A szerkesztőségben már hagyomány, hogy minden évben külön cikksorozatot szentelünk az évad színházi bemutatóinak. Nem volt ez idén sem másképp, csak most egy kicsit továbbgondoltuk. Kiválasztottuk azokat az előadásokat, amelyeket a legjobban várunk a 2021/22-es premierek közül!

Andi
33 álom / Örkény István Színház

Nekem minden évben az az egyik legizgalmasabb időszak, amikor a színházak meghirdetik a következő évadot. Rögtön nyitok egy új oldalt a jegyzetfüzetemben, és a kőszínházi szezon végéig szépen sorban kipipálom az összes felírt előadást. Mivel a körülmények tavaly nem tették lehetővé, hogy a vonatkozó lista végére érjek, ezért a 2021/22-es évadban a szokottnál is több produkció vár rám, amelyek közül végtelenül nehéz egyetlen egyet kiemelni. Hiszen egy olyan évadban, amelyben Székely Kriszta Miskolcon operettet rendez (Mágnás Miska), Béres Attila először a Thália (Lövések a Broadwayn), majd a Vígszínház (Kabaré) nagyszínpadát veszi birtokba, Dömötör András Térey János utolsó regényén (Káli holtak) dolgozik a Katonában, Pelsőczy Réka meg az egyik legkedvesebb dán filmem (A vadászat) színpadi adaptációját fogja elénk álmodni a Budaörsi Latinovitsban… több tucat előadásról lehetne beszélni.

Mégis, van egyetlen olyan bemutató, amiről először olvasva eggyel gyorsabban kezdett verni a szívem, ez pedig Bodó Viktor legújabb magyarországi rendezése, a 33 álom az Örkény Színházban. A két éve bemutatott Kertész utcai Shaxpeare-mosó olyan impulzus-katarzis volt számomra, amit sem előtte, sem utána nem éltem még át színházban, így az új premiernek egyből a legmagasabb lécet kell átugrania. Ami vélhetően azért fog sikerülni az alkotóknak, mert a teátrum kiváló színészei mellett olyan szakemberek vesznek részt a munkában, mint Závada Péter (dramaturg), Nagy Fruzsina (jelmez) és Schnábel Zita (díszlet).

Dani
Az egérfogó / Vörösmarty Színház, Székesfehérvár

A székesfehérvári teátrum évadról évadra előrukkol olyan darabokkal, amikkel képesek bevonzani, mintha csak valaki súgna nekik, hogy milyen az ízlésem. Legutóbb Marc Camoletti légies vígjátékával, a Boeing, Boeinggel repítették a hangulatomat a magasba, de nem csak komédiával tudnak villantani (lásd: Perelj, Uram!). Az egyik új bemutatójuk sem könnyed teazsúr lesz, de éppen ezért várom annyira: Horváth Csaba állítja színpadra Mészöly Dezső fordítása alapján Agatha Christie egyik legjobb regényét, Az egérfogót. A két részre bontott „mindenki gyanús” típusú krimi egy cidrizős téli napon játszódik, amikor a fiatal Ralston-házaspár megnyitja az isten háta mögötti vidéki panzióját, ahova sorban érkeznek a várt és váratlan vendégek, miközben odakint a hóvihar és egy gyilkos is tombol. Az egérfogóban többek között Ballér Bianka, Kovács Tamás és Krisztik Csaba alakítják a főbb szerepeket, akikkel már interjúzhattam is, így ott a helyem, ha Agatha Christie-darabban játszanak.

Jelenet Az egérfogó című előadásból (Fotó: Vörösmarty Színház)

Roberta
Valami bűzlik / József Attila Színház

A 2021/22-es színházi évadban a Galambos-Szente szerzőpárosnak köszönhetően végre hazánkban is színpadra kerül az a musical remekmű, amelyet már korábban A Broadway deszkáin című cikksorozatban is bemutathattam. Persze, az évad megannyi izgalmas előadást tartogat, én mégis a magyar Shakespeare zenés színházi debütálását várom a leginkább, amelyre a József Attila Színházban kerül majd sor. A Valami bűzlik (Something Rotten!) című előadást a század egyik legszórakoztatóbb és legkreatívabb musical-komédiájának tartom, és a szereposztásban feltűnő, már magyarosított karakternevek is azt sugallják, hogy a produkció lelkéért felelős szemtelen szójátékok, intelligens szóviccek és mókás rímek a fordításban sem fognak elveszni. A musical eredeti betétdalai és színészei között sok kedvencem van, ezért magasan vannak az elvárásaim, ám bízom abban, hogy a magyar nyelv határtalansága épphogy ad majd egy extra humorforrást az előadásnak. Egy nyelvileg izgalmas, amúgy száz százalékig szórakoztató produkciónak ígérkezik a Valami bűzlik, amelyet érdekes lesz összevetni az eredeti musicallel.

Kiemelt kép: Pillanatkép a Kertész utcai Shaxpeare-mosó című darab olvasópróbájáról (Fotó: Horváth Judit)