Még a koronavírus-járvány sem állíthatja meg a Szegedi Nemzeti Színházban zajló munkafolyamatokat, hiszen a drámatagozat mellett az operatagozat is új darabokat próbál. Két kisopera, a Dido és Aeneas és a Négyhangú opera várja a közönséget a nyitás után.
Az idei évadra tervezett nagyszabású operabemutatókat, a Turandotot és Tannhäusert bizonytalan ideig kénytelen elhalasztani a teátrum. A szereplők egészségének érdekében választotta Dinyés Dániel zenei vezető a kisoperákat, melyeket kettőzött szereposztásban próbálnak. Így kevés embernek kell egyszerre színpadon állnia, betartható a biztonságos távolság.
Göttinger Pál rendező elmondta, a Dido és Aeneas gyönyörűségével a szívre, a Négyhangú opera humorával pedig az agyra hat. A két mű háromszáz év különbséggel született, így egy este alatt bemutatható, milyen utat járt be a műfaj.
Henry Purcell Dido és Aeneas című operája a trójai háború után játszódik Karthágóban. Egy éppen kibontakozó szerelmi történetet zúznak ketté gonosz túlvilági hatalmak. A zenetörténet egyik legemlékezetesebb búcsú áriája, villódzó kórusok, varázslók, matrózok és nagyszabású táncjelenetek tarkítják az operát. Purcell életteli barokk muzsikája tölti meg szenvedéllyel ezt a végzetes szerelmet.
Ezzel szemben Tom Johnson Négyhangú operája igazi stílusbravúr. Szereplői az énekes társadalom közismert figuráinak karikatúrái. A szerző ellenállhatatlan humorral kalauzol minket a színfalak mögé, összekacsintva velünk az énekesek esendőségein. Megmutatja az egyébként nem látható és hallható helyzeteket, a művészek közötti rivalizálást, a folytonos harcot a közönség kegyeiért. Mindezt négy hangon, négy szereplővel. Tom Johnson velünk élő klasszikus, operáját a világ minden országában a legnagyobb sikerrel adják elő.
A lerövidített próbafolyamat az eredeti bemutató napján, december 22-én főpróbával zárul. Amint a járványügyi korlátozások feloldása lehetővé teszi, fergeteges zenei élménnyel várja közönségét a Szegedi Nemzeti Színház.
Kiemelt kép: Dinyés Dániel (Fotó: Szegedi Nemzeti Színház)