Faun, Petruska / Kulcsár Noémi Tellabor / koreográfus: Kulcsár Noémi / március 19, 19 óra, Nemzeti Táncszínház, Budapest

Kulcsár Noémi pontosan kidolgozott, általában könnyen befogadható koreográfiákat készít, néha a színház határvidékén. Most csak táncosokkal dolgozik ebben a kétrészes táncesten. Ha valaki szeretné megnézni, milyen az, amikor nem a szavak, hanem a mozdulatok, hangok és gesztusok mesélnek, jó szívvel ajánlom Kulcsár Noémi munkáit: önmagában is élményszerű, igényes beavatás a kortárstáncba.

Mire gondol Alma? / Budapest Bábszínház / rendező: Varsányi Péter / március 21. 11 óra

Már az önmagában kisebb szenzáció, hogy Meczner János, a bábszínház igazgatója egy csecsemőszínházi előadást beenged a színházába, mivel még fél évvel ezelőtt a kecskeméti bábtalálkozón baba-mamafoglalkoztatásnak nevezte a műfajt, és még soha nem játszottak csecsemőszínházi előadást a Budapest Bábszínházban. Magát a műfajt a Kolibri Színház honosította meg Magyarországon, és most már a legtöbb bábszínházban teret kapott, már csak azért is, mert nagyon jól eladhatóak ezek az előadások: részben azért, mert valóban viszonylagos nyugtot ad az anyának egy ilyen előadáson részt venni, részben azt érezheti, a gyermeke lám, milyen korán már kapcsolatba kerül a magas művészettel. Ráadásul, úgy töltik az időt játékkal és szemlélődéssel, hogy merő kosz sem lesz a gyerek.

Pethő Gergő és Pájer Alma Virág a Mire gondol Alma? próbáján (fotó: Budapest Bábszínház)

Igazán jót még nem láttam, de elmondások alapján ez valóban tud lenni műélmény: amiket én láttam, ott gügyögésen és színes formákkal való játékon túl nem nagyon történt semmi sem. Varsányi Péter rendező, Pájer Alma Virág és Pethő Gergő színészek azonban mást gondoltak ki: egy olyan interaktív előadást 1-3 évesekkel, ami a gondolatainkról, a képzeletünkről szól. „Csukd be a szemed, és gondolj egy kockára. Hopp, már ott is van! Most gondolj egy gömbre. Látod? Már gurul is. Most gondolj egy… mi ez? Hát ezt meg ki kérte? Honnan jött? Miért van itt? Legkisebb nézőinket utazásra hívjuk saját elméjükbe, ahol mindegyik zugban ötletek és problémák várják őket. De mire jó egy ötlet? És mihez kezdjünk egy problémával? Ezekre keressük a választ” – olvasható a színlapon.

Vagyis az előadás néhány fokkal mélyebbre megy le, mint formákkal és hangokkal való ismerkedés. Aki tehát egy kisebbfajta szenzációra kíváncsi, és tud szerezni valahonnan egy kis gyereket, menjen el és mesélje el nekünk, mit látott!

A gyilkos / Szegedi Nemzeti Színház / rendező: Vidovszky György / március 22, 19 óra, Kisszínház

Amikor egy színház vezetőváltása olyan fura módon zajlanak, mint ez Szegeden történt, ahol Keszég László, a régi művészeti vezető korábban fiatalokat hozott a színházhoz, majd ezek a fiatalok nem akartak ott maradni az új vezetéssel? Horgas Ádám művészeti vezetővel és Barnák László igazgatóval. Az új vezetés már bebizonyította, hogy egy igazi, minőségi népszínházat szeretnének és talán tudnak is létrehozni Szegeden.

A gyilkos Vidovszky György rendezésében a bátrabb darabok közül való, amelyben két nemrég a színházhoz kerülő fiatal is főszerepet kapott: Medveczky Balázs és Ágoston Katalin. „Andrej főiskolára jár. 12 ezer rubelnyi kártyaadósságát úgy törlesztheti Szjékának, a kollégium vezérbikájának, hogy begyűjt egy korábbi 50 ezer rubeles adósságot vagy megöli az adóst. Szjéka a biztonság kedvéért elküldi Andrejjel saját barátnőjét, Okszánát. A fiatalok nem örülnek sem a feladatnak, sem egymásnak, de nekivágnak az útnak, mert félnek Szjékától. Autóbuszra ülnek, stoppolnak, útitervet változtatnak, gyötrődnek, döntéseket hoznak. Mert megölni valakit mégsem olyan egyszerű” – olvasható Molcsanov darabjának a szinapszisában.

Cyrano / Miskolci Nemzeti Színház / rendező: Keszég László / március 22. 19 óra

Imént beszéltünk Keszég Lászlóról, aki Miskolcról ment Szegedre, és most ismét Miskolcon van elsősorban. Tud bánni a nagyszínpaddal, nem véletlen, hogy a nagy ötös egyike, akik az ország talán legjobb színházává tették a Miskolci Nemzeti Színházat.

Na de ki az a Harsányi Attila? Mert Czakó Juliannát azért jobban lehet ismerni a filmekből is akár, de Harsányi Attiláról alig tudtunk bármit is, és ezen az sem változtatott sokat, hogy tavaly Jászai-díjat kapott. Pedig az egyik legjobb magyar színészünk, aki ráadásul remekül énekel is. Amire most ugyan nem lesz szüksége, noha énekkórus is szerepel az előadásban, és zeneszerzője is van.

Nagy Sándor a Liliomfi olvasópróbáján (fotó: Madách Színház/Jardek Szabina)

Liliomfi / Madách Színház, Budapest / rendező: Szente Vajk / március 23. 19 óra

Szente Vajk jó rendező: tudja, mit szeretünk látni, hallani, és ő azt általában jól megcsinálja. Ezt már többször bizonyította a Madách Színházban. Ez az ő igazi közege, noha tette egy kísérletet az Operettszínház vezetésének átvételére, de ez végül nem sikerült. Szigligeti Ede komédiáját ő maga írta színpadra, a címszerepet Nagy Sándor alakítja, akit szintén nem kell bemutatni a zenés műfaj kedvelőinek. A Madách Színház idősebb és fiatalabb színészei most egyszerre mutatkoznak meg.

„Színjáték, és a szív már ég! – mondja Liliomfi és Mariska, akik az elrendelt sorsuk ellen lázadnak azért, hogy pont azt érjék el, amit a sors elrendelt nekik. Hiszen egymásnak teremtette őket a Jóisten… és Szilvai professzor is. Persze ők erről mit sem tudnak, ezért Liliomfi, a lánglelkű vándorszínész kockázatos játékba kezd, és boldogsága elnyeréséért ezer arccal téveszt meg mindenkit, olykor még azt is, akit a legjobban szeret” – olvasható a színlapon.

A közreműködők között van a Madách Színház tánckara is, akiknek három előadásból álló estjét látva azt kell mondani, a klasszikus balettől a showig, mindent tudnak ezek a fiatal táncosok.

Török Ákos írása

Kiemelt kép: A gyilkos című előadás plakátrészlete (fotó: Szegedi Nemzeti Színház)