Nemrég zajlott le az idei Magyar Mozgókép Fesztivál, vagyis a MOZ.GO három helyszínen, amelyek közül Káel Csaba kormánybiztos, Fülöp József MOME rektor és Pesti Ákos mozgóképipari kormányfőtanácsos Veszprémben ismertették annak a cselekvési programnak a tervezetét, amelyet a magyar animáció fejlesztésének érdekében indítottak. A hazai animációs szakmai szervezetekkel és fő piaci szereplőkkel közösen kidolgozott kezdeményezés egyik fő célja, hogy „az iparág szabályozási rendszerének kereteit biztosító Filmtörvényben az animáció kortárs és korábban nem kezelt alkalmazási és megjelenési formái megfelelő módon szerepeljenek”, továbbá hogy erősítsék a „fenntartható piaci és kulturális szemléletet, valamint az iparági ökoszisztémát”, kiemelten foglalkozva „az új formátumú, transzmediális és immerzív tartalmak fejlesztésével, gyártásával és forgalmazási támogatásának lehetőségeivel, a szakember utánpótlásával és az ágazat jövőjét biztosító tehetségek gondozásával”.

A cselekvési program mögött állók szerint a szakterület átfogó fejlesztését nemcsak a piaci igények, hanem a mesterséges intelligencia térhódításával járó robbanásszerű technológiai fejlődés is szükségessé teszi. Fülöp József ekképpen fogalmazott: „Az animációnak – az élő szereplős filmekhez képest – megvan az a lehetősége, hogy az emberek fantáziáját megragadva, minden olyat meg tud jeleníteni, ami a valóságunknak nem kézzelfogható része. Lassan több évtizede a világ, amelyben élünk, egyre inkább a képekről, mozgóképekről szól. Így az animáció a kommunikációnk szerves elemévé vált, animációs jeleket küldözgetünk egymásnak nap mint nap. A tudományos eredmények bemutatásától kezdve a hétköznapjainkig mindenhová befészkelte magát az animáció, s nagyon könnyen és eredményesen alkalmazható kommunikációs eszközzé vált mindannyiunk kezében.” A kezdeményezés komolyságát jól mutatja, hogy a cselekvési program kidolgozásában részt vett a kormánybiztos stábján kívül többek között a Magyar Animációs Producerek Szövetsége, a Magyar Animációs Alkotók Egyesülete és a – hazai képzésben kulcsfontosságú – MOME vezetői is. 

A magyar animáció minőségét és sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint Magyarország Oscar-nevezettje, a Kojot négy lelke, Budai Flóra Anna Arany Pálma-díjas kisfilmje, a 27, valamint a cannes-i filmfesztiválon debütált A legértékesebb áru, ami az Oscar-díjas Michel Hazanavicius rendezésében készült a Kecskemétfilm Stúdió közreműködésével. 

Kiemelt kép: Fülöp József, Káel Csaba és Pesti Ákos a Magyar Mozgókép Fesztiválon (Fotó: MOZ.GO)