A március végén tartott olvasópróbával megkezdődött a Szex.Újra.El. című előadás próbafolyamata az Örkény Színházban. Schwechtje Mihály – hasonlóan a Radnóti Színházban bemutatott Gina esetében – most is a saját módszerével dolgozik, a szövegkönyvet a próbafolyamat alatt a színészekkel együttműködve, az ő improvizációik alapján írja.
A darab Robin Hanson amerikai közgazdász parázs vitát kiváltó elméletéből indul ki, amely a szexuális kapcsolatra ugyanolyan jószágként tekint, mint bármilyen más árucikkre, és ilyen alapon a társadalmi igazságosság elve szerint egy redisztribúciós rendszerben juttatná hozzá azokhoz a férfiakhoz, akik méltatlanul mellőzöttek e téren. Elméletét azután vetette fel, hogy kiderült egy torontói tömeggyilkosság elkövetőjének indítéka, ami a nőknél tapasztalt sorozatos visszautasítás és az abból eredő kezelhetetlen frusztráció volt. Az elmélet hiányossága, hogy kérdésfelvetéseken túl nem ad valódi, működőképes megoldásokat. Az Örkény Színház produkciójának alkotói együtt találtak ki egy olyan jövőbeli világot és társadalmat, ahol a szexuális újraelosztás rendszere megvalósul. A darab olyan kérdésekkel foglalkozik, mint hogy: Létezik-e a szexhez való jog? Járhat-e pénzbeli kompenzáció a szexhiányban szenvedőknek? Lehetséges-e a szexrobotok egészségügyi úton való kiutalása a rászorulóknak? Hogyan változhat meg a mai „hefneriánus” szexuális kultúra a jövőben?
Az előadás írója és rendezője Schwechtje Mihály, akit főként filmrendezőként ismer a közönség, Az örökség című színházi produkciójával azonban elnyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat. 2018-ban került a mozikba első nagyjátékfilmje, a tinédzserek elleni internetes zaklatásokkal foglalkozó Remélem legközelebb sikerül meghalnod 🙂, amely a Magyar Filmkritikusok Szövetségének legjobb forgatókönyv és legjobb elsőfilm díját érdemelte ki.
A produkciót május 13-án mutatják be az Örkény Színház stúdiószínpadán Bajomi Nagy György, Ficza István, Józsa Bettina, Kerekes Éva és Vajda Milán szereplésével.
Kiemelt kép: Pillanatkép A Szex.Újra.El olvasópróbájáról (Fotó: Örkény Színház)