Újabb ősbemutatóra készül a Szegedi Nemzeti Színház: Georg Büchner Leonce és Léna című művéből Závada Péter és Subicz Gábor készített zenés színpadi adaptációt, amelyet január 14-én láthat először a közönség a Kisszínházban, Barnák László rendezésében.

Barnák László a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, egyben a darab rendezője a múlt héten megtartott olvasópróbán kiemelte, hogy az intézmény mindig is törekedett olyan produkciók létrehozására, melyekkel csak Szegeden találkozhat a közönség vagy innen indulnak útjukra. Büchner alapművét sok színház tűzte már repertoárjára, a szegedi feldolgozáshoz hasonló azonban még nem született. A készülő előadással elsősorban a fiatalokat szeretnék megszólítani olyan témákkal, mint a szerelem, az identitáskeresés és a generációs szakadék. Az alkotók zenében és szövegben is megerősítették a karaktereket, sőt, a női figurák erőteljesebben vannak jelen a történetben. Závada Péter és Subicz Gábor Büchner fiatalkori elképzeléseit fogalmazzák meg mai nyelven, mai zenével, középpontba állítva az ifjúkori lázadást és generációk közötti áthidalhatatlannak tűnő különbségeket, illetve magát a bátorság eszméjét, hiszen a fiatalság meghatározó kérdése, hogy meg tud-e hozni egy olyan döntést, képes-e tenni egy olyan lépést, amit az előző generáció nem mert, mert nem volt hozzá bátorsága.

Závada Péter a Leonce és Léna olvasópróbáján (Fotó: Szabó Luca/Szegedi Nemzeti Színház)

Mindemellett az előadás zsigerileg próbál majd hatni a nézőre, ezt erősíti a látvány is: Varsányi Anna díszlete és jelmezei nem konkretizálnak, nem kötik adott korhoz és térhez a történetet, így tágabb értelmezési lehetőséget biztosítanak. Megjelenik a cirkusz, a szórakozás világa, de amint kihunynak a fények, láthatóvá válik a csillogás mögötti, elrejteni kívánt, szürkébb, lepukkantabb valóság. Az elsődleges célcsoport, a fiatalok ízléséhez alkalmazkodva a népszerű fantasy sorozatok kissé elrajzolt karakterei is visszaköszönnek a látványvilágban, mely ugyan eklektikus, a modern összemosódik a régivel, mégis egységes stílust alkot. Dinyés Dániel zenei vezető kiemelte, hogy fontosnak tartja, hogy jelen korunkat meghatározó kérdésekre keressünk válaszokat, erre épül az előadás is, melyben összművészeti produkciót létrehozva az operatagozat mindhárom pillére – az operaénekesek, a tánckar és a kórus – részt vesz, a színészekkel karöltve.

Kiemelt kép: Barnák László rendező a Leonce és Léna olvasópróbáján (Fotó: Szabó Luca/Szegedi Nemzeti Színház)