Áprilisban több mint két héten át komoly- és könnyűzenei, irodalmi és színházi programok teszik még a megszokottnál is színesebbé és pezsgőbbé a fővárosi kulturális életet. Április 5-én veszi kezdetét a 2019-es Budapesti Tavaszi Fesztivál, mely az elmúlt évtizedek alatt Európa egyik legnépszerűbb összművészeti eseménysorozatává érett. Az idei fesztivál 18 napja alatt a koncerttermektől kávézókig a legkülönfélébb helyszíneken élvezhetjük a magyar és nemzetközi kultúra sokszínűségét.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál programkínálatának idén meghatározó, szervező témája az orosz kultúra. Világhírű orosz művészek érkeznek a fővárosba, színpadra kerülnek ismert és a köztudatba kevésbé beágyazott művek, és kerekasztal-beszélgetést is szerveznek neves alkotókkal, hogy teljesebb képet kaphassunk az orosz lélekről. A Sztalker Csoport olvasásnépszerűsítő projektjével, a POKET-tel közösen megvalósuló beszélgetésre április 15-én este 7 órakor a Premier Kultcaféban kerül sor. Viktor Pelevin Kristályvilág című regénye kapcsán fejtegeti majd az orosz lélek mibenlétét Vecsei H. Miklós, ifj. Vidnyánszky Attila, M. Nagy Miklós műfordító és Kozma András dramaturg. A program ingyenes, de a helyszín befogadóképessége korlátozott, így érdemes időben érkezni.

Vecsei H. Miklós és ifj. Vidnyánszky Attila (fotó: Várady Nikolett)

A beszélgetést követően pár nappal később, április 17-én különleges produkció, a Tizenkét szék koncertszínházi előadás premierjét ünneplik a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a TRIP Hajón. A talán legnépszerűbb orosz szerzőpáros Ilf-Petrov szatíráját Magyarországon még nem látott módon dolgozzák át Magács László rendezésében. A Tizenkét székben 12 dalt hallhat majd a közönség, melyek 12 képben elevenednek meg a színpadon. A dalok szövegét Závada Péter írta, a zenéket Ratkóczi Huba komponálta. A dalokat összekötő pici szkeccseket pedig a regény nyomán a színészek attitűdjének megfelelően Vecsei H. Miklós írta. A jelmezeket a bravúros anyaghasználatáról, ötletes megoldásairól híres Nagy Fruzsina tervezte, az előadás dramaturgja pedig a sorozatokon, filmeken is dolgozó Divinyi Réka.

A Tizenkét szék olvasópróbája (fotó: Kiss Zsuzsanna)

„A Tizenkét szék az egyik kedvenc gyerekkori regényem, és azt érzem, hogy ez most tökéletesen leírja a mi világunkat is” – meséli a Deszkavíziónak a rendező, Magács László. „Beszéltem a Budapesti Tavaszi Fesztivál csapatával, hogy érdekes lehet-e számukra ez a történet, és nagyon nyitottak voltak az ötletre. Ez ugyanis nem színházi előadás, hanem koncertszínház lesz, amiben nagyon erős színészi jelenlétek vannak, de a zene dominál. Nagy szerencse, hogy mindegyik színész, akit megkerestem, azonnal igent mondott.”

A 20. század első felében alkotó szerzőpáros Ilja Ilf és Jevgenyij Petrov kultikus műve, a Tizenkét szék című regény 1928-ban jelent meg először orosz nyelven, és hatalmas siker lett. Nem is csoda, hiszen szatirikus látásmódjuknak köszönhetően a szerzők úgy mutatták be a kor társadalmát, a mindenki által ismert, folyamatosan a kiskapukat, egyszerű megoldásokat kereső embereket és az alapvető emberi tulajdonságokat, hogy közben szórakoztatták az olvasót. A történet főszereplője, Osztap Bender egy nincstelen, minden hájjal megkent férfi, akinek egyetlen célja van az életében, mégpedig hogy minél könnyebben meggazdagodjon. Ilf és Petrov a nem várt népszerűség hatására megírták a Tizenkét szék „folytatását”, ám a trilógiának tervezett ciklusból csak két regény készült el.

A Tizenkét szék olvasópróbája (fotó: Kiss Zsuzsanna)

A Tizenkét szék 1935-ben került nyomtatásba hazánkban, Gellért Hugó fordítását a Nyugat közölte. Az első színpadi feldolgozásra negyedévszázaddal később, 1959-ben került sor az Ifjúsági Színházból lett Petőfi Színházban. A két játszóhellyel is rendelkező fővárosi teátrum kamaraszínpada, a külön nevet viselő Jókai Színház a magyar dráma otthona volt az ’50-es években, míg a nagyszínpadon a külföldi szerzők műveivel ismerkedhetett meg a közönség. 1958 után ismét megjelentek a repertoáron a szovjet és népi demokratikus országok drámái, ennek a szellemiségében adaptálták színpadra a Tizenkét szék című regényt. Osztap Bendert Agárdy Gábor keltette életre. Ilf-Petrov műve ritka vendége a színházaknak, a magyarországi ősbemutató után még kétszer, 1970-ben Miskolcon (fsz: Makay Sándor) és 2016-ban Győrött (fsz: Ungvári István) került színpadra.

A Tizenkét szék olvasópróbája (fotó: Kiss Zsuzsanna)

Idén áprilisban az eddigi három, alapvetően prózai feldolgozástól eltérően koncertszínházi produkcióként láthatja a közönség a Tizenkét széket, a főszerepben a Vígszínház fiatal színművészével, Vecsei H. Miklóssal és a teátrum oszlopos tagjával, Hegedűs D. Gézával. A sokszereplős történetet mindössze öten játsszák majd, így Vecsei és Hegedűs mellett Rába Roland, Láng Annamária és Bodóczy Zoltán zenész több figura bőrébe is belebújik majd.

Láng Annamáriának most március végén volt a legújabb bemutatója, a Miskolci Nemzeti Színházban ő játssza Portiat a Mohácsi János rendezte A velencei kalmárban. Akárcsak ebben a szerepében, a 2018 végén debütált Jóembert keresünkben is egy olyan nőt játszik, aki férfiként is színpadra lép. A TRIP Hajó produkciójában, a Tizenkét székben annak ellenére, hogy több karaktert is megformál majd, csak női szerepet ölt magára. „Az évadban már voltam kétszer férfi, örülök, hogy most csak nő lehetek (nevet). Érdekes lesz, hogyan tudjuk majd ezt a sok figurát pillanatok alatt felmutatni, hogyan áll majd össze a történet ebből a sok pici, groteszk helyzetből és milyen lesz énekhanggal kifejezni azt, amit máskor prózában oldanánk meg” – árulta el a Deszkavíziónak a színésznő.

A Tizenkét szék ott veszi kezdetét, amikor Klavgyija Ivanovna infarktust kap, de mielőtt bekopogna érte a vég, megvallja a vejének, hogy a szovjethatalom elől egy régi ülőgarnitúra egyik darabjába rejtette a családi briliánsokat. Azt azonban már nem tudja megmondani, melyik székbe a tizenkettő közül. A férfi a székek nyomába ered, a kincs szaga pedig odavonzza hozzá a vállalkozó szellemű papot, Fjodor atyát és a jóképű szélhámost, Osztap Bendert. A hajsza tizenkét „oroszos” dalban bontakozik ki a nézők előtt. A zenéről a színészek és a muzsikusok gondoskodnak, akik erre az alkalomra fel is vették az Ilfpetrov nevet. Hogy sikerül-e megtalálni a kincseket rejtő széket, április 17-én és 18-án este kiderül a TRIP Hajó színpadán.

Jasinka Ádám írása

Kiemelt kép: A Tizenkét szék olvasópróbája (fotó: Kiss Zsuzsanna)