Ezen a héten a Tony-díj Legjobb Színdarab kategóriájának jelöltjeit mutatom be, ahol igazán kiélezett versenyre lehet számítani.

A Tony-díj legérdekesebb kategóriája számomra a Legjobb Színdarab. Míg a musicalek általában a kiadott cast album alapján már ismerősek, ezek a produkciók minden évben egy-egy igazán új és exkluzív történetet hoznak el. Azt gondolom, mindig tanulságos megnézni, hogy a Broadway legjobb darabjai az adott évben éppen milyen témákat dolgoznak fel, hiszen ebből következtethetünk arra is, hogy mi foglalkoztatja a nemzetközi kortárs színház nagyjait. A kategória idén is rendkívül sokszínű, megjósolhatatlan, hogy mely színdarab írói és producerei vehetik majd át a Tony-díjakat.

Grand Horizons

A válás témájának feldolgozása a 21. században már nem innovatív dolog, mivel a jelenség már világszerte elfogadott, színpadi feldolgozása nem vált ki megdöbbenést. Sőt, szinte minden film, sorozat vagy színdarab elengedhetetlen része egy boldogtalan házaspár, aki válófélben van, vagy akár már új családot is alapított a régi mellett. A Grand Horizons című előadás azonban bebizonyítja, hogy egy váló pár története manapság is érdekes és meglepő lehet néhány izgalmas csavartól és a nem mindennapi helyzetekkel. A darab egy olyan házaspárról szól, amelynek tagjai lassan nyolcvan évesek lesznek, és ötven év házasság után vetnek véget a kapcsolatuknak. Ismerve a körülményeket, ez a döntés igazán szokatlan a már felnőtt gyerekek és a nézők számára egyaránt. Bess Wohl alkotása az emberi kapcsolatok lezárását, az élet sötétebb oldalát és az öregedést dolgozza fel emberséges, és néhol humoros köntösbe bújtatva. A szereplőknek egyrészt meg kell ismerniük a saját érzéseiket, illetve meg kell tanulniuk kezelni azokat, miközben életük a feje tetejére áll.

Grand Horizons (Fotó: Joan Marcus)

The Inheritance

A következő Tony-jelölt színdarab még 2018-ban debütált a West Enden, és miután egyéb elismerések mellett az Olivier-díjat is bezsebelte két kategóriában, a következő szezonban már a Broadway-re került. Az összesen hat és fél órás előadás tulajdonképpen két külön darabból áll. Az alkotók szerint ez a struktúra leginkább egy két évados Netflix sorozathoz hasonlít. A darab szerzőjének, Matthew Lopez-nek a Szellem a házban (Howards End) című 1910-ben íródott regény adta az ihletet. Miután megtudta, hogy a könyv írója, E. M. Foster meleg volt, Lopez újra gondolta a cselekményt, amelynek középpontjában alapvetően heteró párok állnak, és átültette a 21. századi New York-ba, a főszereplők pedig egy meleg pár, akik az „AIDS-generáció” árnyékában nőttek fel.  A The Inheritance körüljárja a meleg társadalom jövőjét és örökségét két generáción keresztül. Egyes kritikusok szerint Matthew Lopez humoros, ám érzelmes színdarabja a 21. századi Amerika egyik legfontosabb története.

The Inheritance (Fotó: Matthew Murphy)

Sea Wall/A Life

Két monológot, két szívbe markoló történetet hallgathatunk meg két apáról, két zseniális színész, Jake Gyllenhaal (Abe) és Tom Sturridge (Alex) főszereplésével. Ez a Sea Wall/A Life története. Simon Stephens és Nick Payne közös darabjának egyik felét, pontosabban Alex sztoriját Sea Wall címen már korábban is láthatta a közönség. Sőt, 2012-ben egy felvétel is készült az előadásról Andrew Scott főszereplésével, ami mai napig elérhető online is. Ebben a formában nekem is volt szerencsém megnézni ezt a fél órás monológot, amely sokkoló és szívfacsaró élmény volt számomra. A Sea Wall-ban a fotográfusként dolgozó Alex mesél el egy történetet az életéből. Eközben olyan fontos témákat érint, mint a halál, az emberi kapcsolatok és a hit. Csapongása fenntartja az érdeklődést a monológ végéig, amely egy várható, de annál megdöbbentőbb eseménnyel ér véget. A Broadway produkcióban Alex mellé társult Abe, a zeneproducer, aki hamarosan az apaság örömével néz szembe. A két férfi olyan történeteket mesél, amelyet a közönség garantáltan nem fog elfelejteni.

Tom Sturridge és Jake Gyllenhaal a Sea Wall/A Life című darabban (Fotó: Playbill)

Slave Play

Jeremy O. Harris háromfelvonásos darabja a legtöbb jelölést begyűjtő színdarab a Tony történetében. Mégis a közönség és a kritikusok véleménye eléggé megosztó, hiszen olyan kérdéseket jár körül, mint a rasszizmus, a rabszolgaság és a szexualitás, ráadásul igen nyers stílusban. A történet három pár szexuális terápiájáról szól. A sztori pikantériáját az a tény adja, hogy mindegyik pár egyik tagja fehér, a másik pedig valamely kisebbség tagja. Amikor mi, nézők bekapcsolódunk a történetbe a párok már a negyedik alkalommal vesznek részt párterápián, amely egy úgynevezett „slave play”-re, azaz szolga szerepjátékra épül. A játék során a fehér karaktereknek a „mester”, míg az afroamerikai karaktereknek a „szolga” szerepet kell eljátszani. Ez az abszurd és bicskanyitogató koncepció a kimondatlan, mégis jelen lévő amerikai rasszizmusról rántja le a leplet, amely a rabszolgaság eltörlése ellenére is a mindennapok része maradt. A produkció 2018-ban nagy sikert aratott, mint Off-Broadway színdarab, egy évvel később pedig már a Broadway-n is láthatta a közönség.

Slave Play (Fotó: Joan Marcus)

The Sound Inside

A Tony-, Golden Globe- és Emmy-díjas Mary-Louise Parker tavaly visszatért a Broadway-ra, hogy ismét lenyűgözze a kritikusokat. Egyetlen társa a színpadon Will Hochman, aki nagy felelősségnek és egyben lehetőségnek is érzi, hogy a legendás színésznő mellett játszhat. Egy egyetemi tanár és egy diák megindító története ez, Adam Rapp tollából. A kapcsolatuk összetett és furcsa, nem tudhatjuk, hogy ami köztük van az barátság vagy esetleg több annál. A két ember nehéz kérdésekkel állítja szembe önmagát és a másikat, ahogy próbálnak egyre közelebb kerülni egymáshoz. A karakterek harmóniájához a két színész kölcsönös tisztelete és közös munkája is elengedhetetlen. „Amikor kilépek a színpadra, nincsenek reflektorfények, nincsenek robbanások, sem zene. Mary-Louise Parker a mindenem, amim ott van. Annyi a dolgom, hogy ránézzek és mondjam a szövegemet. Ő magasra teszi a lécet, és ezt muszáj megugranom. Nincs más választásom, a színpadon nem tudok elrejtőzni – és nem is akarok.” – mondta Will Hochman a partneréről.

The Sound Inside (Fotó: Jeremy Daniel)

Kiemelt kép: A 74. Tony-díj Legjobb Színdarab jelöltjei (Fotó: The Tony Awards)