Már hazánkban is hozzáférhetőek azok a főként külföldön honos, jellegzetes kialakítású, feltolható ablakok, amelyeknél a tokon belül mozgó panelek biztosítják a használatot. Ezekre a termékekre több év garanciát is vállal a gyártó, talán mert jóval gyakrabban esik meg, hogy csupán a pára csapódik le a nyílászárón, és nem maga az ablak teszi meg ugyanezt, megihletve ezzel akár egy vígjátékírót. Ray Cooney, A miniszter félrelép szerzője a fura lehetőségen azért mégis csak elgondolkodott, és afféle tárgyi főszereplőnek tett meg egy tökéletlen működése okán olykor guillotine-ként viselkedő ablakot, valamint egy szekrényt is, amiben élő és holt egyaránt elbújtatható.

A történet szerint Richard Willey, a fiatal miniszter titkos szállodai légyottra készül Jane-nel, az ellenzéki frakció titkárnőjével, ám nemcsak a politikai értelemben is aggályos viszonyt szükséges nekik a rendszeresen felbukkanó személyzet és a szintén megjelenő családtagok elől eltitkolniuk. Az ablakban talált hullát egyaránt rejtegetniük kell, a jelek szerint ugyanis az egykor életerős, titokzatos férfival kegyetlenül elbánt a fentebb tárgyalt típusba tartozó nyílászáró. Az a momentum, hogy egy szállodai szobában holttestre bukkannak, nem túl gyakori jelenség, de a valóságban is akad rá példa olykor. Olvashatunk közvetlenül a fekvőhely alá helyezett, vagy az ágy keretei közé ékelt hullákról, illetve egy amerikai nőről, aki a 8 hónapja eltűnt férje maradványait fedezte fel, amikor valami mást keresve a szekrényébe nyúlt.

Jelenet A miniszter félrelép című darabból (Fotó: Gálos Mihály Samu)

A miniszter félrelép című bohózatot a Miskolci Nemzeti Színház művészei augusztus 18-án a Városmajori Szabadtéri Színpad közönsége előtt is előadták, és elmondható, hogy projektjük ebben a környezetben ugyancsak megállt a lábán, mert bár az előírtaknak megfelelően minden megjelenített szituáció igazán kaotikusnak és esetlegesnek hatott, valójában azonban az összes szükséges mozzanat nagyon tudatos, tényleg kellően begyakorolt volt. A hasonlóan mulatságos Becky Mode-egyfelvonásos, a Teltház esetében csupán az ottani 40 karaktert mind egymaga megjelenítő Nagy Sándor felel azért, hogy feszes ritmusú, mégis követhető legyen a produkció, A miniszter félrelép kapcsán viszont a közreműködők mindegyikétől elvárható a nagyon pontos összjáték, hogy közös igyekezettel élvezetessé és jó sodrásúvá tegyék a színdarabot. Mivel a darabbéli balesetet előidéző ablaknak a játékidő során többször is „jelenése van”, a színpadi személyzet munkája a szerkezet mozgatását illetően rendkívül fontos. Nekik ráadásul a technikai kivitelezés során a színészeknél is tetten érhető koncentrációt és ütembiztosságot kell alkalmazniuk, figyelve arra, hogy ha dramaturgiai szempontból szükséges, akkor egyszerre csukódjon az adott térben elhelyezett valamennyi nyílászáró. Nem véletlenül tettünk összehasonlítást a Teltház és A miniszter félrelép között, hiszen eltérő játékstílus és hatásmechanizmus által érvényesül a produkciókat fémjelző humor, amiről bárki személyesen is meggyőződhet, hiszen az augusztus 25-től szeptember 5-ig tartó VIDOR Fesztivál versenyprogramjában mindkét most említett komédia megtalálható.

A vígjátékok szellemessége gyakorta bontakozik ki titkos viszonyok vagy véletlenszerű halálesetek eltussolásának szándékából, Ray Cooney azonban egyazon sztoriba ágyazta ezúttal a kettőt, megduplázva ezzel az alapanyagban rejlő humorfaktort. A főhős a váratlan fejlemények megoldásához segítségül hívja mindenre rávehető parlamenti titkárát, a kissé esetlen George-ot, kettejük együttműködése a kiállásuk és személyiségük különbözősége révén viszont megint csak számtalan kacagtató pillanatot okoz. A történet előrehaladtával az egymásból következő szituációk, valamint az azok révén megszülető hazugságok úgy rakódnak egymásra, mint a fogadásokon piramisba rendezett pezsgőspoharak, és nem lehet tudni, hogy melyik pillanatban dől össze az egész, ahogyan azt sem, hogy mekkora méretű lesz végül az üveghegy, amelyen túl a rideg valóság, nem pedig a meseország van.

Jelenet A miniszter félrelép című darabból (Fotó: Gálos Mihály Samu)

Fandl Ferenc komikusi vénája a titkár szerepében tagadhatatlan: ő és a szállodaigazgatót alakító Kokics Péter, továbbá a pénzéhes szobapincért megformáló Salat Lehel ösztönből fakadóan idézi meg a klasszikus bohózatok atmoszféráját, triójuk mindemellett az ahhoz illeszkedő játékmodort is zsigerileg magában hordozza. A minisztert alakító Simon Zoltánnak a színpadon abszolút sajátja a nagyfokú energikusság és modernitás, a más feldolgozásokban látott gyakorlattal ellentétben nem egy decens, visszafogott politikust jelenít meg, ezáltal maga is hozzájárul ahhoz, hogy a lehető legnagyobb fordulatszámon pörögjön az előadás. Feczesin Kristóf a csalfa titkárnő férjének bőrébe bújva szerethetővé teszi a figurát, de mindenkiről elmondható, hogy tűpontosan képviseli az általa játszott karakter igazát. Czakó Julianna Jane Worthingtonként sokszor Marilyn Monroe-s pillanatokat generál, Edvi Henrietta pedig a bonyodalmakat fokozó ápolónő szerepében szintén kiaknázza nőies mivoltát, mégpedig úgy, hogy mindeközben nem fél megmutatni eljátszott karakterének kissé szatirikus, viccesre skiccelt oldalát. Richard neje Prohászka Fanni olvasatában hasonló vizeken jár, és jól ábrázolja azt a rövidke utat, amint a decens politikusfeleségből kitör a bujaság. Paschenko Okszana a megírtnál fajsúlyosabbnak láttatja a szobalány alakját, a hulla szerepe viszont a darabban tényleg hatalmas ziccert kínál. Magatehetetlen bábként színpadon létezni nem könnyű feladat, ami nem fog ki Zalányi Gyulán, és a közönség is nagyon hálásan követi végig pillanatról pillanatra az ő összes passzívitást imitáló megnyilvánulását.

A végeredmény arról árulkodik, hogy a próbafolyamat alatt Keszég László rendező okosan koordinálta színészei játékát, egyenként felgöngyölítve a karakterek személyes motivációját, egyértelműsítve azt is, hogy ki miként viszonyul a másikhoz, és hogy a tetteiket milyen vágyak, monomániák, berögződések, vagy éppen sajátos érdekek mozgatják. Aki A miniszter félrelép filmváltozata nyomán találta meg az előadást, az maga is rájön majd, hogy a történetnek a színházi közeg jobban áll, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház 2022-ben bemutatott ugyanezen produkciója pedig a közönségnek igény szerint újabb összevetési lehetőséget kínál.

Kiemelt kép: Jelenet A miniszter félrelép című darabból (Fotó: Gálos Mihály Samu)