A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház tánctagozata, a Kecskemét City Balett Szőllősi Krisztina, Földes Milán, Nagy Nikolett és Pavlaszek László főszereplésével február 25-én a Nemzeti Táncszínházban mutatja be a Lotus Projekt nevű előadását.

A Kecskemét City Balett sajátos koreográfiai nyelvezetét erős színházi érzékenység, a szabad asszociáció áramlása, valamint éles szellemesség és találékonyság jellemzi, melyet egyértelműen Barta Dóra karakteres elképzelései és munkái határoznak meg. Az új bemutató az alkotóktól megszokott mára már művészi kézjegyükké vált értékeket alapul véve, de ugyanakkor új impulzusokkal kiszélesítve ad még több teret és egy teljesen új dimenziót az alkotni vágyó energiának. A kortárs tánc és mozgásművészet mellett a színpadi produkció egyik igen fontos eleme a díszlet, amely megágyaz a dramaturgiai helyzeteknek, és együttműködik a különböző változási folyamatokkal, jelenetekkel. Praktikussága mellett fontos cél, hogy művészeti üzenetével hozzáadjon a darabhoz, szabad asszociációknak nyisson teret. Ez a vizuális világ válik majd teljessé a jelmezekkel, térben, időben, táncban, és bont éppen olyan tisztán és átütőn ragyogó virágot, mint a lótusz.

A kecskeméti Katona József Színház (fotó: hirosertek.hu)

A lótuszvirágot számos kultúra – különösen a keleti vallások – a tisztaság, a megvilágosodás, az önregeneráció és az újjászületés szimbólumának tekintik és tisztelik. A buddhizmus szerint a lótusz a tisztaságot, a spirituális ébredést és a hűséget jelképezi. Buddhát számos esetben lótuszvirágon ülve ábrázolják. E képi megfogalmazás egyértelmű üzenete annak, hogy földi életünk legfőbb célja: a függetlenség az anyagi világtól, felülemelkedés az élet béklyóin, egy fájdalom nélküli világ könnyedsége, azaz a végső megvilágosodás. Ezek után nem meglepő, ha különleges élete kapcsán e csodálatos növény szimbolikus jelentéssel is bír. Hiszen születése, mindennapi élete egészen a szirombontásig tökéletes analógiát mutat az emberi élet szakaszaival. Mindennapjaink során mindannyian megtapasztaljuk talpunk alatt az egyre csak lefelé húzó sarat. De kiteljesedni, saját életünket virágra borítani csak akkor tudjuk, ha nem engedünk a mindennapi élet nehézségeinek és tiszták tudunk maradni, felül tudunk emelkedni a mindennapi élet szennyén és mocskán. Éppen úgy, mint a lótusz. A lótusz megmutatja, hogy a zavaros, sötét, gondterhes világból és a legreménytelenebb helyzetből is ki lehet törni és megtalálhatjuk a harmóniát, a lelki békét.

Az előadás koreográfusai Barta Dóra, Elias Lazaridis, Szőllősi Krisztina és Katonka Zoltán. A díszlet- és jelmeztervezők Tihanyi Ildi és Barta Dóra. Az előadás Szőllősi Krisztina, Földes Milán, Nagy Nikolett és Pavlaszek László főszereplésével valósul meg, mellettük Varga Lottit, Raj Martint, Salvatore Paonessát, Szigethy Norbertet, Gömöri Laurát, Emanuele Co-t, Lajter Esztert, Hoggmann Lucát és Bakonyi Jusztinát láthatja a közönség.

Kiemelt kép: A Kecskemét City Balett Anna Karenina című előadásban (Fotó: Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház)