A jelenlegi járvány sújtotta időkben mindannyian megtapasztaltuk, milyen érzés, ha a kultúra háttérbe szorul az életünkben. Rádöbbenhettünk, hogy mennyivel szürkébbek a napjaink, ha nem élhetjük át estéről-estére azt a hatalmas kulturális kincset, melyet „békeidőben” oly természetesnek veszünk. A Budapesti Tavaszi Fesztivál szervezői azonban azt szeretnék, hogy ebben a nehéz időszakban se maradjon a közönség minőségi kulturális események nélkül. A fesztivál olyan egyedülálló értékké nőtte ki magát az elmúlt 40 évben, amely kulturális, közösségi és történeti tekintetben is pótolhatatlan. A nézők számára évről-évre fogódzót jelent a tavaszi időszakban, hiszen mindenki számára találkozási, művelődési és szórakozási teret kínál.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál – azon túl, hogy komoly nemzetpolitikai jelentőségre tett szert a magyar kultúra egyesítése terén – világviszonylatban is jelentősnek számít. Repertoárjában egyaránt megtalálhatók komoly- és a könnyűzenei koncertek, valamint helyet kapnak színházi előadások, filmvetítések, szabadtéri programok és más fesztivál jellegű események is.
Tizenöt évvel ezelőtt a világ legjelentősebb fesztiváljainak mintájára a BTF is megrendezte a Fringe-t, mely azután öt alkalommal kápráztatta el a nagyérdeműt Budapesten. Ez a mozgalom eredetileg az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztivál kezdeményezésére indult el 1947-ben, és azóta a világ számos nemzetközi fesztiváljához kapcsolódik hasonló programsorozat. A Fringe lényege, hogy a szervezők a gondosan összeválogatott programmal rendelkező anyafesztivál mellett egy párhuzamos platformot nyitnak, mely olyan eseménysorozat, ahol bárki felléphet, aki meg akarja mutatni a tudását, a tehetségét a zsűrinek.
A kétezres évek második felében az alternatív és műkedvelő tehetségek számára kivételes bemutatkozási lehetőséget, a közönség számára pedig rendkívül intenzív élményt jelentett ez a néhány nap. A Budapesti Tavaszi Fesztivál pedig mert nagyot álmodni, és az április 17-i műsorában az egykori díjazott művészekkel és az elismeréseket odaítélő zsűritagokkal idézik fel a rendezvényt.
Az idei online Fringe programjában olyan előadó-művészeket hallhat a közönség, akik mára országosan vagy nemzetközileg is elismertek lettek. Április harmadik szombatján együtt szerepelnek – az annak idején külön bemutatkozott és Fringe-díjas – Harcsa Veronika dzsessz-énekesnő és Szabó Réka, a Tünet Együttes vezetője. A formáció nem ismer műfaji határokat, egyenrangú elemként kezeli a szöveget, a mozgást, a zenét, a vizualitást és a különleges technikai megoldásokat. A Bárcsak duettel Harcsa Veronika és Szabó Réka a hang és a mozdulat szerves együttműködésével kísérleteznek, melyből elképzeléseik szerint zeneműként és táncszínházi előadásként egyaránt értelmezhető alkotást láthatnak a nézők.
„A Fringe szellemiségének megfelelően improvizált duót fogunk alkotni. Harcsa Veronika és én ugyanis egyazon évben voltunk a fesztivál díjazottjai. Akkor is közös improvizációval léptünk színre. A Budapesti Tavaszi Fesztivál felkérésérése nyomán arra vágytunk, hogy a járványhelyzet miatti erőteljes érzelmeket, érzéseket megjeleníthessük a közös improvizációnkban. Bár mindenféle fájdalom és gyász is keveredik benne, mégis a remény és a vágyakozás a végkicsengése. Veronika miközben énekel, egy loopoló eszköz segítségével loopolja és keveri a saját hangját, én pedig táncolok és különböző hangokat is kiadok. A célunk, hogy felszabadítsuk a nézőt, hogy ötvenen túl is lehet bátran kifejezni önmagad” – mondta a performanszról Szabó Réka, a Tünet Együttes vezetője.
Fellép továbbá a 2005-ben alapított zsidószínház, a Gólem, ahol a színpad az élet, a halál, a szeretet, a gyűlölet, a szerelem és a bosszú birodalma, miközben a darabok egy vallásra, kultúrára, népre, szemléletre, vagy mindezekre együtt reflektálnak. A Gólem a zsidóság sok ezer éves hagyományát és kultúráját tekinti alapnak, az alkotóközösség a járvány elmúltával nyitja meg új játszóhelyét Budapest belvárosában. Április 17-én este A trükk című előadása részletét láthatjuk, mellyel korábban a Fringe Fesztivál szakmai díját nyerte el.
„Ez a produkció volt a Gólem Színház első mérföldköve, mellyel megkaptuk a Fringe elismerését is. Etgar Keret rövid novellái alapján készült, Borgula András és Németh Virág színpadra alkalmazásában, akik a hétköznapi emberekről szóló, meglehetősen abszurd történeteket eggyé fűzték. A kétszereplős darabban az egyik bűvész, a másik csőszerelő. A legjobb barátok, akik hosszú évek óta megosztják egymással életük kisebb-nagyobb problémáit. Ám valami történik, ami mindent megváltoztat – és itt kapcsolódunk be a történetbe. A Budapest Tavaszi Fesztiválon való szereplésünket egyfajta nosztalgiaként éltük meg, mert a színészek, Schmied Zoltán és Bánki Gergely felidézték a díjnyertes előadásunkat. És ez jó érzés volt, már csak azért is, mert a két színművész attól a pillanattól kezdve kötődik szorosan a Gólem Színházhoz. Számunkra ez a mostani előadás szép visszatekintés arra, hogy az ő párosuk, szereplésük a Fringe Fesztiválon indult évekkel ezelőtt, és azóta is tart” – fogalmazott Marcsa Barbara, a Gólem Színház és Zsidó Előadóművészeti Központ ügyvezetője. A dramaturg Németh Virág, a jelmeztervező Nyulasi Lili, a rendező munkatársa Katz Petra, a rendező pedig Borgula András.
A BTF műsorának zenei hangulatáról a 2006-ban alakult Cimbaliband gondoskodik. A magyar világzenei együttes zenéjében a kelet-európai életérzés keveredik a népzenével, és a közönség által kedvelt modern zenei stílusokkal. A zenei csemegéket pedig úgy tálalja elénk, hogy a dalok alapját egy igen különleges hangszer, a cimbalom alkotja.
A szombat esti műsor kapcsán Unger Balázs cimbalmos, a zenekar vezetője kiemelte: „olyan ízelítő, melyben megidézzük azokat a dalokat, melyeket a Best of Fringen játszottunk a Capriccio Zenekarral, valamint a formációnk jelenleg készülő lemezéről is eljátsszuk az Erre gyere! és a Pacsirtás című dalainkat. A húsz perces műsorunk azért is rendhagyó, mert a dobosunk ösztöndíjjal külföldön tartózkodik, tehát nem volt velünk a koncertfelvételen, így csak a négy fős zenekar játszott nagybőgő, gitár, hegedű és cimbalom felállásban. Az volt a célunk, hogy felidézzük a Fringe-korszakot is, hiszen ezek a dalok onnantól kezdve a repertoárunk részét képezik, valamit hogy bemutassuk azt az utat, amit azóta bejártunk.” A programban elhangzanak a Tradicionális: Oriental Mahala, a Hoppádiridá (Zene, szöveg: Unger Balázs), a Pacsirtás (Zene, szöveg: Unger Balázs) és az Erre gyere! (Zene, szöveg: Unger Balázs) című dalok.
Ha egy felejthetetlen összeművészeti produkcióra vágynak, akkor a BTF programjának három egyedülálló formációja ezt lehetővé teszi.
A 41. Budapesti Tavaszi Fesztivál április 18-ig tart – a további programok a fesztivál online felületein érhetők el:
Weboldal: https://budapestitavaszifesztival.hu/
YouTube: https://www.youtube.com/user/TavasziFesztival
Facebook: https://www.facebook.com/BudapestiTavasziFesztival
Instagram: https://www.instagram.com/tavaszifesztival/
Kiemelt kép: Schmied Zoltán és Bánki Gergely (Fotó Gólem Színház)