Kérlelhetetlen ügyészt játszik a decemberben bemutatott Jeanne d’Arc-ban, kommunista agitátort a Rozsdatemető 2.0-ban, most pedig Federico Garcia Lorca utolsó drámájában, a Ha elmúlik öt évben az Öregember szerepét próbálja. Utána sem pihen, készül a következő bemutatójára, ami a Rózsavölgyi Szalonban lesz, ami után egyből elkezdi A tanár következő évadát forgatni. Elek Ferenccel beszélgettünk. 

Most próbálod Federico Garcia Lorca Ha elmúlik öt év című drámáját, melyik szerepet játszod?

Az Öregembert, ő a pozitív énje a Fiatalembernek, így fejtettük meg az eddigi próbák során. Nagyon költői maga a színdarab, elég ritkán szokták bemutatni, ha mondhatjuk így, ez maga a szürrealitás csúcsa, szerintem ez maga a színdarab egyik legnagyobb ereje egyébként.

Ismét az egyik mestereddel, Zsámbéki Gáborral dolgozol együtt. Milyen így a próba?

Most tartunk a közepén körülbelül, kezdünk lassan ráfordulni a főpróbahétre. A másik mesterem, Wéber Péter kedvenc színdarabja ez, nagyon érdekes, hogy mennyire összefonódik ez az én életemben, mindkét számomra fontos tanárom foglalkozik ezzel a Lorcával, és mindkettőben részem van nekem is. Wéber Péternél az Apát játszottam, akit itt most Fullajtár Andi fog alakítani. Van ebben a drámában valami nagykorúsított színházi eszme, amihez föl kell nőni, ez nem a jól megszokott, klasszikus történetmesélés lesz, amihez a nézők hozzá vannak szokva. Én inkább költészetnek érzem, nekünk is sokat be kell fektetni, és a közönségnek is egy picit jobban meg kell majd küzdenie vele. Örülök, hogy ilyen is van a Katonában, és nagyon izgulok, hogy szeressék is az emberek (mosolyog).

Elek Ferenc (Fotó: Várady Nikolett)

Dér Zsolt játssza a Fiatalembert, akivel nagyon szorosan együtt kell ismét működnötök.

Igen. 2016-ban a Bádogdobban is együtt dolgoztunk, már ott kialakult egy nagyon erős összhang közöttünk, így itt sem volt ezzel probléma (mosolyog).

Nagyon pontos szerzői instrukciók vannak a példányban, ugye? Használjátok ezeket?

Persze, az ember megpróbálja betartani ezeket, illetve figyeli, hogy az író mit akart ezekkel mondani, mit súg általuk. Egy csomó mindent meg lehet egy-egy instrukcióból fejteni, ezért nem is szabad kihagyni őket a példányból. Sokszor eltérünk ezektől, ha a próbafolyamat nem abba az irányba megy, de ettől függetlenül nagyon jó alapot adnak. Én kifejezetten szeretem olvasni ezeket, mert szeretek minden szerepnél a darabból kiindulni, így sokat segítenek, hogy megértsem a szerző szándékait.

Ez a darab most az időről szeretne valamit mondani, ha jól értem.

Igen. Igazából csak erős közhelyekben tudok fogalmazni, de ennél persze sokkal több rétege van a darabnak. Az ittlétünknek a behatároltságát próbálja megfogni, azt, hogy annyira küzdünk azért, hogy meg tudjuk óvni az állagát mindennek, és ebbe beleértem saját magunkat is: kifestjük a lakást, hogy ne málljanak a falak, megmossuk a fogunkat naponta kétszer, hogy ne szuvasodjanak el… minden arról szól az életünkben, hogy megpróbálunk az idővel szembe menni. Ez mindannyiunk életében jelen van, az enyémben is, én is próbálok „hajszolódni”.

Elek Ferenc (Fotó: Várady Nikolett)

Hajszolódsz is, ez a harmadik bemutatód a Katonában idén.

Hál istennek (nevet)! Itt a harmadik igen, de ezen kívül volt még két premierem, az Orfeum Színházban és a Jurányiban. A mostani bemutató után sincs megállás, a Rózsavölgyi Szalonban fogok próbálni egy Székely Csaba drámát. Nagyon szeretem az írásait, egészen különleges a látásmódja, és ez egy nagyon komoly színdarab. Egy igazi rohadékot játszom benne, már alig várom (mosolyog).

Szeretsz negatívat játszani?

Nagyon! Az embernek egy olyan vonalat kell magában felfejteni, amiben lehet élvezkedni. Mindig jó, ha egy színész picit mást játszik, mint amilyen az életben. Bennünk van egyébként, bennem is bennem van a gonoszság, meg a szemétkedés, sőt még a keménység is bennem tud lenni, csak nyilván az ember nem engedi ezeket szabadon. Szóval mindig jó ilyen szerepeket csinálni.

A Rozsdatemető 2.0-ban határeset, amit játszol, nem egy szimpatikus figura.

Nem. Azt is nagyon élveztem, jó munka volt. Szeretem a regényért, és ez tovább is lett most írva, a máig szól a történet, és egy nagyon izgalmas szerepem van benne. Máté Gábor (a rendező – a szerk.) mondta, hogy nézzek meg egy Lendvay Ferenc videót, és nézzem meg, hogy hogy beszélt, milyenek a gesztusaik. Konkrétan ezt a hanglejtést használták abban az időben, én ezt át is vettem, nagyon élveztem csinálni. Ez egy szerencsés csillagzat alatt született előadás. Jó érzés, amikor olyan előadásokban játszom, amik kicsit könnyebben adják magukat.

Elek Ferenc (Fotó: Várady Nikolett)

Most így hirtelen a Háztűznéző ugrik be.

Igen, az például egy komédia, az egy könnyedebb anyag. Tök érdekes, hogy összesen hat mondatom van benne, mégis nagyon szeretem. Megijedtem az olvasón, amikor kiderült, hogy megírva nem egy fontos szerep, nem igazán értettem, hogy miért rám van ehhez szükség. Aztán Ascher Tamás (a rendező – a szerk.) olyan szépen kielemezte, hogy ez a figura egy érettebb színészt igényel, és hogy rengeteget leszek a színpadon, gyakorlatilag amikor akarok, akkor jövök be. Tényleg így is lett, jöttem-mentem a próbák alatt, és akkor Ascher mindig szólt, hogy jó, akkor itt most maradsz, itt is, itt is. Abszolút gondolkodott bennem végig. Nagyon élvezem benne azt is, hogy tulajdonképpen egy szerelmet, egy baráti rajongást játszom el. Én nagyon szeretem Ernő karakterét, ő az én gazdám, én pedig a szeretet minden jellemzőjével ragaszkodom hozzá, féltékenységtől kezdve a hibák elfogadásáig… ezt játszom Ernő felé, hogy egy igazi, erős szeretet van köztünk. Tényleg nagyon élvezem ezt.

Aztán ott van a Holt lelkek, az is egy Gogol. Isteni próbafolyamat volt, Dankó Pisti rendezte, aki végig nagyon bízott bennünk. Amikor valaki nem volt éppen jelenetben, akkor kiült és nézte, végig együtt voltunk. Ha valamit nem értettünk, ami előfordult, hiszen ez egy több száz oldalas regény alapvetően, akkor rögtön szóltunk, és érthetővé tette. Igazán jó munka volt (mosolyog). Pistinek komoly affinitása van a rendezéshez, csodálatos volt, ahogy az egész előadás világát megálmodta.

Elek Ferenc (Fotó: Várady Nikolett)

Évad elején a Jeanne d’Arc-ban próbáltál. Milyen volt ez a munka?

Na, abban például abszolút szemét vagyok, egy ügyészt játszom, aki mindenképpen el akarja égettetni azt a szerencsétlen nőt. Nagyon jó volt a Bádogdob után újra Hegymegi Mátéval (a rendező – a szerk.) dolgozni. Arra életem egyik legjobb munkájaként gondolok, és ezt is nagyon élveztem. Ez az ügyész kisebb feladat ugyan, de egy nagyon izgalmas világban mozoghattam megint, amit Máté teremtett a darab közé. Nagyon pontos képi világgal dolgozik, így könnyen bepróbáltuk még úgy is, hogy közben éjszakánként A tanárban forgattam.

Forgatsz nyáron is?

Igen. Már el is kezdtünk évad közben több etapban dolgozni Lóth Balázs Pesti balhé című filmjén, ez öt barát története. Izgalmas, nagyon vicces mozi lesz. Amikor ezt befejezem június végén, akkor pedig belecsapunk A tanár harmadik évadába.

Akkor nem sokat pihensz idén nyáron.

Nem, de amikor csak lesz egy pici időm, akkor húzok le a kisfiammal Zamárdiba. Valamelyik nap volt egy szabad délelőttöm, lementem a partra, és ott ücsörögtem, tényleg az van, hogy átfújja az ember agyát a Balaton. Szerintem az egy csodahely, szerelmes vagyok abba a régióba gyerekkorom óta (mosolyog).

Kiemelt kép: Elek Ferenc (Fotó: Várady Nikolett)