A Deszkavízió szerkesztőségét érte az a megtiszteltetés, hogy jelen lehet az Országos Színházi Találkozón, így a hét folyamán mindegyik előadásról olvashatjátok rövid ajánlónkat, véleményünket. A harmadik napon a nagyszínpadon a Radnóti Színház 3tél című darabja volt látható. 

Alföldi Róbertről, mint rendezőről az emberek vagy szuperlatívuszokban beszélnek, vagy pedig azt gondolják róla, hogy munkái kivétel nélkül valamiféle felháborító jellegű szokatlansággal fűszerezettek. Bármilyen csomagolást is kapjon az ő szakmai megítélése, a kortárs horvát írónő, Tena Štivičić 3tél című, Magyarországon először 2023-ban, a Radnóti Színházban bemutatott színdarabját mindenesetre kizárólag annak helyzetkomikumára, realisztikusan közvetített mondanivalójára, intenzív érzelmi vetületére, illetve a közreműködő színészekre koncentráló módon vitte színre.

A dramaturgia szerint a történet egy zágrábi arisztokrata ház emlékeit tárja fel, ahol az ott lakó horvát család négy generációja küzd meg a történelem sorsfordító jellegű eseményeinek rájuk gyakorolt hatásaival, és az élet egyéb kihívásaival, nehézségeivel. Az ilyen jellegű daraboknál, amelyeknél nincsen konkrét hazai kötődés, és közismertségen alapuló történelmi rálátás sem mindig érhető tetten, kihívást jelent a nézőkkel megértetni annak az országhatárainkon kívüli érának a sajátosságait, amelybe beleágyazódik a cselekmény. Az ábrázolt családfa hasonlóképpen szövevényes, a rokoni szálakat, kapcsolódási pontokat nem könnyű kibogozni, és ezen az időrendiség elhagyása sem segít, ám ha felsejlik a nézők előtt a megfejtés, akkor élvezetes dialógusok, hatalmas érzelemkitörések, és jól megrajzolt karakterek világába csöppenhet a közönség.

Jelenetkép a 3tél című előadásból (Fotó: Dömölky Dániel)

Női sorsokon keresztül elevenedik meg a darabbéli Kos család otthonának története, legelőször az azóta nagymamává érett, majd később elhalálozott Ruža Kralj (Berényi Nóra Blanka) költözött többedmagával oda 1945-ben, ám nemcsak ez a mozzanat elevenedik meg a színpadon, hiszen az asszony temetése is egy fontos történelmi időszakban, Jugoszlávia széthullásának korszakában következik be. 2011-ben, az EU csatlakozás esztendejében az egyik megjelenített nőalaknak, Lucijának lesz az esküvője, viszont nem csupán a felsorolt dátumok jelentőségteljesek, hanem ugyanolyan fontosak az előbb felsorolt családi események keretében felszínre kerülő dilemmák, összefeszülések, etikai kérdések.

A felvonultatott karakterek kellően markánsak, Sodró Eliza Lucijájának a kislány-énje illetve a felnőtt valója egyformán látványos megnyilvánulásokat vonultat fel, Kováts Adél Karolina Amruš jelmezébe bújva hordoz nem kevés jellegzetességet, Bata Éva stabil színészi eszköztárral rendelkezik, amit ezúttal kibővít, Tóth Ildikó a szerepéhez is passzoló személyes kisugárzására épít, ahogyan Pálfi Kata pedig a megformált karakterére jellemző cselekvéseket, mozdulatokat rendszeresít, és így teszi az eljátszott figurát ezer közül is felismerhetővé. Az Alisa és Lucija apját megszemélyesítő László Zsolt közismert arról, hogy ahol humort lát, ott a drámaiságot is megleli, és ezt a képességét fordított előjellel is kiválóan működteti, ezért is olyan emlékezetesek a 3télben a jelenetei. Alföldi Róbert Schneider Zoltánra osztotta Karloo Dolinar szerepét, ám rajta kívül is számtalan rendező ismerte fel már a színész művészi többleteit.

Jelenetkép a 3tél című előadásból (Fotó: Dömölky Dániel)

Tena Štivičićnek több darabját is láthatta vendégjátékként a magyarországi közönség: a Fragile! keserédes története a határok nélküli Európa számukra idegen környezetben szerencsét próbáló vándorairól szól, a Nem menekülhetsz a vasárnaptól című monodrámát pedig a Pécsi Horvát Színház közönsége nézhette meg egykor. A 3tél június 13-án az Országos Színházi Találkozó versenyprogramjában volt legutóbb megtalálható, és sikerrel debütált az ottani nagyszínpadon.

Kiemelt kép: Jelenetkép a 3tél című előadásból (Fotó: Dömölky Dániel)