Az emberiség mindig is megmagyarázhatatlan késztetést érzett a rejtélyek megoldására, amely a szórakoztatóiparra is ugyanúgy igaz, mint az élet többi területére. Temérdek olyan sorozat és film készült már, amely a misztikumra építve próbálta beszippantani a közönséget és előszeretettel fókuszáltak a gyilkosságra, játszottak el bennük olyasfajta kérdésekkel, hogy ki követte el a bűntettet és mi volt az indíték. Ennek a műfajnak az egyik leghírhedtebb képviselője egy angol írónő, Agatha Christie, aki többek között olyan legendás művekkel írta be magát a történelembe, mint a Gyilkosság az Orient expresszen, a Halál a Níluson és Az ABC-gyilkosságok. Regényeinek legismertebb alakjai egy belga detektív, a kackiás bajszú Hercule Poirot és egy eszes hölgy, a mindig az események középpontjába csöppenő Miss Marple, de nem csak az ő nyomozásaik képesek megdolgoztatni a zsáner kedvelőinek szürke kis agysejtjeit, Christie más alkotásai is méltán tettek szert a krimikedvelők szimpátiájára: ilyen a Tíz kicsi néger és a Váratlan vendég is. Utóbbi eredetileg színdarabnak készült, 1958-ban így is jelent meg, majd 1999-ben egy ausztrál zsurnaliszta és író Charles Osborne átdolgozta azt regénnyé, az alapanyag pedig meghódította a világ színpadait, Magyarországot is beleértve. Ezúttal a Győri Nemzeti Színház művészei formálták a maguk képére ezt a kortalan klasszikust.
A krimi koronázatlan királynőjének alapkoncepciója alaposan megmerítkezett a misztériumban, hiszen történetének középpontjában egy magányos utazó áll, aki a sűrű köddel beborított Dél-Wales kihalt útjain autózva árokba csúszik a kései órákban, így nem tehet mást, mint gyalogszerrel útnak indul segítséget találni. Szerencséjére talál is egy magányosan álló villát a közelben, ám hamar rájön, hogy valójában peche van, amikor a tárva-nyitva álló ajtón belépve egy tolószékes embert talál… holtan. Hogy miért nem rohan el azonnal és értesíti a rendőrséget? Hogy mi köze van az egészhez egy titokzatos, vonzó szőke nőnek? Hogy ki követte el a bűncselekményt? Hogyan reagál majd az elhunyt férfi családja az esetre? A szerelem, a hűség, a bosszú erősebbek az igazságnál? Ezekre a kérdésekre számos rendező adott már választ a Föld teátrumaiban, a győri társulat esetében pedig a Jászai Mari-díjas érdemes művészünkre és egyben a Győri Nemzeti Színház igazgatójára, Forgács Péterre hárult a megtisztelő feladat, hogy Galambos Attila és Szente Vajk fordításából dolgozva bemutassa nekünk a rejtélyt, és természetesen annak rendkívül fordulatos, gyakran hátborzongató megoldását is.
Ahogyan Agatha Christie minden más műve, a Váratlan vendég is egy precízen megtervezett, meghökkentő eseményekkel és fokozatosan lelepleződő jellemekkel teli krimi, amelynek győri változata olyan színészeket vonultat fel, mint a rejtelmes idegen képében tetszelgő Sárközi József (Portugál, Úri muri, Csoda, Makrancos Kata, Sirály), az elhunyt feleségét megformáló Mózes Anita (Elisabeth, István, a király, Jézus Krisztus szupersztár, Mágnás Miska), további szerepekben látható még Janisch Éva, Ungvári István, Bródy Norbert, Agócs Judit, Kurucz Dániel, Posonyi Takács László és Klinga Péter. Ahogyan azt az aktuális színházi évad bejelentésekor Forgács Péter elmondta, a mottó a „Korok és történetek”, amibe a leírtak alapján tökéletesen belepasszol a világhírű angol írónő nem várt látogatója is.
A Győri Nemzeti Színház február 8-án mutatja be a Váratlan vendéget a Kisfaludy teremben és bár a nyomokban gyilkosságot, gyarló emberi érzéseket és talányokat is tartalmazó eseménydús történetre hívás nélkül nem lehet betoppanni, azonban online vagy személyesen történő jegyváltás után bárkit szeretettel lát egy misztikummal teli este erejéig a győri társulat. Legyen az Agatha Christie-rajongó, krimiszerető, színházbarát, a szabadidejét optimálisan eltölteni kívánó kultúrember vagy szimplán csak olyasvalaki, akit le lehet kötni két felvonás erejéig a feszültségkeltéssel, az egymásra építkező izgalmas történésekkel, finom színészi játékkal, váratlan és várt fordulatokkal.