Popkulturális bombákat dob és szatirikus korképet fest a Fiúk legújabb dala. A tavalyi album óta megjelent harmadik kislemez valahol ott folytatja, ahol az előző kettő abbahagyta: az egyén útkeresése, illetve annak a viszonya és kapcsolata az őt körülvevőkkel. Korábbiakhoz hasonlóan ismét egymásba karolva ugrálós, és önmagunkra ismerve dalszöveg-ordítós lett a végeredmény.
A Fiúk tavaly megjelent második lemeze, a Szobák felett, a 2024-es év egyik legkiemelkedőbb albuma lett. Úgy rugaszkodtak el a kezdeti neosoulos, indiepop világuk hangzásától, hogy az egyáltalán nem veszett el, csak átalakult valami sokkal nyersebbé és emiatt még őszintébbé. A második albummal sokkal inkább a 2022-es Ha neked nem kislemezt végigkísérő karcos, füstös esszenciát emelték át és finomhangolták tovább úgy, hogy érintetlen maradjon a zenekar ősegyénisége. A Szobák felett minden egyes dala egy teljesen új világot húz fel a semmiből, hogy azt aztán a következő szám gyökerestül átformálja a saját egyéniségével. Lazán megfér egymás mellett Vámosi János Járom az utam című dalának feldolgozása és a Szódás a lovát, amelynek a közepén a felcsendülő Für Elise gitártéma egyszer csak mulatósba csap át – a legmeglepőbb az egészben pedig az, hogy a sokszínűség ellenére egyik szám sem lóg ki az albumot átölelő laza koncepcióból.
A nyári koncertszezon végén bejelentették a novemberben érkező következő számukat, a Tükröket, amit egy érkező kislemez-hullám első befutójaként harangoztak be. Akkori elmondásaik szerint egy koherens nagyalbum helyett, az elkövetkezendő időszakban ezekre a kevésbé összefüggő, kísérletezős számokra fognak fókuszálni. A Tükrök elég egyértelműen rávilágított arra, hogy ezt pontosan miként is kell értelmezni: a két különböző hangon megszólaló verze és refrén egy – eddig a Fiúkra kevésbé jellemző – egyénközpontú, emberi problémát vizsgálnak, míg a hangszerek kifejezetten sötéten szólnak. A dallammal együtt pattogó sorok, monoton énekhang és ellentmondásos kijelentések egy hihetetlenül feszült és szorongó atmoszférát teremtenek, amire szomjas földnek az eső a dal végi punkos feloldozás.
Az ezt követő Odatalálok a tengerhez ismét egy eltérő irányt vett: a szöveg egy eddigieknél sokkal őszintébb, súlyosabb vallomásba csomagolva boncolgatja a szenvedélybetegségek nehézségeit – még konkrétabban az alkoholizmusét. A Fiúk szokatlanul komoly dala Bíró Bence, a frontember, saját tapasztalatairól szól – pontosabban arról, hogy külső nyomások és berögzült megszokások ellenére miként is találhatja meg valaki a saját helyét a világban mindenféle szerhasználat nélkül. A dal a súlyos témája miatt könnyen átcsúszhatott volna kioktató és szájbarágós stílusba, azonban ennek a közelében sem jár: az Odatalálok a tengerhez egy figyelemfelkeltő érzelmes himnusz, ami úgy antialkoholista, hogy közben nem akarja mindenáron az orrod alá dörgölni.
Ezen a ponton kapcsolódik be legújabb számuk, a múlt pénteken megjelent Boldog dalok, morbid viccek, ami az előző két kislemezhez képest már egy fokkal hagyományosabb irányba lépett vissza, valamilyen módon azonban mégis az azok által kitaposott ösvényen halad tovább. A dal középpontjában egy identitáskereső költői én áll, aki ezúttal az őt körülvevők tulajdonságain és szokásain keresztül próbálja meg elhelyezni magát a világban – ezt pedig a korábbi számaikhoz hasonlóan felettébb szatirikusan és cinikusan teszi. Tehát még a Boldog dalok, morbid viccek témájában valamiképp összefonódik a korábbi két kislemezzel, hangvétele már nem annyira komor és súlyos. A három számot együtt vizsgálva, ez nyújtja a feloldást a komolyabb témák alól – annak ellenére is, hogy semmiképp sem lehet könnyednek nevezni ennek a dalnak a hangvételét sem. Mind a három kislemez a maga módján különleges, közülük azonban mégis leginkább ebben található meg az az íratlan sugallt használati utasítás, ami oly sok másik számukban is el van rejtve: ismerj magadra, karolj bele a melletted állóba és ordítsátok közösen a refrént.
Sok más friss és befutott magyar előadó dalai mellett a Fiúk Boldog dalok, morbid viccek című számával is találkozhattok a péntekenként frissülő POPZAJLÁS lejátszási listánkon.
Kiemelt kép: Fiúk (Fotó: Szolykó Dávid)