Lichter Péter filmrendező, filmesztéta, a PTE BTK Filmtudományi tanszékének adjunktusa és a Prizma folyóirat szerkesztője, akinek korábban olyan, a filmvilágban elmerülő kötetei jelentek meg a teljesség igénye nélkül, mint az 52 kultfilm (2018), a Steven Spielberg filmjei (2020), a Kubrick-akció (2021), A hollywoodi alakváltó (2022), Az amerikai film rövid története (2023) vagy éppen legutóbb a Frankenstein eksztázisa (2024). Legújabb könyvében, A VHS gyermekeiben a kilencvenes évek meghatározó filmélményeiről mesél, részletesen taglalva olyan klasszikusokat abból az időszakból, mint a Reszkessetek, betörők! című örökzöld, ami elindította azt az évtizedet. 

A VHS-kazetta fekete téglahasábjában van valami titokzatosan diabolikus: mintha egy olyan elátkozott ládika lenne, amiből dzsinneket és démonokat lehet előhívni. Ez a misztikus hatás az egész gyerekkoromat meghatározta. Ezért is volt később, a kétezres években lesújtó azt látni, hogy a nagyobb áruházláncok olyan tempóban próbáltak megszabadulni a készleteiktől, mintha fonnyadt krumpliról lenne szó. A saját szememmel láttam, ahogy a hipermarketben a zöldséges részlegre pakolták a műsoros VHS-eket (emlékszem, ott volt a kupacban például a Dogville is), és külön mérlegkóddal, kilóra lehetett megvenni a kazettákat, akár a káposztát vagy a tévépaprikát.” – Lichter Péter így ír a fülszövegben a könyvről, amely szavai alapján természetesen nemcsak a VHS-kazettákról szól, hanem elsősorban azokról a meghatározó filmekről, amik a ’90-es évek eklektikus időszakában a generációja ízlését formálták. Elvégre olyan rendezők kezdték meg pályafutásukat ekkor, mint Quentin Tarantino, Christopher Nolan és Paul Thomas Anderson, valamint olyan meghatározó alkotások születtek meg, mint a Jurassic Park és a Titanic. 

A VHS gyermekei már kapható a Könyvműhely Kft. és a Prae Kiadó közös kiadásában. A szakmai lektor Kránicz Bence volt, míg a borítót Szabó Imola Julianna készítette. 

Kiemelt kép: Lichter Péter és A VHS gyermekeinek borítója (Fotó: Prae Kiadó)