Szakmai konferenciával és óriásbábos felvonulással vette kezdetét a mai napon az Abstract – I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivál, melynek során tíz ország mintegy tizenhárom előadását tekinthetjük meg az elkövetkezendő majd’ két hét alatt.
Újból Magyarországra látogat Duda Paiva (Bruce Maire) és Stephen Mottram (Az ejtőernyő/Nézd a labdát), Spanyolország és Románia két-két produkcióval képviselteti magát (előbbi: Akhilleusz és A lélek mechanizmusai, utóbbi: Gabi és a repülő nagypapa és Bennem a létra), de érkezik még a lengyel Groupa Coincidentia (A szitakötő), a francia Les Antliaclastes (Ámbra) és Olaszországból a magyar származású Olivia Molnar (Apró öngyilkosságok). Bizonyára nagy érdeklődésre tart majd számot a két Európán túli társulat produkciója is: a világhírű Janni Younge Hamlet-előadása Dél-Afrikából, az Idiotas Teatro társulat Szenzáció! című darabja Mexikóból látogat hazánkba egy-egy bemutató erejéig. A fesztivál ideje alatt tartja a Budapest Bábszínház a Kísérleti Stúdió első előadásának, a Ponttól pontig.-nak a premierjét, de látható lesz a tavaly bemutatott Frankenstein, valamint Kovács Domonkos a FÜGE és az ESZME égisze alatt készült Reburn a cathedral című előadása is.

Abstract Fesztivál – A Budapest Bábszínház előcsarnoka (Fotó: Flaisz János)
Az előadásokon túl egyéb kísérőprogramokkal is készültek a szervezők, amelynek egy részén már a fesztivál első napján részesei lehettünk. A nyitónap első eseménye a 10 és 15 óra között megvalósuló AbstracTalks kortárs bábművészeti konferencia volt, amelynek alaptémája – igazodva a fesztiválhoz – a nemzetköziség volt, mindegyik beszélgetés ezt tárgyalta különböző aspektusból. A választott témákon túl ezeknek a beszélgetéseknek az is érdekessége volt, hogy csak az egyik partner volt kimondottan bábos “szakember” (dramaturg, színész, rendező), a másik fél többnyire más területről érkezett, ezzel adva egészen új szemszöget az adott tematikának.
A szakmai konferencia Kocsis Eszter bábkészítő és Rab Árpád jövőkutató beszélgetésével vette kezdetét, akik arra a kérdésre keresték a választ, hogy mit keresnek a robotok a színpadon? A kortárs bábművészet alapvetően kísérletező műfaj, a bábok pedig a gépekkel is rokonok, így a bábművészet mindig is részt vett a változó történelemben és a technológia fejlődésében, elterjesztésében. Ráadásul az elmúlt években megnőtt a technológiai elemek mennyisége a színházi előadásokban is, egyre bonyolultabb színpadtechnikai megoldásokkal, komplex fény- és hangrendszerekkel találkozhatunk. Ezt követően Gimesi Dóra író, dramaturg és Rofusz Kinga illusztrátor, látványtervező járták körül a “szavak nélküliség” világát, a nonverbális színházi előadásokon túl a képeskönyvek és képkönyvek, valamint ezek dramaturgiája, mesélő ereje is szóba került. Az első etap utolsó beszélgetésének témája a “nők a bábszínpadon” volt: megismerkedhettünk 20 kortárs női bábművésszel – színészekkel, rendezőkkel, tervezőkkel, vagy olyan, a bábművészettől különböző tudományágban jeleskedő nőkkel, akiknek a munkássága mégis hatást gyakorolt a műfajra. Mindezt Szántó Viktória dramaturg és Keserü Katalin művészettörténész tolmácsolásában hallgathattuk meg.

Sarkadi Bence bemutatója az AbstracTalks szamai konferencián (Fotó: Flaisz János)
A szünet után Kuthy Ágnes rendező, tanár és Novák Péter előadóművész, szövegíró, zeneszerző, rendező beszélgetésével folytatódott a konferencia. Kuthy és Novák évek óta dolgozik együtt, előbbi kutatási területe kézö tartozik az árnyjáték, amelyet zenei előadásokkal is kiválóan lehet ötvözni, amelyet egy pár perces előadással remekül illusztráltak is. Kovács Domonkos színházi alkotó-előadó, aki több alkalommal is dolgozott együtt Duda Paivával, évek óta kutatja, hogyan lehet az élő test és az élettelen tárgy találkoztatásával egy olyan szerves egységet létrehozni, ahol a mozdulatokban feloldódik a határ a két organizmus között, és egymás nélkül értelmezhetetlenné válnak. Partnere a beszélgetésben Milovits Júlia pilates oktató, bowen alkalmazó volt, akivel a “kívül-belül” megvizsgálták az emberi testet és a mozgást. A konferencia utolsó fejezetének témája az utcaszínház volt. Sarkadi Bence marionett-művész az elmúlt másfél évtizedben hat kontinensen több ezer órát töltött utcai játékkal, és fokozatosan tanulta meg, hogyan „hasítja ki” a profi utcaművész saját maga számára a színpad terét a környezetből. Ahogyan mondta: az utca “a legkeményebb iskola, de a legcsodálatosabb színpad”. Partnere, Szigeti Balázs üzleti kommunikációs szakember, aki évek óta dolgozik együtt Sarkadival, szintén egy rövid összegzést adott elő. A konferencia végén a marionett-művész három rövid performanszt mutatott be a résztvevőknek.

Akhilleusz (Fotó: Kovács Milán)
A nyitónap legnagyobb eseménye kétségtelenül a 17 órakor kezdődő óriásbábos felvonulás volt a La Fam Színház színészei és a Budapest Bábszínház társulatának közreműködésével. A La Fam Színház egy fiatal utcaszínházi társulat, amelyet egy tapasztalt színészekből és zenészekből álló csoport alapított 2014-ben a castellóniai Vila-realban. Munkájuk során új művészeti kódokat és esztétikát keresnek, amelyek az utcát egy rendhagyó színpadi térré alakítják át. A kezdetek óta szüntelenül próbálják megújítani az utcát, összemosni a határokat annak érdekében, hogy a színházat és a színpadi művészetet közelebb hozzák új közönségrétegekhez. Magyarországra egy ötméteres óriásbábbal, Akhilleusszal érkeztek, aki a Hősök tere metrómegállótól egészen a Budapest Bábszínház bejáratig vonult fel. A több mint ezer ember érdeklődését kiváltó felvonuláshoz felvezetőként csatlakozott Héraklész is, vagyis Barna Zsombor, valamint a teátrum társulatának valamennyi tagja, akik azokat a szörnyeket, mitologikus lényeket keltették életre óriásbábokkal, akiknek a legenda szerint a félistennek meg kellett küzdeni a 12 munkája során. Ezeknek a küzdelmeknek most az éppen arra járók is szemtanúi lehettek.
Habár fél ötkor még volt rá némi esély, hogy az eső elmossa ezt a grandiózus produkciót, de szerencsére az égiek megkíméltek minket – és milyen jó, hogy így tettek, mert e nélkül az előadás nélkül jóval szegényebb lett volna a fesztivál műsora. Az egy órán át tartó felvonulás leglátványosabb pillanata a finálé volt, amely különböző tűz- és tűzijátékokkal kápráztatta el a közönséget.

Pillanatkép Akhilleusz felvonulásáról (Fotó: Kovács Milán)
Ez volt tehát az Abstract – I. Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivál nyitónapjának programja – legalábbis eddig. Ugyanis hamarosan kezdetét veszi a Nagyszínpadon a Carson Coma akusztikus koncertje, amely egyben a zenekar és a színház jövőbeni együttműködésének is az előszele.
(A felvonulásról készült képeinket hamarosan megtekinthetitek a Facebook oldalunkon.)
Kiemelt kép: Pillanatkép Akhilleusz felvonulásáról (Fotó: Kovács Milán)