A héten kiderült, hogy a 2025. évi Velencei Építészeti Biennálén ki képviseli Magyarországot: a Ludwig Múzeum kurátori pályázatának nyertese Pintér Márton lett a Nincs itt semmi látnivaló12 pályaelhagyó építész szakmán kívüli sikertörténete 12 szakmai helyzetjelentéssel című projektjével.

Fabényi Julia nemzeti biztos arról beszélt, hogy jövőre a Ludwig Múzeum egy rendhagyó kiállítással jelentkezik, amelynek merészen szubjektív, ugyanakkor kutatással megalapozott fiatal generációs nézőpontja joggal számíthat a nemzetközi szakmai közönség figyelmére. A tervezett kiállítás a Biennále főkurátora, Carlo Ratti kiáltványára reflektál, aki szerint „ahhoz, hogy szembenézhessünk a lángoló világgal, az építészetnek a körülöttünk lévő összes intelligenciát mozgósítania kell”. A magyar kiállítás 12 hazai pályaelhagyó építész szakmán kívüli sikerprojektjét fogja bemutatni, és egyben esettanulmányként használni egy átfogó szakmai helyzetjelentés elkészítése céljából. A sikertörténetek és a helyzetjelentések együttes bemutatása egyszerre nyújt szubjektív és tényszerű képet az építészet globális állapotáról.

A Magyar Pavilon egy valaha volt rangos, mára elhagyatott építészirodába invitálja a látogatót. Egy kimerevített irodajelenet látunk, ahol a munkaállomásoknál, a tárgyalókban és a vezetői asztalnál ülő piros figurák a tényszerű helyzetjelentések terhe mellett a szakmán kívüli sikerprojektjeiken dolgozó szakmaelhagyókat – Kossuth-díjas előadóművész, feltaláló, tech-guru stb. – reprezentálják. A szakmai helyzetjelentés elkészítésén doktoranduszokból és egyetemistákból álló építész-kutató projektcsapat dolgozik majd. A kutatómunka során kiemelt szerepet kap „Az építésznő”, akinek szakmán belüli helyzetéről, valamint a vonatkozó sikersztori gyakori „elmaradásának” okairól a Women in Architecture alapító kutatója készít feltáró anyagot.

A kiállítás érzékletesen mutatja be az építészeti pályaelhagyás globális jelenségét, és segíti annak sokrétű befogadását a figyelemfelkeltő címmel, a könnyen azonosítható, jellegzetes atmoszférájú terekkel, az üdítő sikertörténetek és a tényközlő helyzetjelentések kiegyensúlyozott, együttes jelenlétével. A Nincs itt semmi látnivaló archiválja a nívós múltat, ünnepli az építészeti tudás migrálását, kritizálja a jelenlegi normákat és cselekvésre szólítja fel az új generációt, hiszen, ha „nincs itt semmi látnivaló, akkor bizonyára még sok dolgunk van!”

A kiállítás kurátora Pintér Márton egyetemi oktató, építész. A 2014-es Velencei Építészeti Biennále egyik fő kiállításának, a Monditalia építész-kutató csapatának tagja volt. A kutatócsapat tagjai: Böröndy Júlia, Graf András és Manhertz Ingrid.

A bemutatandó sikertörténetek és a vonatkozó helyzetjelentés:
Bujdosó Attila | Social Design Cookbook |  társadalmi hatás
Győrffy Máté | Podmaniczky-park | bürokrácia
Gryllus Dániel, Gryllus Vilmos, Radványi Balázs | KALÁKA  | társművészetek
Janesch Péter | „Rendszer-sziget” | szubjektivitás
A nő | ? |  A nők helyzete az építészetben (WIA)
Losonczi Áron | LiTraCon |  szabadalom
Pozsár Péter | Builders’ Society | fióktervek
Rajcsányi Balázs | TV | formátumok
Rimóczi Imre | Budapest Park | szabályozás
Rubik Ernő | Rubik-kocka | szerzői jog
Somlai-Fischer Ádám | Prezi | digitalizáció
Tompa Balázs és Kelemen Csaba | Kirowski | Másodállás