Történelmünk egyik legdrámaibb eseményét dolgozza fel Pintér Béla Gyévuska című zenés színpadi művében: a történet 1942-ben játszódik, egy nappal azelőtt, hogy a Második magyar hadsereg elindult volna a Don-kanyarba. Az előadás február 25-én, Hegymegi Máté rendezésében debütál a Tamási Áron Színházban.

Pintér Béla Gyévuska című zenés előadása 2003-ban született Darvas Benedek zeneszerző közreműködésével. A történet kezdetén a Nyolcadik Kinizsi Pál kerékpáros lövészezred honvédei a napfelkeltét nézik. Elkezdődik egy új nap: 1942. április 20., Érsekújvár, zászlófelvonás. A hadi parancs értelmében az ezred másnap bevagoníroz Galántára, ahonnan megkezdi útját Oroszországba, a Don-kanyarba. Halász százados, Kovács hadnagy, Mikó és Nyíri honvédek az utolsó estét még szeretteikkel tölthetik. Azonban mindannyiuk meglepetésére az ezredes úr felesége búcsúztató bált ad, amelyen szabadon választhatóan kötelező a megjelenés. Heinz Ármin zsidó munkaszolgálatos felszolgálja a pezsgőt, a művésznő elementáris műsort ad, a feleségek az utolsó együtt töltött éjszakára várnak. Fogy a pezsgő, a honvédek táncolnak, a nők türelmetlenek, aztán előkerül egy kartoték, később egy fecskendő, és néhány ember élete örökre megváltozik…

Az egyik legizgalmasabb zenés színházi anyag a Gyévuska, amivel eddig találkoztam. A zenei idézetek, operett-részletek jól megférnek benne a Puccini vagy Wagner operák motívumai és a magyar katonaindulók, revizionista dalok mellett, miközben a tartalom a középpontja, a szövegnek van alárendelve a zenéje. A tartalma pedig ugyanolyan egyedi, eredeti, mint a formája. A negyvenes évek elején játszódik, az elcsatolt területek egy része visszakerült Magyarországhoz, aminek érezhető egyfajta mámora, ugyanakkor nyomasztóan hat a háború alakulása, az ismeretlenbe való indulás félelme. Mindemellett rendkívül izgalmasak a személyes sorsok, viszonyok, tele van humoros ellentmondásokkal a történet, szóval nagyon sűrű, összetett, rétegzett, időnként már-már szürreálisba forduló Pintér Bélának ez a remekműve. Annyira erősnek gondolom a szöveget és a zenét, hogy szinte elég lenne székeken ülve felolvasni, elénekelni. Bízom benne, hogy a színpadra állítás során nem fogunk ezen rontani” – nyilatkozta Hegymegi Máté rendező, akinek a Barbárok és a Jógyerekek képeskönyve című előadások után ez lesz a harmadik sepsiszentgyörgyi rendezése.

A darabban Kolcsár József, Kónya-Ütő Bence, Pálffy Tibor, Gajzágó Zsuzsa, Korodi Janka, Szalma Hajnalka, Varsányi Szabolcs, Erdei Gábor, Vass Zsuzsanna, Mátray László, Fekete Mária és Kovács Kati lép színpadra, az előadás dramaturgja Balázs Júlia, díszlettervezője Kupás Anna, jelmeztervezője Pető Kata, a hangszerelésért Urbán Kristóf zenei vezető felelt. 

Kiemelt kép: Pillanatkép a Gyévuska próbájáról (Fotó: sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház)