Mindenki faterjából apuka. 6363, vagyis Sára Gergely új trekkje ugyanannyira lenne valid pár hónappal ezelőtt, mint ma – friss apaként mégis sokkal nagyobbat üt. A hazai szofisztikált rap második hullámos apafigurájától egy ilyen dal valódi baba nélkül is simán működne – a hozzáképzelt képzeletbeli gügyögéssel viszont még mélyebb értelmet nyer. Egyszerre vagány és szívmelengető, stílusos és megható – olyan ellentétes jelzők ezek, amiknek a rap műfajában nem kéne ilyen jól működnie, azonban 6363 – szokás szerint – mégis úgy csavarja a sorokat, hogy a szöveg egyszerre lesz gengszter és egy szerelmeslevél az összes apuka nevében.
A tavaly érkezett két kislemez, a KORD és a BÁRSONY – vagy ahogy fogyasztani illik: a KORDBÁRSONY kétfél-egész lemeze – jelentette a belépőt a zenekaralapú rap világába. Ezzel a Lusta Geri produceri munkájával összeforrt MATEMATIKA korszak lezártnak tekinthető. Bár egy-egy új dalban még feltűnik régi alkotótársa, a hangsúly már egyértelműen a hangszereken van, nem az elektronikus beateken – és ez kifejezetten jól áll a KORDBÁRSONY-nak.
A dalok olyan frissességgel robbantak be, és annyi zenei műfajt ötvöznek, hogy talán még nem is volt rá példa a hazai rap-szcénában. Gyakori – főleg a populáris zenében –, hogy a frontember mögött játszó zenészek jóval technikásabbak, és többre is képesek lennének, mint az a pár akkord, amit a dal a befogadhatóság kedvéért megkíván. Ez persze érthető: a túlzott cifrázás, moduláció vagy harmóniaváltás ritkán tesz jót egy olyan számnak, amit nyáron még a legeldugottabb zsákfaluban is kívülről énekelnek. Éppen ezért üdítő, amikor végre tere nyílik annak, hogy ezek a hangszerek könnyűzenei formában, de mégis egy fokkal összetettebben szólaljanak meg.
6363 legújabb dobásában ismét visszatér Lusta Geri – méghozzá egy olyan hangképpel, ami mintha a MATEMATIKA és a KORDBÁRSONY közti átmeneti állapotot festené fel. A zenekar-központú, főként instrumentális alapok helyett most újra egy elektronikusabb lüktetés adja a dal ritmusát, amelyre alkalomadtán Papp Mukunda gitárja és Gáll Barnabás trombitája ül rá.
Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy ennyire felborul a legutóbbi lemez által kijelölt új hangzás – különösen, mivel Lusta Geri jellegzetes ismertetői már a szám elején átszúrják a textúrát –, mégis, ez a letisztultabb alap sokkal inkább illik a dal hangulatához, mint a hangszerek által hozott összetett rétegek. A szöveg ugyanis egyetlen, könnyen befogadható és azonnal értelmezhető gondolatot jár körül: mi mindent tesz meg – és fog még megtenni – apuka a gyerekéért. Egy körkörösen előrehaladó manifesztó, egy spirálszerű fogadalom, amit maga apuka húz vissza és enged előre. A visszatérő szófordulat és a monotonabb dallamív megágyaz annak a felsorolásnak, amely – mindezek ellenére – meglepően sokrétűen mutatja be az atyai szeretet különböző formáit.
Az apukában 6363 úgy érzelmes, hogy közben egy pillanatra sem válik érzelgőssé – a műfaj és a saját image-e által felépített intellektuális keményarc-kép végig érintetlen marad. Így nemhogy karakteridegennek nem hat a dal, de talán még személyesebb és őszintébb is, mint bármelyik korábbi megszólalása. Ami pedig a szám hátterét illeti: biztos vagyok benne, hogy fantasztikus apa lesz – és hogy a kis Gege egészen elképesztő freestyle altatókra fogja álomra hajtani a fejét.
Sok más friss és befutott magyar előadó dalai mellett 6363 apuka című számával is találkozhattok a péntekenként frissülő POPZAJLÁS lejátszási listánkon.
Kiemelt kép: Pillanatkép az apuka klipjéből (Fotó: Szűcs Gábor)