A Katona Kamrájában ebben az évadban több kortárs drámát is bemutatnak majd, melyek közül az első az angol írónő, Lucy Kirkwood, drámája, a Munkavégzés során nem biztonságos. A rendkívül hangzatos cím csak árnyaltan utal a tartalomra, hiszen senki sem gondolná, hogy a média világában dolgozók bármilyen veszélynek ki lennének téve. A hat színész mégis erről győz meg a 140 perces játékidő végére.

Az első részben a Doghouse című férfimagazin szerkesztőségének mindennapjaiba csöppenünk. Értem ezt szó szerint, ugyanis Cziegler Balázs a játékteret ezúttal a Kamra közepén található téglalapnak álmodta meg, ezt mi nézők két irányból vesszük körbe, mondhatni intim közelségben vagyunk a művészekkel.

Takátsy Péter, Kocsis Gergely és Rujder Vivien (Fotó: katonajozsefszinhaz.hu)

Két újságíró, Rupert (Tasnádi Bence) és Charlotte (Rujder Vivien) vicces civódásával nyit a darab, élcelődésüket Sam (Dér Zsolt), a lap teljesítménykényszeres gyakornoka szakítja félbe. Arra törekszik, hogy állandó helyet találjon az Aidan (Kocsis Gergely) által vezetett lapnál, ezért rendkívül büszke arra, hogy a legfrissebb számukban található melléklethez ő castingolt modellt. Hamarosan azonban elromlik a hangulat, mivel kiderül, hogy a modellel valami még sincs rendben.

Rujder Vivien és Tasnádi Bence (Fotó: Rüll Napsugár)

Innentől egyre feszültebb a munkatársak között a hangulat, egyre élesebbek a párbeszédek, és ezt csak fokozza, amikor a címlaplány édesapja megérkezik a helyzet tisztázására a szerkesztőségbe. Aidan különböző trükköket bevetve próbálja manipulálni Mr. Bradshaw-t (Takátsy Péter), és ehhez felhasználja az újság egyetlen női munkatársát is. Kocsis Gergely alakítása ismét rendkívül szuggesztív, gesztusai és mondatai hol behízelgőek, hol rámenősek, mindent bevet a cél érdekében.  Lélegzetvisszafojtva várja az egész nézőtér, hogy a két férfi közül melyik tud felülkerekedni a másikon.

Kocsis Gergely és Rujder Vivien (Fotó: katonajozsefszinhaz.hu)

A szünet után a tér ugyanaz marad, de teljesen átrendezve egy másik lap szerkesztőségévé alakítják. Az Elektra egy piacvezető női magazin, annak összes tipikus ismertetőjével, azaz minden négyzetcentit termékminták, ruhák, növények, különféle kacatok borítanak. Itt fogadja a főszerkesztő állásinterjúra Samet. A fiú látszólag nagyon egyszerű feladatot kap, amit mégis nehezére esik megcsinálni, mert teljesen más nézőpontból közelíti meg a világot, mint Miranda. Az állásinterjú is párharccá válik a darab végére, de valahogy úgy érezzük, hogy nincs igazán nyertes, mind Mirandát mind pedig Samet sajnáljuk azért, amilyen életet magukra kényszerítenek.

Pelsőczy Réka és Dér Zsolt (Fotó: Katona József Színház Facebook oldala)

Pelsőczy Réka egyszerűen lubickol a szerepben. A határozott, kemény vezető álarca mögött finom hangsúlyokkal, félmondatokkal mutatja meg, hogy a magazin célközönségéhez hasonlóan ő maga is milyen problémákkal, kételyekkel küzd. Az, ahogy a díszletet alkotó eszközökkel bánik a hosszabb monológok alatt, külön hangsúlyossá teszik Miranda karakán, ám mégis kicsit neurotikus személyiségét.

Pelsőczy Réka (Fotó: Rüll Napsugár)

Feldobja az interjú feszültebb perceit Tasnádi Bence jelenléte a második részben. A színészt ismét női ruhában láthatjuk, ez lassan megszokottá válik a Kamrában, van egy ilyen jelente a Bádogdobban is. Mindenesetre hangos nevetés a jutalmazza a közönség, amikor végigbilleg a színen magassarkúban.

A darab a média világát hivatott bemutatni, de közben ennél jóval összetettebb, az emberi természetről kapunk két egymástól nagyon eltérő nézőpontból közelítő tanmesét Máté Gábor tolmácsolásában. Mindannyian úgy sétálunk fel a lépcsőn, hogy magunkkal viszünk valamilyen gondolkodnivalót, hiszen könnyen magunkra ismerhetünk a karakterekben. Tükör minden néző számára, ezért is javaslom, hogy nézzétek meg, #menjetekszinhazba.

Kiemelt kép: Olvasópróba (fotó: Katona József Színház Facebook oldala)