Február 2-án szimfonikus koncertet ad a Magyar Állami Operaház Zenekara, amelyen Holst Planéták című nagyszabású műve mellett Elgar Gordonkaversenye, Britten Változatok és fúga egy Purcell-témára című darabja is elhangzik. Az estet David Coleman dirigálja, aki Celebremus címmel ünnepi nyitányt is komponált az alkalomra, a koncert szólistája pedig Santiago Cañón-Valencia, nemzetközi hírű csellóművész.
Gustav Holst az I. világháború alatt komponálta Planéták című héttételes, grandiózus zenekari szvitjét, amelyet asztrológia iránti érdeklődése ihletett. A nagyzenekarra – és az utolsó tételben női karra – írt, monumentális mű az 1918-as ősbemutató óta rendkívül népszerű. A Jupiter tétel középső, ünnepélyes dallamára született meg az ’I Vow to Thee, My Country’ című brit hazafias himnusz, a vészjósló, fenyegető Mars tétel pedig számos feldolgozást élt különböző könnyűzenei műfajokban, hatása pedig több filmzenében felfedezhető John Williams Csillagok háborújájától Hans Zimmer Gladiátorjáig, míg Jerry Goldsmith Nyolcadik utas: a Halála a Szaturnusz tétel főtémájával mutat rokonságot. A szünet előtt elhangzó Gordonkaverseny, Edward Elgar kései remekének 1919-es premierje már kevésbé szerencsétlen csillagzat alatt született. Több mint négy évtized és a briliáns ifjú csellista, Jacqueline du Pré kellett ahhoz, hogy a mű elfoglalja méltó helyét Elgar életműve egyik csúcsán és mint a nemzetközi komolyzenei élet egyik legtöbbet játszott gordonkaversenye. A csaknem félórás, négytételes műből Yo-Yo Ma, Steven Isserlis, Várdai István és Sol Gabetta is készített felvételt, a Magyar Állami Operaházban pedig egy hasonlóan tehetséges, fiatal kolumbiai szólista, Santiago Cañón-Valencia tolmácsolásában lesz hallható, aki számos rangos zenei versenyen ért el kiemelkedő helyezést.
A hangversenyt két rövidebb, nem kevésébé izgalmas darab vezeti fel. Benjamin Britten Változatok és fúga egy Purcell-témára című darabját eredetileg egy, a zenekar hangszereit bemutató dokumentumfilmhez komponálta 1945-ben. Britten a 15 perces mű variációi alapjául Henry Purcell 1695-ös Abdelazer-szvitjének második, rondó tételét választotta. Az alkalmanként narrációval is kiegészülő, népszerű darab ismerős lehet többek közt Wes Anderson 2012-es Holdfény királyság című filmjének nyitójelenetéből, míg az eredeti Purcell-téma a Büszkeség és balítélet 2005-ös filmfeldolgozásának báli jelenetében is hallható. Az est karmestere, David Coleman komponistaként is tevékeny: 2023-ban a Caleidoscope című művét az OPERA zenekar rézfúvósainak dedikálta, egy évvel később az ütősök mutatták be Dancing Percussion című alkotását. Most az OPERA angolszász évadának tiszteletére írt ötperces nyitányt nagyzenekarra és női karra. Az alkalom ünnepi jellegét hangsúlyozó Celebremus című darabban megjelennek a magyar és az angol nemzeti himnusz motívumai ugyanúgy, mint a nyitányt követő Britten-kompozíció egyes elemei.
Kiemelt kép: David Coleman és Santiago Cañón-Valencia (Fotók forrása: OPERA)