletet teszünk a színházi élményt megteremteni az otthonokba, amit valljunk be, szinte lehetetlen, hiszen a legritkább esetben társul majd hozzá a készülődés, öltözködés izgalma, vagy akár egy színház utáni séta, amik normál esetben hozzájárulnak a színházi élmény megéléséhez.

Van azonban valami más, amit csak streaming előadásainkon keresztül nyújthatunk nézőinknek, ez pedig az a titok, amit a 10. sorból már nem láthatnak nézőink. A hét kamera általi közelik, a finom gesztusok, az érzelmek árnyalt megjelenése az arcvonásokon, az összekacsintások, a kidolgozott mozdulatok, vagy akár a bakik, amitől közel érezzük magunkhoz a szereplőt, azonosulni tudunk érzelmeivel, és ezzel egy olyan tág térben találjuk magunkat, amelynek köszönhetően élővé válik az előadás.

Jelenet a Rómeó és Júlia című előadásból (Fotó: Tihanyi Tóth Dávid)

Csak ebben az évben tervezik az előadások ilyen módon való elérhetővé tételét, vagy ez az irányvonal marad a jövőben is?

Az idei évad formabontó, és új gondolkodást igényel a színházaktól. A nézők nehezebben mozdulnak ki, ráadásul a mi közönségünk egy jelentős része fiatalokból, osztályokból áll. Azt vettük észre, hogy az igény szerencsére változatlanul megvan az emberekben a kultúra, a színház iránt. Mind a családok, mind a pedagógusok szerettek volna előadásokat nézni. Ennek mentén született meg az ötlet, hogy streameljünk. Eleinte csak abban gondolkodtunk, hogy a pandémiás időszak alatt érnénk el ilyen módon a nézőinkhez. Közben azt is érzékeljük, hogy a világ ebbe az irányba halad, illetve külföldön élő magyar nyelvű nézők is örömmel veszik a kezdeményezést, akik másképp nem tudnak eljutni a Magyar Színházba. Így terveink között szerepel, hogy amennyiben közönségünknek továbbra is igénye lesz erre a fajta színházi élményre, akkor tovább visszük ezt a kezdeményezést.

Kiemelt kép: Zalán János (Fotó: Pesti Magyar Színház)