Elérkezett az évnek az az időszaka, amikor a színházak sorban bejelentik, milyen bemutatókkal várják nézőiket jövőre. A teátrumok évadterveit ide kattintva böngészhetitek át.
A Győri Nemzeti Színház idén hét nagyszínpadi és négy kamaratermi előadással várja majd közönségét, illetve három produkcióval készülnek a gyermekeknek is. A 2022/23-as évadban klasszikus prózai színművekkel éppúgy találkozhatunk, mint a zenés műfaj minden ágával (opera, musical, balett, operett).
Az évadot a modern komédia ősatyjának remekművével nyitják, mellyel a négyszáz éve született Molière előtt is tisztelegni kívánnak. A képzelt beteg parádésan karikatúrázza öncsalásainkat: kifiguráz és nevettet, miközben a családfő, Argan problémái saját, kusza mindennapjaink része. Betegsége kiszámíthatatlan, bemérhetetlen és legfőképp megfellebbezhetetlen, a betegség gyógyítása végeérhetetlen, következésképpen a család élete a pokolihoz közelít. Fiatal felesége álságosan együttérző, lánya és barátai őszinték, az orvosok pedig szívesen orvosolnak bármit. A Győri Balett Henrik Ibsen egyik leismertebb művét, a Peer Gynt című drámai költeményt adaptálja színpadra. Az apátlan, a család jó hírnevét visszaszerezni alkalmatlan fiú a mesék világában él, önámítása és színes fantáziája megvetetté és kitaszítottá teszi. A soron következő bemutató a legjelentősebb német drámaíró, Schiller legszívhezszólóbb szerelmi drámája, az Ármány és szerelem, amely pontosan arról szól, amit a cím sugall: egy eszményinek ígérkező szerelem lesz semmivé a környezet előítéleteinek tüzében. A dráma mélyén húzódó szálak a társadalmi nyomás, a lelki kiszolgáltatottság és az egyén boldogságkeresésének keresztmetszetében találkoznak.

Bakos-Kiss Gábor (fotó: Steindl Gabriella)
Dickens viktoriánuskori ifjú hősének történetét Lionel Bart álmodta a világ musicalszínpadaira. A Viktória-korabeli Anglia viszontagságos világában felnövő kis Olivér hányattatott sorsa végül jóra fordul, a nézők pedig végigkövethetik útját az árvaháztól, a tolvajbanda tagjaként rabló csibészen át, a rendezett körülmények között megnyugvó kisgyerekig. Az évad operabemutatója Verdi szenvedélyben és slágerekben bővelkedő műve, a Rigoletto lesz. Az udvari bolond cinikus megjegyzésekkel illeti a hátuk mögött felszarvazott férjeket, megcsúfolt apákat, kiknek lányait a herceg elcsábította. A magas lóról azonban hamar leesik, amikor civilben ártatlan lánykája, Gilda – akit a világ fertője elől bújtatott – szerelmes lesz a hercegbe. Móricz Zsigmond Barbárok című novellájának szövegét igaz történésekre alapozta: jó krimikhez híven, a történet valódisága hozzájárul egy élményekben gazdag utazáshoz az igazságkeresés útján. A dokumentarista stílus élességével közvetített dráma, egy apa és fia irigységből elkövetett gyilkosságának hiábavalóságát ábrázolja. Az évadot a Nagyszínpadon Lehár Ferenc nagyoperettje, A víg özvegy zárja. A történet egy párizsi szerelem eseményeit meséli el, amely egy dúsgazdag özvegy és egy bohém szívtipró között bontakozik ki. A politika és a pénz világa a háttérből irányítja az eseményeket, miközben a fordulatos történet során láthatjuk két szép, azonban magukat valóságos bálványokként kezelő ember megszelídülését az egymásra találásban.
A Kisfaludy teremben az Esőember története kel életre, amelyet nem csak a színpadokról, hanem Barry Levinson négy Oscar-díjat nyert filmjéből ismerhetünk. A dráma a szeretet felé vezető útról szól, arról a felszabadulásról, amit a materialitás levetkőzése jelent. Dér András Mindenkinek mindene című darabja Boldog Apor Vilmos püspök alakjának állít emléket, aki szeretetben nevelkedett, szeretetet adni képes emberek nagyságával élte az életét, önzetlenül és elhivatottan. A dráma mozaikszerűen építkezik, jelenetei a filmes és a színházi eszközöket ötvözik bemutatva a püspök életének fontosabb történéseit gyermekkortól haláláig. Huszonkét év után újra megnyitotta kapuit eredeti helyén a Padlásszínház, a Czuczor Gergely utca 30-ban. Itt kerül bemutatásra August Strindberg Erősebb című egyfelvonásos drámája, amelyet a szerző első házassága zátonyra futásakor vetett papírra. Az 1889-ben született műben két nő egymásnak feszülését, folyamatos státuszváltását követhetjük nyomon.

Szina Kinga és Agócs Judit, Az öldöklés istene című előadásban (fotó: Győri Nemzeti Színház)
A felnőtteknek szóló előadásokon túl három gyermek- és ifjúsági produkció is érkezik majd a következő szezonba: a Tom Sawyer kalandjai, a Jakabak és a Hanyistók. Az új bemutatók mellett műsoron marad az Elisabeth, a Puskás, a musical, A hőstenor, A padlás és a Primadonnák, valamint a Bohóckaland, a Minden jegy elkelt és Az öldöklés istene című kamaradarab.
A Győri Nemzeti Színház bemutatói a 2022/23-as évadban:
Nagyszínpad:
Molière: A képzelt beteg (komédia, rendező: Zakariás Zalán)
Győri Balett: Peer Gynt (balett, koreográfus: Velekei László)
Friedrich Schiller: Ármány és szerelem (dráma, rendező: Ivan Urivsky)
Lionel Bart: Oliver! (musical, rendező: Tóth Tünde)
Giuseppe Verdi: Rigoletto (opera, rendező: Zakariás Zalán)
Móricz Zsigmond: Barbárok (színmű, rendező: Szász János)
Lehár Ferenc: A víg özvegy (operett, rendező: Bakos-Kiss Gábor)
Kisfaludy terem:
Dan Gordon: Esőember (dráma, rendező: Pekka Laasonen)
Dér András: Mindenkinek mindene – Apor Vilmos (életrajzi dráma, rendező: Dér András)
Padlásszínház:
August Strindberg: Erősebb (dráma, rendező: Zakariás Zalán)
Gyermek és ifjúsági előadások:
Mark Twain: Tom Sawyer kalandjai
Jean-Claude Mourlevat: Jakabak
Kszel Attila: Hanyistók
Kiemelt kép: Pillanatkép a Győri Nemzeti Színház évadhirdető sajtótájékoztatójáról (Fotó: Huszár Gábor)