Elérkezett az évnek az az időszaka, amikor a színházak sorban bejelentik, milyen bemutatókkal várják nézőiket jövőre. A már eddig kihirdetett évadokat ide kattintva böngészhetitek át.
A Jászai Mari Színház a 2019/2020-as évadban a veszélyhelyzet kihirdetéséig mintegy 151 előadást tartott, az előadások látogatottsága 95 százalékos volt, a meghirdetett premierek sorában a Cabaret, a Szutyok, a Tesztoszteron, a Francia rúdugrás, a Vonat elé leguggolni, az Ádám almái és a Ha elállt az eső című előadások kerültek bemutatásra. A szezon utolsó premierjét, a Sebestyén Aba rendezésében áprilisra tervezett Részegek című tragikomédiát a színház a 2021/2022-es évadra tolja át.
A jelenleg rendelkezésre álló járványügyi információk birtokában a Jászai Mari Színház vezetése úgy döntött, hogy a Valahol Európában című musical bemutatójával 2020. augusztus 29-én nyitja meg az új évadot. A közkedvelt zenés darabot a teátrumban először dolgozó Szabó Máté rendezi, aki szerint a gyermeki lélek valós csodákra képes, „a fantázia a legnagyobb borzalom közepén is megteremthet egy gazdag, élményszerű világot. Dés László zenéje és a Nemes István-féle dalszövegek nem pusztán illusztrálják az eredeti történetet, hanem mélyebb, lélektani értelemben is referenciát nyújtanak hozzá.”
Ezt követi majd a Choderlos de Laclos regénye nyomán készült Veszedelmes viszonyok, amit Guelmino Sándor Veszprém után másodszor állít színpadra: „Én is azt gondolom, hogy rengeteg, ma is érvényes megfigyelés található a könyvben. Azon túl, hogy a történet bőven tartalmaz szerelemmel, intrikával, bosszúval átszőtt szálakat – ami eleve felkeltheti az olvasó vagy a néző érdeklődését –, rettentően bölcs a szerző, aki nagyon pontosan látta és láttatta az emberi működést, ezenkívül a humora is kiváló. A Veszedelmes viszonyok szereplői nagyformátumú, szellemes figurák – annak dacára, hogy mindeközben kiégettek és cinikusak, és sportból teszik tönkre mások életét vagy jó hírét. Utálod őket, közben viszont lenyűgöz, amire képesek.”
Szikszai Rémusz rendezésében, a Kamaraszínházban kerül majd bemutatásra az utóbbi évek egyik legsikeresebb olasz filmjének a színpadi változata: „A Teljesen idegenek azon kevés mozgóképes alkotás közé tartozik, amelyek színházi alapanyagnak is alkalmasak. Az adaptáció mindig nagy kockázattal jár, közben viszont sok izgalmat is tartogat: a színházi tér nem tudja maradéktalanul visszaadni azt, amire a kamera képes, a filmes vágások például nem jeleníthetőek meg a színházban az állandó szereplői jelenlét miatt. Viszont számos olyan színházi eszköz is van, amelyet pedig a film nem képes felidézni – egy film színpadi adaptációját ezeknek a különbségeknek a figyelembevételével kell létrehozni.” – árulta el a leendő bemutatóról a rendező, majd hozzátette: „Erősen foglalkoztat a darab témája: miért, miről és mennyit hazudunk a barátainknak (és persze saját magunknak), egyáltalán léteznek-e még olyan fogalmak, mint barátság vagy szerelem? Azért szeretem ezt a történetet, mert a saját korosztályom, a negyvenesek problémáit veti fel – mindenféle szinten.”
Az évad következő, nagyszínpadi bemutatóját, A revizort Fehér Balázs Benő állítja majd színpadra, aki így vélekedik a műről: „Gogol többször átírta a darabot, a különböző változatok közül eddig kettőt fordítottak le magyarra. Sokféle értelmezést tesz lehetővé, mint a zseniális darabok többsége. Olvasható politikai szatíraként, ami egy orosz kisváros korrupt és hatalmát mindenáron megtartani akaró tisztviselőiről rántja le a leplet. Vagy groteszk komédiaként, amelynek alakjai éleslátó kritikával vannak megfogalmazva.”
Természetesen nem hiányozhat az új bemutatók közül egy kortárs magyar darab, ez idén Tasnádi István Közellenség című „zenés uszítása” lesz, amely Heinrich von Kleist Kohlhaas Mihály című kisregénye nyomán készült. „Annak ellenére, hogy a történet több mint két évszázada íródott, nem múlik el az érvényessége, ma is ugyanolyan aktuális a kérdésfelvetése, mint 1810-ben – sőt, szerintem egyre aktuálisabbá válik. […] E mellett nagyon szeretem azt a szokatlan nézőpontot is, amelyet Tasnádi választott az ismert történet újramondására, a Közellenségben ugyanis Kohlhaas Mihály két lovának szemszögéből ismerjük meg az eseményeket. Ez az ötlet egyszerre játékos, teátrális és nagyon lírai, rengeteg lehetőséget rejt magában.” – nyilatkozta Vidovszky György, a darab rendezője, aki jövőre, a Pesti Magyar Színház után másodszor rendezi meg a drámát.
Az évadot Joe Orton darabja zárja majd, amely Guelmino Sándor második rendezése lesz a következő szezonban, ráadásul a szerzővel sem először találkozik a munkája során: „Tavaly a Jurányi Házban rendeztem egy előadást Joe Orton Mr. Sloane szórakozik című darabjából. Ekkor került a kezembe a szerző műveit tartalmazó kötet – Orton mindössze három egészestés darabot tudott befejezni tragikus halála előtt –, ebben találtam rá az Amit a lakáj látott című bohózatára, amelynek az 1969-es premierjét már nem is élte meg. Orton igazi fenegyerek volt, műveiben mindvégig arra törekedett, hogy lerántsa a leplet a hatvanas évek Angliájának társadalmáról.” – árulta el a rendező.
A Jászai Mari Színház a 2020/21-es évadban még fokozottabban fókuszál majd a gyermek és ifjúsági közönségnek kínált előadásaira: olyan produkciókat igyekeztek meghívni, amelyek a klasszikus gyermekszínházi témavilágot mutatják meg, ugyanakkor a műfajok megújítását tűzték ki célul. A Vaskakas Bábszínház Vuk történetét mutatja be egyfajta új, kiemelt tanulság szempontjából, Rumini kalandjai pedig szintén az iskolák tananyagát képezi már. Az évad figyelemreméltó, az ifjúsági közönségnek szóló előadását, Aliz történetét, a Budaörsi társulat hozza majd el a Jászaiba. A Kabóca Bábszínház óriásbábjai segítségével megelevenedő klasszikus monda is új színházi formában mutatkozik be a Csillaglépő csodaszarvas mítoszát feldolgozó előadásban. Tárnok Marica bábszínháza új vendég lesz a Jászaiban: kicsiknek szóló előadásában a Kisgömböc története interaktív formában elevenedik meg, az ifjúságnak szóló Kecskekatonaság pedig egy világháborús, megható történet feldolgozása élő zenével, különleges marionett technika segítségével.
A tatabányai Jászai Mari Színházbemutatói a 2020/21-es évadban:
Nagyszínpad:
Dés László – Nemes István – Böhm György – Korcsmáros György – Horváth Péter: Valahol Európában (musical, rendező: Szabó Máté)
Christopher Hampton: Veszedelmes viszonyok (játék az érzelmekkel, rendező: Guelmino Sándor)
Nyikolaj Vasziljevics Gogol: A revizor (komédia, rendező: Fehér Balázs Benő)
Tasnádi István: Közellenség (zenés uszítás, rendező: Vidovszky György)
Joe Orton: Amit a lakáj látott (a kulcslyukon át) (bohózat, rendező: Guelmino Sándor)
Kamaraszínház:
Paolo Genovese: Teljesen idegenek (keserédes komédia, rendező: Szikszai Rémusz) – ko-produkció a Vaskakas Bábszínházzal
Kiemelt kép: A tatabányai Jászai Mari Színház épülete (fotó: tatabányai Jászai Mari Színház)