Szeptember 22. és október 23. között első alkalommal, de hagyományteremtő céllal rendezik meg a Budapesti Köztéri Kortárs Művészeti Biennálét, a FLASZTERt a Budapesti Történeti Múzeum – Budapest Galéria koordinálásában. A Budapest 150, Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulóját ünneplő programsorozat részeként rendezik meg azt a több, mint tíz helyszínen zajló eseménysorozatot, amely azzal a céllal hoz létre köztéri műalkotásokat, performanszokat, eseményeket, találkozásokat, hogy ezzel is felhívja a figyelmet Budapest elfeledett történeteire, új lehetőséget adjon az emlékezésre, a város más szempontú megtapasztalására, láthatatlan közösségek bemutatására és új kapcsolatok teremtésére.

Kelemen Kristóf és Török Tímea Életvitelszerű címmel hajléktalan emberekkel együtt valósítanak meg performatív emlékművet a Blaha Lujza téri aluljáróban, az egykori sztrájk helyszínén, műfajilag a közösségi színház, a dokumentumszínház és a happening határán. Mindeközben a Blaha csomópontjában Sugár János Elnézést című projektje ukrán-magyar nyelven hívja fel a figyelmet a bocsánatkérés, napjainkban egyre ritkábban gyakorolt gesztusára. A Common Jam projekt 10 éve foglalkozik a köztéren termő és hozzáférhető gyümölcsök leszedésével és feldolgozásával. A FLASZTER keretén belül a művészek arra vállalkoznak, hogy a városlakók bevonásával elkészítik Budapest Gyümölcstérképét, emellett köztéri gyümölcsszedést és befőzést terveznek. A helyi gimnáziumok tanulóinak bevonásával a 9. kerület köztereire és lakóira fókuszál Borsos Luca és Bartha Márk Mozgásban a környék című projektje, a négy állomásos munkafolyamatot közösségi táncperformanszok zárják le. Az Elvis Presley parkban jelenik meg Horváth Gideon munkája, az Emlék, ami lehetett volna: a művész az elrejtett szökőkútba tervezett méhviasz szobrokkal és kapcsolódó eseményekkel a be nem teljesült kapcsolatoknak, a fel nem vállalt és elhallgattatott nem-normatív szerelmeknek állít emlékművet egy olyan helyen, amely évtizedek óta fontos találkozási pontja az LMBTQIA+ szubkultúrának.

Horváth Gideon (Fotó: Biró Dávid)

A DePART társulat köztéri utazó installációja, a Ha mindenki meghallaná személyes levelek hangfelvételeit teszi hallhatóvá egy, a Porajmos, a roma holokauszt helyi történetében releváns helyszínen, a gyűjtőtáborként szolgáló Óbudai téglagyár egykori területén. Petrányi Luca projektje a Margitsziget névadójának elfeledett történetét dolgozza fel kortárs megközelítésből. Árpád-házi Szent Margit domonkos apácáknál töltött aszkétikus életének főbb állomásai elevenednek meg a sziget futóköre mentén, tizenegy textil zászló tolmácsolásában. A Város és Folyó Egyesület (Valyo) a fauszodák történetét dolgozza fel, amelyek Budapesten az 1810-20-as évektől egészen a második világháborúig biztonságosan elérhetővé tették a szabadvízi fürdőzést a Dunán. Bogyó Virág és Madácsi Flóra Játszóutca?! című projektje során a VII. kerületi Barát utcát, amely Budapest egyik első játszóutcája volt és a VIII. kerületi Bauer Sándor utca Mátyás téri szakaszát zárják le az autóforgalom elől. A többnapos akció legfőbb célja a játszóutcák hagyományának újrateremtése, illetve a köztérhasználati és a gyerekek játéktevékenységére vonatkozó elképzelések megkérdőjelezése.

A FLASZTER hátterét, előkészületeit és projektjeit az érdeklődők heti rendszerességgel frissülő blogban is követhetik, a részletes program pedig a rendezvény oldalán érhető el.