Pablo Picasso és Coco Chanel művészi kölcsönhatását, szakmai együttműködéseit mutatja be a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeum héten megnyitott új tárlata. Az avantgárd művészet és a divat közötti párbeszédre fókuszáló kiállítás kronológiai sorrendben négy szekcióban vizsgálja a korszak esztétikai szabályait forradalmasító alkotók kapcsolatát 1910 és 1930 között.

A kiállítás első része az egymás mellé állított képeken és ruhákon keresztül arra világít rá, hogy miként köszöntek vissza a kubizmus egyszerűsége és geometriai formái a Chanel-stílus szabásában, sőt még az anyag- és színválasztásában is. A divatház világhírű, No. 5 parfümjének üvegét is ez az irányzat ihlette. A második teremben Picasso első feleségének, a balerina Olga Koklovának portréi láthatók, aki maga is Coco Chanel ügyfele volt, rajongott újszerű kreációiért, szívesen viselte akkor is, amikor modellt ült férjének.

A spanyol festő és a francia divattervező 1917-ben ismerkedett meg Jean Cocteau költő révén, aki az első közös munkájukra is felkérte őket, amikor 1922-ben színpadra állította Szophoklész Antigoné című drámáját. A díszletet, a maszkokat és a kellékeket Picasso, a jelmezeket Chanel tervezte. Ezt az együttműködést mutatja be a madridi tárlat harmadik szekciója, arra is kitérve, hogy az elmélyülés a görög drámák világában nyomott hagyott a művészek ezután készült alkotásain is. 1924-ben ismét Jean Cocteu volt az, aki összehozta Picassót és Chanelt egy újabb közös színházi alkotásra: Szergej Gyagilev Kék vonat című balettelőadásán dolgoztak együtt. A Thyssen-Bornemisza Múzeum január 15-éig tartó kiállításának záró szakaszában ennek kulisszáiba kapnak bepillantást a látogatók.

Kiemelt kép: Coco Chanel és Pablo Picasso (Fotó: AP Photo)