Június közepén zárta 37. évadát a Karinthy Színház, melyben a nők kaptak fontos szerepet. A szezont Oscar Wilde komédiájával, a Bunburyvel kezdték, ezt követően jött a Margarida asszony, Balázs Andrea első monodrámája, majd Földes Eszter visszatért a színpadra, méghozzá egy friss darab, A baba főszerepében. Láthatta a közönség Alízt is Csodaországban, végezetül pedig három női sors elevenedett meg a Káosz című kortárs műben Botos Éva, Bozó Andrea és Szávai Viktória briliáns játékában. A soron következő idényt a „férfiak visszavágnak” jelige mellett egy magyarországi ősbemutatóval, egy fergetegesnek ígérkező francia komédiával kezdi az újbudai teátrum.
A színházban június 14-én tartották Laurent Baffie Lököttek című komédiájának olvasópróbáját, melyet a teátrum alapító igazgatója, Karinthy Márton nyitott meg, és köszöntötte az új, és visszatérő művészeket. Az előadás rendezője Kelemen József, aki most első ízben dolgozik a társulattal. A Radnóti Színház színésze jól ismeri a „másik oldalt”, hiszen több mint húsz éve rendez is, színpadra vitt számtalan előadást már a kaposvári Csiky Gergely Színházban (ahol közel 30 évig a társulat tagja volt), Zalaegerszegen, Debrecenben, és a Thália Színházban is. Otthonosan mozog a gyerekeknek szóló darabok és a komédiák világában, ez utóbbi tapasztalatára pedig nagy szüksége is lesz, ugyanis Baffie idehaza még sosem játszott műve az olvasópróba alapján eszméletlenül pörgősnek ígérkezik, amiben egyik poén sem csúszhat egy másodpercet sem.
A francia humorista darabját Vajda Anikó fordította, ezt Kelemen József a dramaturggal, Perczel Enikővel közösen dolgozta át. A próbán elhangzott, hogy több helyen is rövidebbre, feszesebbre húzták az anyagot, illetve a nagyon franciás utalásokat, utca- és helyszínneveket is kihagyták, ezzel hozzák közelebb a magyar nézőkhöz a cselekményt. A Neil Simon, Ray Cooney és Georges Feydeau humorát idéző színdarab helyszíne egy váróterem, ahol a székeket szép lassan feltöltik a pszichológushoz érkező páciensek. A Godot-ra várva parafrázisaként is emlegetett komédiában hat ember történetét ismerhetjük meg, és miközben mindannyian várnak valakire, aki majd helyettük megoldja a problémáikat, beszélgetni kezdenek.
A hat beteg egytől egyik valamilyen kényszerbetegségben, enyhe vagy éppen súlyosabb Tourette-szindrómában szenved. A rendező alaposan utánajárt ennek a betegségnek, számtalan cikket elolvasott, és videót is megnézett ahhoz, hogy képet kapjon arról, mennyiben több vagy bonyolultabb ez a rendellenesség a puszta káromkodásnál, amivel ezt sokszor azonosítjuk. Mint mondta, a Tourette-szindrómás emberek mások mint az elmebetegek, nekik ugyanis van betegségtudatuk, és emiatt mindent meg is tesznek azért, hogy az akaratlan mozdulatokat, kiadott hangokat visszatartsák. Ez pedig rengeteg energiát emészt fel.
A hat szereplőt a Karinthy Színházban először játszó illetve a közönség számára már jól ismert színészek alakítják. Papp János játssza Fredet (aki káromkodik), Marton Róbert Vincent-t (aki kényszeres számoló), Baronits Gábor Bobot (aki retteg a vonalaktól), Pápai Erika Marie-t (aki attól fél, hogy elfelejtett valamit és emellett kényszeres mozdulatai is vannak), Balázs Andrea Blanche-t (aki retteg a kórokozóktól), Tenki Dalma Lilyt (aki mindent megismétel), Vertig Tímea pedig az egyetlen „normális” figurát, az orvos asszisztensét alakítja.
Még az olvasópróba elején bemutatták a díszlet- és jelmezterveket. Kelemen József elmondta, hogy a helyszín egy loft lakásból átalakított magánrendelő várószobája, ami letisztult és világos lesz, hogy a színészek könnyen érvényesülhessenek benne. A díszletet Bujdosó Nóra tervezte. A jelmezekről is láthattak terveket, vázlatokat a színészek, Cselényi Nóra munkáját dicsérik majd az elkészült ruhák. Az olvasópróbán kivételesen nem a rendező, hanem a színészek olvasták fel a darabot élesben, Kelemen Józsefre csak az átkötő szövegrészek és az instrukciók maradtak ezúttal. Ennek egy egészen egyszerű technikai oka van, annyira pörgős a darab, hogy rengetegszer vágnak egymás szavába a szereplők.
A Lököttek humorát tényleg a rendkívül feszített tempó, a gyors, adok-kapok szerű párbeszédek adják. A darab szórakoztató jellegének erősségét mutatja, hogy már az olvasópróbán ültek a poénok, és sokszor kellett a nevetés miatt pár pillanatra megállniuk a színészeknek. A darab bemutatója 2019 szeptemberében lesz a Karinthy Színházban, és ha olyan vicces lesz, mint amilyen az első próbán volt, a nézők készülhetnek a rekeszizomlázra.
Jasinka Ádám írása
Kiemelt kép: Kelemen József, Papp János és Balázs Andrea (fotó: Gabaworks)