A szerkesztőségben már hagyomány, hogy minden évben külön cikksorozatot szentelünk az évad színházi bemutatóinak. Nem volt ez idén sem másképp, csak most egy kicsit továbbgondoltuk. Kiválasztottuk azokat az előadásokat, amelyeket a legjobban várunk a 2021/22-es premierek közül!

János
10
/ Jászai Mari Színház, Tatabánya

Iszonyatosan nehéz helyzetben van az ember fia (és lánya), ha színházi újságíróként azt a feladatot kapja, hogy válasszon ki egyetlen előadást az összes fővárosi és vidéki színház 2021/22-es bemutatóiból, amelyiket a legjobban várja. Hiszen kíváncsisággal vegyes izgatottsággal ülök majd be (egyik) kedvenc társulatom, a Radnóti Színház legújabb darabjaira, különösen a 451 Fahrenheitre Nagy Péter István rendezésében, de legalább ugyanennyire érdekel az is, milyen lesz a szintén tavasszal debütáló Antigoné. Budapesten, kőszínházban először lesz látható a Jekyll és Hyde, amely zenéjét (is) tekintve az egyik legnagyszerűbb musical, jómagam többféle rendezésben is láttam már.

Mégis, ha csak egyet szabad választani, akkor én a voksomat Székely Csaba 10 című darabja mellett teszem le, amely az idei szezonban a tatabányai Jászai Mari Színházban debütál. A 10 a Radnóti Színház egyik legnagyobb sikere az utóbbi években, ez köszönhető a remekül megírt történetnek, a kiváló színészi gárdának, az oratórikus formában előadott átkötő zenéknek és nem utolsó sorban magának a rendezőnek, Sebestyén Abának, aki a technika adta lehetőségekkel egészen egyedi módon élt, ezáltal egész új töltetet adva a cselekménynek. A zseniális alapanyag tehát adott, ahogyan a társulat tagjai is remek művészek, a rendező pedig az a Guelmino Sándor lesz, akinek a Ha elállt az esőt is köszönhetjük – amely szerintem az utóbbi évek egyik legjobb előadása volt. Így szinte biztosan vagyok benne, hogy a 10 Tatabányán is óriási sikert arat majd, és várhatóan én sem fogok benne csalódni, ugyanakkor kíváncsi vagyok arra, hogy milyen megoldásokkal fog dolgozni az a változat.

Guelmino Sándor (fotó: Tatabányai Jászai Mari Színház)

Gabi
A rendes lányok csendben sírnak / Vígszínház – Házi Színpad

Olyan komoly listát görgetek magam előtt már az első karantén óta, hogy szinte egyszerűbb lenne azt kiválasztani, amit biztos, hogy nem nézek meg. Szerencsére párat kipipálhattam, köszönhetően a Városmajori Szabadtéri Színpadnak, akik mintha tudták volna, hogy melyik darabok vannak az elmaradásaim között, és elhozták nyáron. Azt többször is kifejtettem, hogy bár nagyon hasznosnak és praktikusnak találtam a stream lehetőségét, engem valamiért mégsem fogott meg ez igazán. Tavasszal Balázsovits Edit ajánlotta figyelmembe A rendes lányok csendben sírnak című előadást a Víg Házi Színpadán, és bár hosszasan győzködtem magamat, mégsem néztem meg az online verzióját. Viszont a téma nagyon érdekelt, ezért a nyáron a darab alapjául szolgáló könyvet elolvastam, így egyre jobban várom a színpadi verziót. A történet három különböző életkorú nő sorsán keresztül mutatja be a szomszédos Szlovákia egyik legsötétebb maffiatörténetét. Szóval, Edit, ahogy ígértem, októberben jövök!

Brigi
A kis herceg / Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros

A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház előadásaival a téli lezárások idején találkoztam először, amikor egymás után három produkciójukat, az Elnémulást, a Portugált és a Vendettát is megnéztem online. Ezeken keresztül annyira megtetszett az, amit a színház képvisel, hogy úgy döntöttem, szeretnék személyesen is ellátogatni hozzájuk. Mivel az idei évadban rengeteg bemutatóval készülnek, ezért választani sem volt egyszerű, de végül A kis herceg mellett döntöttem. Ez az előadás egyszerre szól a felnőtt és a gyerek közönségnek, ami miatt nagyszerű családi program is lehet minden színházszerető ember számára. Annyit elárulhatok, hogy nagyon látványos előadással készülnek a nagyközönség számára, ahol mindenki megismerkedhet a Kisherceg, a Rózsa és a Róka szívhez szóló történetével. A főszerepeket Mudi Mese Botond, Kovács Vanda, Jegercsik Csaba és Gasparik Gábor alakítják, így bátran megelőlegezhetjük, hogy fantasztikus és igazán tehetséges gárda verődött össze egy egészen különleges előadás létrehozására.

Hernádi Judit az Amy világa című darabban (Fotó: Belvárosi Színház)

Sára
Egy csepp méz / Radnóti Színház; Amy világa / Orlai Produkciós Iroda

Shelagh Delaney Egy csepp méz című drámája érdekes utat járt be. Joan Littlewood angol rendező és drámaíró fedezte fel a történetet 1958-ban. A következő évben már a West Enden volt a darab, aztán a Broadwayt is meghódította, majd film készült belőle. Szeptember 26-án pedig a Radnóti Színház is bemutatja Valló Péter rendezésében. A történet a társadalom perifériáján élő alakok sorsát mutatja be. Kíváncsian várom, hogyan jeleníti meg a Radnóti Színház társulata azt a vágyódás, amely a mai magyar társadalom alsóbb rétegeinek mindennapjait is meghatározza. Ugyancsak Valló Péter rendezésében kerül bemutatásra az Amy világa című előadás szeptember 5-én. A mű az anya-lánya kapcsolat bonyolultságába és a színészek világába enged betekintést. A darab szerzője a szintén angol David Hare, akinek műveit nemzetközi elismertsége ellenére keveset játszák magyar színházakban. Vajon az Amy világa után hazánkban is nagyobb kedvvel nyúlnak a rendezők David Hare drámáihoz?

Kiemelt kép: Balázsovits Edit a Rendes lányok csendben sírnak című előadásban (Fotó: Gordon Eszter)