A Balázs Béla-díjas filmrendező, színházi rendező, forgatókönyvíró és színész, Hajdu Szabolcs olyan filmeket dirigált eddig, mint a Fehér tenyér, a Bibliothéque Pascal, a Délibáb, a Békeidő és az Ernelláék Farkaséknál, következő munkája, a Kálmán-nap pedig ez utóbbihoz hasonlóan színpadról kerül a filmvászonra, Hajdu kapcsolati trilógiájának második darabjaként.

Míg az Ernelláék Farkaséknál a gyermekneveléssel kapcsolatos konfliktusokról szólt, addig a Kálmán-nap elsősorban az „intimitás és a szexualitás hiányából fakadó kapcsolati problémákat boncolgatja keserédes humorral”. A történet elején Kálmánhoz (Hajdu Szabolcs) és Olgához (Tóth Orsi) vendégségbe érkezik Levente és Zita (Szabó Domokos és Földeáki Nóra), hogy megünnepeljék Kálmán névnapját, aztán a beszélgetésben gyorsan eljutnak odáig, hogy mindenki se veled-se nélküled párkapcsolatban él, és szépen lassan feljönnek a sok éves együttlét nyomai – sérelmek, bántások, frusztrációk. 

De a Kálmán-nap nem akar komoly dráma lenni: vicces párbeszédek és szatírába illő helyzetek gondoskodnak a szórakozásról, és hogy magunkra ismerjünk. Hajdu Szabolcs ekképpen jellemzi a filmet: „A Kálmán-nap története kiváló alkalmat ad a párkapcsolati árnyalatok feltárására. A film – mint minden művészet – végül is nem más, mint nyomozás, önazonosítási kísérlet. Az Ernelláék Farkaséknál című filmben a konfliktusok elsődleges forrása a gyermeknevelés körül forgott, a Kálmán-napban viszont az intimitás és a szexualitás hiányából fakadó feszültségek és morális dilemmák kerülnek a középpontba. A történet megtévesztően egyszerű és hétköznapi, amit az apró részletek tesznek lenyűgözővé.”  

A film március 14-én kerül a mozikba a Budapest Film forgalmazásában, és a trilógia első darabját, az Ernelléák Farkaséknált is újrajátsszák áprilistól. A harmadik rész, az Egy százalék indiánról is van már információ, várhatóan még idén ősszel a nagyvászonra kerül. 

Kiemelt kép: Tóth Orsi és Hajdu Szabolcs a Kálmán-nap egyik jelenetében (Fotó: Budapest Film)