A Színház- és Filmművészeti Egyetem Kerényi Imre vezette operett-musical szakán diplomázott, gyakorlatát a Vígszínházban és a Pesti Színházban töltötte, majd a Miskolci Nemzeti Színház társulatának lett a tagja. Ezek mellett játszott a Budapesti Kamaraszínházban, a Budaörsi Játékszínben, valamint külföldön, több önálló és páros estet szervezett és adott kollégáival, a többi között Svédországban, New Yorkban és Olaszországban. 2012-ben a Váci Dunakanyar Színház alapító igazgatójává választotta Vác Város Önkormányzatának képviselőtestülete, mely tisztséget 2020 márciusáig töltötte be. Ezen időszak során kiemelt státuszt szerzett az intézmény, és a teljes körű felújítása is megvalósult. Főszervezője és megálmodója az először 2013-ban, hagyományteremtő szándékkal létrehozott VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozónak. 2016-ban rendezőként is bemutatkozott, azóta több előadást is jegyez. 2017-től a Magyar Teátrumi Társaság alelnökeként tevékenykedik, színházi és színházszervezői tevékenysége elismeréseként 2017-ben Magyar Bronz Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetésben, 2019-ben pedig Jászai Mari-díjban részesült. 2020-tól a Déryné Művészeti Nonprofit Kft ügyvezető igazgatója – Kis Domonkos Márkkal beszélgettünk.
Mi volt az első gondolatod, amikor Vidnyánszky Attila a Déryné Program megvalósításának ötletével fordult hozzád? Azonnal tudtál kapcsolódni a program szellemiségéhez?
Rögtön éreztem, hogy ez milyen hatalmas feladat, egy teljes országot lefedő vállalás. Éppen ezért óriási felelősség is, ráadásul egy teljesen új rendszert felépíteni nagy kihívás. Mindez azonban nem aggodalommal, hanem motivációval töltött el, s azóta is maximális lelkesedéssel, kellő „őrülettel” vetem bele magam nap mint nap a munkába. Meggyőződésem, hogy hiánypótló és a kulturális aránytalanságokat enyhítő misszió. Nagy megtiszteltetés, hogy egy ilyen fontos kulturális küldetés élén állhatok. Hiszek annak össztársadalmi jelentőségében és közösségfejlesztő erejében, hogy a fővárostól távoli helyszíneken is minőségi produkciók kerüljenek a közönség elé, így igen, azonnal tudtam kapcsolódni a Déryné Program szellemiségéhez.
Hogyan fogtál neki a program gyakorlati megvalósításának?
Nagyon fontos volt, hogy olyan emberekkel vágjak bele a munkába, akikkel tudok együtt gondolkodva, egy csapatként dolgozni. Először a jelenlegi közvetlen munkatársaimat keresetem meg és kértem fel. Ezt követően a koncepció kidolgozását kezdtük meg, lefektettük azokat a célokat, amelyeket el akartunk érni a program segítségével és megkerestük a legalkalmasabbnak gondolt struktúrát. Ebből alakult ki a Déryné Program jelenlegi, négy alprogramból álló szerkezete. Az Országjárás alprogram keretében anyagi források biztosításával és koordinációs szerepünkkel színházi produkciók országos utaztatását végezzük. A Barangoló alprogramunk lehetőséget és szakmai támogatást nyújt pályájuk elején lévő előadóművészeknek és kőszínházi struktúrán kívüli alkotóközösségeknek ötleteik megvalósításához. A Vándorszínház alprogramunk elsősorban a saját előadásaink utaztatását szervezi, előtérbe helyezve az alig néhány száz lelkes települések elérését, valamint a fesztiválok, táborok minőségi programkínálat bővítését. A negyedik alprogramban a 15 fős saját Társulattal, évadonként 3-5 bemutató létrehozását és a program keretében folyó tájolását valósítjuk meg. Ez hosszú, több körös folyamat volt, mely során számos szempontot végig gondolva alakult ki ez a komplex, sokféle kulturális szereplőt megszólító program.
Mit gondolsz miért esett rád Vidnyánszky Attila választása, miért téged szeretett volna a program ügyvezetőjének?
Korábban, még a Magyar Teátrumi Társaság alelnökeként is a befogadó intézmények nehézségeivel foglalkoztam, megfogalmaztuk az igényt egy olyan programra, amely segíti a minőségnövelést. Számos, a területen érintett partnerrel folytattunk egyeztetéseket, így volt rálátásom a témára. Továbbá akkoriban egy vidéki, főként befogadó színház vezetőjeként számottevő gyakorlati tapasztalatot is szereztem. Talán ez is hozzájárult, hogy rám gondolt Attila. Ugyanakkor hasonlóan vélekedünk a szakmai kérdésekről és a szellemi értékekről is, ez is alapot jelenthetett a választásnál. Mentoromnak tekintem őt, így a szakmai megtiszteltetés mellett tagadhatatlanul emberileg is nagyon felemelő volt, mikor felkért a program vezetésére.
A vele készített interjúban nagyon szépen nyilatkozott rólad. Mikorra datálódik a szakmai kapcsolatotok, barátságotok?
Színművészetis koromban találkoztam vele először, az általa tartott kurzus nagy hatást gyakorolt rám, rengeteget tanultam tőle, melyekből máig minden alkalommal sokat merítek színpadra lépéskor. Teljes nyitottsággal és kíváncsisággal fordult felénk, s ez az empátia és érdeklődés megmaradt később is, mikor már végezett színészként, vagy igazgatóként fordultam hozzá tanácsért. Sok munkáját láttam még a debreceni Csokonai Színház igazgatása alatt és ő is figyelemmel követte a pályámat. Nagyon sok szakmai támogatást nyújtott, amikor színházigazgató lettem. Hihetetlen bizalomról tett tanúbizonyságot például, amikor az alig egy éve a vezetésemmel megalapított Váci Dunakanyar Színház mellé állt és koprodukciós partnerként is csatlakozott a munkánkhoz. S utána is tapasztalatával, tanácsaival nagyban hozzájárult, hogy a váci színház kiemelt státuszú intézménnyé vált. Az egyre mélyülő szakmai kapcsolatunk fokozatosan barátsággá sűrűsödött. Úgy érzem, egyszerre jellemzi a nexusunkat a tanár-diák viszony tisztelete, a barátság bizalmassága és az inspiráló szakmai együttműködés.
Hogyan értékeled a Déryné Program eddigi megvalósulását?
Több mint 500 befogadóhely regisztrált és 440 alkotással jelentkeztek a részvételre. A szakmai elbírálások után összesen 57 előadás került az Országjárás alprogram előadáslistájára, melyből a befogadó helyszínek választhatnak. 2020-ban a Déryné Társulat két saját bemutatójára is sor került. A Barangoló alprogramba összesen 57 jelentkezés érkezett, melyből a szakmai bizottság 12 produkció megvalósítása mellett döntött, melyek közül kettő premierre már sor is került. A járványügyi helyzet nem tette lehetővé a Déryné Program teljes körű kibontakozását, az utaztatások július 23. és november 10. között zajlottak. A bizonytalan helyzet ellenére is nagy érdeklődés és pozitív fogadtatás mutatkozott a program iránt: a fent megjelölt rövid időszakban 114 előadás került lebonyolításra, melyeket több, mint 17.000 néző látott a Déryné Programnak köszönhetően ingyenesen vagy jelképes jegyáron. A koronavírus járvány miatt 210 db idei előadás halasztódott 2021-re, így összesen 282 jövő évi produkció szervezése zajlik. Úgy gondolom, hogy ezek nagyon szép számok, amelyek maximálisan tükrözik a program érvényességét és sikerességét. Ugyanakkor a Déryné Program stábjának munkáját is maximálisan visszaigazolja, akik ebben a folyton újratervezésben zajló évben is rendületlenül tették a dolgukat és igazi csapatmunkát végeztek.
Mik a jövőbeni tervek, ha néhány évre előre tekintesz, mit látsz? Hol tart majd a Program?
Szeretném, ha minél többen megismernék a programot, egyrészt azok, akiknek elsősorban szól: a kistelepülések lakói, a befogadó helyszínek, mindazon előadó-művészeti intézmények és művészeti társulások, amelyek szívesen vállalkoznak arra, hogy előadásaikat a székhelyükön kívül, Magyarország kisebb településein eljátsszák. Szeretném, hogy eljusson missziónk a kistelepülések közösségéhez, a nézőkhöz, hogy minél többen élni tudjanak ezzel a lehetőséggel. Hiszem, hogy ez egy hiánypótló misszió, amelynek hosszú-hosszú ideig lesz létjogosultsága. A kultúrához való hozzáférés lehetővé tétele, támogatása örök érvényű feladat. Bízom benne, hogy az elkövetkező években kiteljesíthetjük a Déryné Program misszióját s eljut a színház mindenkihez.
Kiemelt kép: Kis Domonkos Márk (Fotó: Gádoros Márk)