Uberto Pasolini nem tartozik a világszerte ismert filmrendezők közé – mindehhez pedig két jelentős okot kapcsolhatunk. Egyrészt filmjei csak egy igazán kis rétegnek szólnak, nem egy széles közönségnek gyártott blockbusterekről beszélhetünk, másrészt pedig összesen három darab alkotással büszkélkedhet, mint direktor. (Producerként ugyan egy igazán kivételes vígjátékot is köszönhetünk neki az Alul semmi képében, amiben Tom Wilkinson és Robert Carlyle alakították a főbb karaktereket.) Legutóbbi rendezői munkája – ami esetében még a forgatókönyvet is ő jegyezte –, Az örökbeadás tavaly készült el, hazánkba viszont csak most kerül mozikba, méghozzá nem is akárhogy! A film előtt egy animációs rövidfilmet is levetítenek, amit a Balázs Béla-díjas művész, Ulrich Gábor készített.
Habár kicsit csaltunk azzal a megfogalmazással, hogy animációs rövidfilmnek neveztük Ulrich új alkotását, a Dűnét, hiszen pontosabban körülhatárolva egy absztrakt, avantgardista stílusjegyeket felvonultató rövidfilmről beszélhetünk. Félreértés ne essék, a cím ne tévesszen meg senkit; ez a Dűne nem a most októberben szintén mozikba került, Denis Villeneuve rendezte Dűne. Ulrich ebben az alkotásában is erősen épít a hangokra és a zörejekre, kevésbé a képi világra.
A hangi szegmens sokkalta dominánsabb szerepe miatt – valamint az avantgárd művek lételemüket tekintve is – a pillanatnyi benyomásra, az érzékek felpezsdítésére, illetve a hagyományos, bevett formák felbontására helyeződött a nagyobb a hangsúly. A Dűnét Pasolini Az örökbeadás című filmje előtt élhetjük át a vásznakon, amely december 23-től érhető el a hazai mozikban.
Kiemelt kép: Az örökbeadás (Fotó: Mozinet)