Amikor először olvastam a Soharóza új bemutatójáról, Az Ügyről, nem igazán tudtam összerakni a képet. Azt túlzás lenne állítani, hogy az általam látott egyetlen előadásuk, a Pájinkás János után ismerem a munkásságukat, de ennek köszönhetően volt már némi fogalmam arról, mit is csinál ez az együttes, vagyis inkább zenei formáció.

Különleges dolgokat. A Soharóza ugyanis nem egy szokványos kórus, október közepén bemutatott Az Ügy című produkciójuk alapján az egyedi jelzőt elég vastagon alá is húzhatjuk velük kapcsolatban. A Trafóban látható színházi catwalk-show ugyanis olyan formanyelvet használ, ami már önmagában is kiemeli az évadról évadra készülő több tucat új előadás közül. A történet, a megvalósítás pedig fenn is tartja ezt, magasan az átlagosság felhői fölött.

Jelenet Az Ügyből (fotó: Kovács Márton)

Az Ügyben dalok köré épített életképeket látunk, embereket, embertípusokat, időseket és anyákat, gazdákat és építkezőket, különféle alakokat, akiket egy valami összeköt, mindannyian a bürokrácia útvesztőjében barangolnak. Hogy megtalálják-e a kiutat az ügyintézés borzasztóan sarkos, szabályok közé szorított szűk falai közül? Nos, amíg ezt ilyen fergeteges stílusban teszik, ne is szabaduljanak.

Jelenet Az Ügyből (fotó: Németh Mónika)

Halas Dóra, Nagy Fruzsina és Bartha Márk ugyanis fogták Kodály Zoltán népdalgyűjteményének egy részét, és aktualizálták, a lehető leghétköznapibb környezetbe adaptálták és olyan új verseket, szövegeket költöttek hozzájuk, hogy a közönség könnyre fakadt a nevetéstől. Miközben néha a legváratlanabb pillanatokban bukkantak elő igaz, emberi érzések, felsejlettek társadalmi problémák. A humor azonban végig domináns maradt, és a mindenkit érintő, felidegesítő problémákról ilyen viccesen nem is tudom, beszélt-e már valaki. A rímeknél csak a jelmezek voltak bódítóbbak, nemes egyszerűséggel fogalmazva, fantasztikusak. Nagy Fruzsina kollekciói hűen a catwalk-show megnevezéshez, egy ízig-vérig profi divatbemutató során tárulnak a nézők szeme elé. Lehetetlen vállalkozás lenne szóban visszaadni, amiket láttunk. A sárgacsekk kisestélyik, a telekrajz-szoknyák, a papírkivágott öltönyök, a BMW-motor bőrszerelés, vagy a “kerékbilincselt” görkorcsolya impulzív és sokszínű, itthon talán még sosem látott jelmeztervezői kreatívságot mutat.

Jelenet Az Ügyből (fotó: Kovács Márton)

A díszlet Balázs Juli munkája. Most ugyan kevesebb hangsúlyt kap, de így is szót érdemel, a divatbemutató résztvevői ugyanis egy nagy irodai gépből lépnek elő, egy hatalmas nyomtató-iratmegsemmisítőből, ami csak úgy ontja magából a színes, háromdimenziós, rendre dalra fakadó figurákat. Reméljük, nem fogy ki a patron, és még sokáig nyomhatják ezt a különleges színházi szórólapot. Ha viszont mégis kiürülne, a terjesztéssel akkor sem lesz gond, mert akárcsak egykor a népdalok, ez Az Ügy is szájhagyomány útján terjed majd.

Jelenet Az Ügyből (fotó: Kovács Márton)

Kiemelt kép: Jelenet Az Ügyből (fotó: Kovács Márton)