B monitor / Színház- és Filmművészeti Egyetem / rendező: Kemény Lili / március 5. 19 óra, Nádasdy Terem
A színészcsapat képességes színészhallgatókból áll, akiket Zsótér Sándor és Börcsök Enikő készített fel a színházi életre, amelynek lassan ők maguk is kénytelenek lesznek részesei lenni. Már pedig ha valakit Zsótér Sándor készít fel a színészetre, az egészen biztosan készen van, és ezek a fiatalok lassan készen állnak.
Nem tudom, hogyan akadtak Kemény Lilire, aki szerzőként és rendezőként egyaránt jegyzi az előadást, de a színlap szövege szerint Lili valóban kemény: „Élőben mindig olyan, mintha félig aludna. Szája kicsit nyitva, az egyik oldala gúnyos, a szeme meg el van tűnve, és néha, ha kap egy kis fényt alulról, akkor látszik, és nagyon gyilkos. Nagyon kegyetlen. És nem tudod felcímkézni. Nem típus, nem tudod belőni. Mint aki bármelyik pillanatban széteshet. Egyszerre szép és ronda. Ötven réteg az arca. Mint egy arkangyal, de gonosz és hiénaszemű és titokzatos és önpusztító. És amint forog a kamera: nem olyan, amilyen. Egy filmrendező és egy rettegett arc, összezárva a vágószobában. Már minden eldőlt. De az is lehet, hogy még csak most dől el”.
Ha ezek után valaki nem érzi úgy, hogy szaladnia kellene jegyet venni, megértjük. Mi minden esetre ott leszünk.
János vitéz / Miskolci Nemzeti Színház / rendező: Kozma Attila / március 6. 14 óra, Kamaraszínház
A Miskolci Nemzeti Színház tánckara, a Miskolci Balett kiváló táncos előadókból álló, hosszú évek alatt egymáshoz és a városhoz csiszolódott csapat Kozma Attila vezetésével. Most kicsiknek ajánlanak egy klasszikust, amit Kozma Attila fog tartalommal és mozdulatokkal megtölteni. Bizonyosan jó családi program a miskolciak számára így tavasz közeledtével.
A per / FAQ Társulat, RÉV Színház, Győr / rendező: Tárnoki Márk / március 7. 20 óra, MU Színház
Ha valakibe a B monitor után benne szorult volna a kacagás, elsőre talán nem Kafka feketeregényétől fakad olthatatlan kacajra. Pedig a szerző baráti körének az éppen íródó regényből olvasta fel az új részeket, és közben nagyokat derült rajta. Én nem nevettem rajta, az biztos. Tárnoki Márk
Antigoné / Harlekin Bábszínház / rendező: Madák Zsuzsanna / március 7.
Madák Zsuzsanna neve önmagában garancia egy olyan előadáshoz, amely messze túlmutat az alaptörténeten, ebben az esetben Antigoné tragédiáján. Az egri Harlekin Bábszínház pedig az erős bábtársulatok között szerepel. A Szophoklész Antigoné és Jon Fosse Halál Thébában című drámák nyomán készült előadásban Mészáros Pancsa, Szűcs Réka, Zádori Szilárd és Sóvári Csaba játszik.
Estihajnalka / Manna Produkció / rendező: Kárpáti Pál / március 8. 19, Úri Muri
Zsigó Anna és Kárpáti Pál darabja a függetlenek helyzetére is reagál: „a budapesti színházi élet egyik kikerülhetetlen helyszíne az Úri Muri kocsma. Itt írtuk első közös darabunkat nyolc éve, pont, amikor megnyílt a hely. Most, a független színház helyzetére és előadásunk létrejöttének körülményeire is reagálva ebben a pincehelységben mutatjuk be legújabb darabunkat”.
„Aprócska hősünk aláereszkedik e nyirkos pincerendszer kongó sötétjébe, hogy élete párját megtalálja. Milyen ármány-, sötét fondor kerítette hatalmába a srácot? Véleményem szerint alkatánál és természeténél fogva bukásra van ítélve. Barátom alámerült és én nem tehetek mást, minthogy megvilágítom az útját. Végigkísérem, mégha olyasmivel találkozik is a női természet kacskaringós útvesztőjében, amibe bele fog reccsenni. Ha túléli, róla csillagot nevezzenek el! Ha belebukik, története intő példa legyen számunkra. Ezt a mesét azoknak ajánlom, akik áttáncolják a hajnalt” – áll a felvezető szövegben.
Az előadás szereplői: Dióssi Gábor, Formán Bálint, Péder Petra, Rajner-Micsinyei Nóra és Szabó Zoltán.
Gloria / Radnóti Színház, Budapest / rendező: Hajdu Szabolcs / március 9. 20 óra, Tesla Teátrum
A Radnóti Színház jelenleg Magyarország legjobb művészszínháza, bármit is jelentsen ez a szó. Ebben az is benne van, hogy Kováts Adél igazgató sorra hív izgalmas rendezőket az általa vezetett teátrumba. Hajdu Szabolcs bizonyosan nem hétköznapi színházi rendező, de hogy az előadásai színház nyelvén is meg tudnak szólalni filmes természetességgel, azt többek között az Ernelláék Farkaséknál című darabban is megmutatta.
A Radnóti Színház átalakítása miatt az előadást a Tesla Teátrumban játsszák, ami vélhetően nem könnyíti meg a dolgot. Ennek ellenére a Radnóti Színház fiataljai: Porogi Ádám, Sodró Eliza, Lovas Rozi, Martinovics Dorina, Vilmányi Benett és Rusznák András vélhetően legyűrik ezt a nehézséget. Dramaturgként pedig a friss Kortárs Magyar Dráma-díjas Kelemen Kristóf segíti a rendező munkáját.
A Gloria című szatíra egy sikeres New York-i magazin irodájában játszódik, ahol az asszisztensek igyekeznek mindent megtenni azért, hogy önmagukat a vállalati hierarchiában jó helyre pozicionálják – és hétköznapi csatáik közepette nem veszik észre, hogy démonokat teremtenek maguk között. A darab a húszas-harmincas generáció aktuális témáit járja körül: a munkaerőpiacon való boldogulás nehézségeit, az önmarketing és a félelmek viszonyát és az egymástól való elszigetelődés veszélyeit. Mindezt hangsúlyosan az internet korában, a 2010-es években.
Platonov / Katona József Színház, Budapest / rendező: Székely Kriszta / március 8. 19 óra
Székely Kriszta óhatatlanul is a női sorsok színpadra állítója lett a Katonában, legalábbis eddig. Csehov bonyodalmas és összetett történetének középpontjában most egy férfi áll. Vannak jó brandek, ilyen a budapesti Katona színész- és alkotógárdája, de ilyen a Székely Kriszta, Szabó-Székely Ármin rendező-dramaturg páros is, ők ketten jegyzik a szövegkönyvet is, ami Radnai Annamária fordítása nyomán születik.
Kezdik belakni a budapesti Katonát a fiatal rendezők: Székely Kriszta, Hegymegi Máté, Vajdai Vilmos (Nem vagyunk mi barbárok), ami nagyon jót tesz neki.
Cseresznyéskert / Trojka Színházi Társulás / rendező: Soós Attila / március 9. 19 óra, Országos Színháztörténeti Intézet, Budapest
És még egy Csehov, immár egy a nagy drámák közül. Soós Attila neve talán nem ismerős, de aki egyet is látott az általa rendezett előadásokból, az vissza-visszavágyik. Sajátos mozgásszínházi nyelvjárásban szólalnak meg a Trojka előadásai, még akkor is, ha kifejezetten prózai színészekkel is dolgoznak együtt, mint már nem első alkalommal Gryllus Dorkával. A színésznő tavaly egy meglehetős Anna Kareninát alakított, most pedig Ljubát játssza.
Soós Attila rendezéseiben mindig van valami dermesztő őrület, amit a rendező színészként utánozhatatlan módon jelenít meg: talán emlékszünk a Forte Társulat kevéssé jól sikerült Patkányok előadására, ahol Soós Attila egy olyan fogurát hozott, ami szerintem egymaga jobb volt, mint az egész előadás. A Cseresznyéskert nagy izgalmassága a szereplők. Soós Attilán kívül Kulka János is színpadra lép egy néma szerepben, Eke Angéla egy egészen más színházi világból érkezik, mint Kulka János, Nagy Dóra szintén, Bárnai Péter az egyik legkvalitásosabb színészünk, aki valami miatt rendre női szerepeket kap (talán most nem), Mátrai Lukács Sándor pedig szintén szerepelt az Anna Kareninában is.
Török Ákos írása
Kiemelt kép: A Cseresznyéskert szereplői (fotó: Bokor Krisztián)