Április 16-án Győrben, május 3-án pedig Kaposvárott kerül majd sor Tolcsvay László, Müller Péter és Müller Péter Sziámi Mária evangéliuma című rockoperájának premierjére. A LantArt Produkció előadását a Győri Nemzeti Színház és a kaposvári Csiky Gergely Színház közös együttműködése által, Juronics Tamás rendezésében láthatja majd a közönség mindkét játszóhelyen, három évtizeddel a darab Madách Színházas ősbemutatóját követően.
Azon túl, hogy a mű zeneszerzőjének szavai szerint a honi kultúrában valamennyi fundamentális érték az anyához köthető, a témaválasztásnak is táptalajt adó Mária-kultuszról vallási és művelődéstörténeti szempontból egyaránt elmondható, hogy szerves részét képezi a magyar népléleknek. A Jézus szülőanyját övező általános tisztelet ugyanis hazánkban már Szent István király trónra lépésével kezdetét vette, hiszen az uralkodó a kereszténység elterjesztésén munkálkodva több templomot építtetett, hogy ezen a módon Szűz Mária alakját dicsfénnyel övezze. Nem meglepő tehát, hogy az ikonikus jelentőségű nőalak nemcsak hajdan örvendett példátlan népszerűségnek, hanem napjainkban is megannyi művészeti ág számtalan alkotóját megihlette.
A Mária evangéliuma című rockopera a címszereplő élettörténetét zenés formában meséli el, a szerzők pedig ebben a feldolgozásában Jézus személye helyett a fiának isteni mivoltával ugyan tisztában lévő, ám elvesztését egy átlagos szülő szintjén megélő asszony szenvedéseit állítják középpontjába a történetnek.
A tartalmi vonatkozás ismeretében az sem kétséges, hogy a Győri Nemzeti Színház bemutatójának időpontja, melyet a teátrumban éppen nagyszombatra, azaz a Jézus feltámadását megelőző napra időzítettek, a jelen produkció életre hívóinak részéről mindenképpen tudatos és szimbolikus választás lehet. A mostani előadáshoz hozzákapcsolt narratíva szerint azonban Tolcsvay László, Müller Péter és Müller Péter Sziámi műve a szakralitáson, illetve az isteni erő nagyságának érzékeltetésén túl a szeretet mindent legyőző erejét, jól ismert emberi érzéseket: kétségeket, félelmeket, továbbá a döntések lelki hátterét egyaránt képes megláttatni a közönséggel.
A rockopera főbb szerepeiben Bordás Barbara, György-Rózsa Sándor, Feke Pál, Ódor Kristóf és Novák Péter látható, mellettük pedig a Szegedi Kortárs Balett, valamint a Győri Nemzeti Színház zenekara és kórusa működik közre a Tolcsvay László jóvoltából megújult hangzásvilággal színre kerülő, és egy eddigiektől eltérő kivitelezés keretében. A rockopera 2022-es budapesti premierjét a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon június 6-án tartják majd meg, ezen a helyszínen Máriaként Füredi Nikolett, Jézusként pedig Kocsis Dénes fog debütálni a rájuk osztott feladatoknak megfelelően.
Kiemelt kép: Cziegler Balázs (díszlettervező) és Juronics Tamás (rendező) a Mária Evangéliuma olvasópróbáján (Fotó: Kállai-Tóth Anett)