Pénteken nyitotta meg kapuit az Impulzusok | Szőcs Miklós TUI szobrai című kiállítás a Műcsarnokban: a tárlat a Munkácsy Mihály-, Prima Primissima és Kossuth-díjas szobrászművész autonóm alkotói pályáról nyújt átfogó képet.

“Kezdetektől fogva munkásságom szellemi tőkesúlyát személyes indíttatásaimnak az egyetemes Hagyomány kollektív bölcsességével való megfeleltetése szavatolja számomra” – fogalmaz Szőcs Miklós TUI művészeti hitvallásáról. Az alkotó munkái gyakran különleges, ritka faanyagokból, illetve rétegelt lemezekből készülnek, amelyek szellemi és formai hátterét a keleti és nyugati magas kultúrák vallás- és eszmetörténetének tanulmányozása adja.

Szőcs Miklós TUI 1953-ban született Budapesten. Gimnáziumi tanulmányait esti tagozaton végezte, majd levelezőként érettségizett. Ifjúkorában többféle szakmát kipróbált, dolgozott mechanikai műszerészként és grafikai műhelyben is. 1974-ben felvételt nyert a Magyar Képzőművészeti Főiskolára, de a szigorú akadémiai keretek nem bizonyultak számára megfelelőnek, ezért rövid idő után elhagyta az intézményt. Műtárgyai sokáig megőrizték használati funkcióikat: játékokat, hintalovakat, sakkfigurákat, marionettbábokat és bútorokat készített. Ezek formailag a reális ábrázolás és a fantázia határán mozogtak, figuratív jellegük mellett kifinomult ornamentikus minőséget hordoztak.

Művészi fejlődésében meghatározó volt számára az 1980-as években tett thaiföldi utazása. Ekkor szembesült azzal, hogy a műalkotások nem létezhetnek elszigetelten: minden beágyazódik valamely kulturális-artisztikus közegbe, amely értelmet és hátteret ad neki. Művészetének szellemi forrásait egyszerre meríti a keleti és a nyugati magas kultúrákból, és a közöttük lévő átjárhatóságot, az eszmék áramlásának lehetőségét keresi.

A kilencvenes évek legjellegzetesebb motívumhasználatát az állatfigurák (zebra, teknős, béka, leguán, pávián, gepárd, stb.) sokoldalú feldolgozása jelentette. E sorozat csúcspontjaként az évezred végére készült el a művész legismertebb alkotása: a Jaguár.

A 2000-es évektől egyre határozottabban fordult az elvontabb, kevésbé verbalizálható formák felé, és munkái mindinkább absztrakt jelentéshordozókká váltak. 2007-ben készült az Élők könyve című installációja, a Csomócímű sorozat darabjaival a 2010-es évektől születő műveinek szimbolikus tartalma egyre rejtettebb lesz, “a látvány elemi szépsége mögött meghúzódó alkotói gondolat felfejtése alaposabb szemlélődést követel a befogadótól”.

A január 11-ig látogatható kiállítás kurátora Rockenbauer Zoltán.

Kiemelt kép: Szőcs Miklós TUI (Fotó: MMA)