Június 8. és 18. között rendezik meg a színházi látványtervezés és szcenográfia kiemelkedő nemzetközi eseményét, a Prágai Quadriennálét. Magyarország a winterreise.box, valamint a Merre tartunk? című installációval, továbbá Erkel László Kentaur Les Misérables – A nyomorultak című előadáshoz készített makettjével vesz részt az eseményen.
Magyarország szinte a kezdetek óta részt vesz az 1967 óta négyévente megrendezett nemzetközi kiállításon, ahol az idén is képviselteti magát mind az Országok és régiók, mind a Diákszekció, mind pedig a Fragmentumok II kiállításaiban. A Prágai Quadriennálé témája ezúttal a „ritka” (rare) hívószó köré épül, amely egyrészt a pandémia utáni megváltozott élet különös pillanataira utal, másrészt a művészetnek az emberek közötti kapcsolatok újrateremtésében betöltött szerepére kérdez rá. A válság ráébresztett bennünket emberi kiszolgáltatottságunkra, a távolság, a hozzánk közeli és távoli dolgok újragondolásának jelentőségére, a közvetlen környezetünkhöz és a világhoz fűződő viszonyunk minőségére, valamint saját mobilitásunk lehetőségeinek vizsgálatára.
A magyar részvételt az idén is az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szervezi, amely a kiállító művészeket és alkotásokat pályázati úton kérte fel. Amellett, hogy a magyar kiállítások mindegyike egyéni módon értelmezi a PQ művészeti programját, a magyar szervezők kérésére az egyes installációk Madách Imre születésének 200. évfordulójához, a magyar drámaköltészet kiemelkedő alakjának szellemiségéhez, és főművéhez, Az ember tragédiájához is kapcsolódnak. Az Országok és régiók szekció installációja, a winterreise.box Devich Botond látványtervező és Tarnóczi Jakab rendező közös alkotása. Az installáció az Örkény István Színházban futó Winterreise című előadásuk díszlete alapján készült. A Borsi-Balogh Máté főszereplésével és Kákonyi Árpád zongorakíséretével játszódó zenés monológ Franz Schubert Téli utazás dalciklusán keresztül mutat be egy elmagányosodott létállapotot. A kiállításon szereplő winterreise.box nézője tizenkét részből álló videóinstalláción keresztül követheti végig a főhős magányos és mozdulatlan utazásának állomásait.
A színházi látványtervezést oktató egyetemek körében kiírt Diákkiállítás pályázatának nyertesei – a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Intézet látványtervező, valamint a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem média design szakjainak hallgatói – közösen készítik el Merre tartunk? című installációjukat. A tervek egy középpont nélküli, interaktív labirintust ábrázolnak, amely egyben Madách hősének, Ádámnak a történelem korszakain keresztüli bolyongását is jelképezi. Az ember tragédiájának ismertetése mellett az útvesztő egyes elemein maguknak az egyetemeknek is lehetőségük nyílik a bemutatkozásra.
A Prágai Quadriennálé harmadik, központilag szervezett programja a Fragmentumok II kiállítás, amelyen a különböző országok tervezői egyénenként mutatkoznak be. Ebben a szekcióban a főszervezők az idén kifejezetten díszletmakettek bemutatását kérték. A magyar tervezőket Erkel László Kentaur képviseli a Madách Színházban bemutatott, Les Misérables – A nyomorultak című musicalhez készített makettjével.
Kiemelt kép: Kentaur díszletterve a Les Misérables – A nyomorultak című musicalhez (Fotó: Madách Színház)